Plenaire vergadering Tweede Kamer, Den Haag - Hoofdinhoud
datum | 25 april 2019 |
---|---|
plaats | Den Haag |
locatie | Gebouw Tweede Kamer i |
zaal | Plenaire zaal Tweede Kamer (Binnenhof) i |
organisatie | Tweede Kamer der Staten Generaal (Tweede Kamer) i |
10:15 uur - Hamerstuk: Wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafrecht BES in verband met de strafbaarstelling van het in justitiële inrichtingen binnenbrengen van verboden voorwerpen (34982 i)
Te behandelen zaken:
Wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafrecht BES in verband met de strafbaarstelling van het in justitiële inrichtingen binnenbrengen van verboden voorwerpen (34982 i)
-
-34982 i Wetgeving d.d. 29 juni 2018 - S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
Wijziging van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafrecht BES in verband met de strafbaarstelling van het in justitiële inrichtingen binnenbrengen van verboden voorwerpen
10:16 uur - VAO Stint (AO d.d. 16/04)
10:45 uur - VAO Certificering zeeschepen (AO d.d. 23/04)
11:15 uur - Debat over de informele Europese top d.d. 9 mei 2019
Te behandelen zaken:
Antwoorden op vragen commissie over de geannoteerde agenda Europese Raad van 21 en 22 maart 2019
-
-21501-20 i-1418 i Brief regering d.d. 20 maart 2019 - S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken
Antwoorden op vragen commissie over de geannoteerde agenda Europese Raad van 21 en 22 maart 2019
Moties ingediend tijdens het debat
-
-
Motie van het lid Asscher over de belangen van de werkenden prioriteit geven boven die van multinationals
-
-
Motie van de leden Asscher en Jetten over beëindigen van het verhuiscircus tussen Brussel en Straatsburg
-
-
Motie van de leden Asscher en Van Ojik over in Europees verband pleiten voor een heffing op technologiebedrijven
-
-
Motie van het lid Leijten over de mogelijkheid dat landen mogen besluiten niet, niet meer of tijdelijk niet deel te nemen aan samenwerking waartoe eerder wel besloten is
-
-
Motie van het lid Leijten c.s. over zorgen dat er geen slotverklaring komt
-
-
Motie van de leden Jetten en De Groot over inzet voor ambitieuze en bindende doelstellingen in Beijing
-
-
Motie van het lid Van Rooijen c.s. over het standpunt dat in de komende vijf jaar geen landen kunnen toetreden tot de Europese Unie
-
-
Motie van het lid Van Rooijen over het aanstellen van een commissaris voor vergrijzingsproblematiek
-
-
Motie van de leden Bisschop en Leijten over een ontwerp tot herziening van de Verdragen voorleggen
-
-
Motie van het lid Maeijer over zich uitspreken tegen het optuigen van een Europese superstaat
-
-
Motie van de leden Maeijer en Wilders over de top in Sibiu gebruiken om het verbod op de pulsvisserij van tafel te vegen
-
-
Motie van het lid Ouwehand over standpunten uitdragen over het landbouwbeleid
-
-
Motie van het lid Ouwehand over geen handelsverdrag als het klimaatakkoord van Parijs niet door alle verdragspartners wordt gerespecteerd
-
-21501-20 i-1448 i Motie d.d. 25 april 2019 - E. Ouwehand, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Ouwehand over zich uitspreken tegen de verhoging van het quotum voor kippenvlees uit Oekraïne
13:55 uur - Regeling van werkzaamheden
16:30 uur - Aansluitend aan het debat over de Europese top: STEMMINGEN (over moties ingediend bij het VAO Verzekeringen taxichauffeurs, het VAO Stint, het debat over de informele Europese top, het VAO Certificering zeeschepen, het VAO Open House Keuzehulpgesprekken en VAO Medische preventie)
16:50 uur - VAO OM-afdoening (AO d.d. 10/04)
17:10 uur - Debat over het rapport van de Nationale Ombudsman over de zaak-Van Laarhoven
Te behandelen zaken:
Reactie op het rapport van de Nationale ombudsman “Een onderzoek naar het handelen van het Openbaar Ministerie, het Ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie na het uitbrengen van een rechtshulpverzoek aan Thailand”
Reactie op het rapport van de Nationale ombudsman “Een onderzoek naar het handelen van het Openbaar Ministerie, het Ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie na het uitbrengen van een rechtshulpverzoek aan Thailand”
Onderzoeksrapport van de Nationale Ombudsman naar het handelen van het Openbaar Ministerie, het Ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie, na het uitbrengen van een rechtshulpverzoek aan Thailand
Onderzoeksrapport van de Nationale Ombudsman naar het handelen van het Openbaar Ministerie, het Ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie, na het uitbrengen van een rechtshulpverzoek aan Thailand
19:30 uur - VAO Circulaire economie (AO d.d. 11/04)
19:55 uur - Dertigledendebat over de marktwerking in het streekvervoer
Te behandelen zaken:
Relatie tussen marktwerking en arbeidsverhoudingen in het openbaar vervoer
Relatie tussen marktwerking en arbeidsverhoudingen in het openbaar vervoer
Moties ingediend tijdens het debat
Motie van het lid Laçin over onderhands gunnen van concessies voor het hele land mogelijk maken
Inhoudsopgave
De Tweede Kamer is deel van de volksvertegenwoordiging. Zij speelt een belangrijke rol bij de totstandkoming van wetten, controleert de regering en beslist over de vraag of een kabinet (of bewindspersoon) genoeg vertrouwen heeft.
De Kamer heeft 150 leden, die rechtstreeks worden gekozen door Nederlanders die 18 jaar en ouder zijn. De Tweede Kamer is een Hoog College van Staat.
De rol in het wetgevingsproces is dat de Tweede Kamer door de regering ingediende wetsvoorstellen moet goedkeuren. Maar de Kamer mag deze wetsvoorstellen ook wijzigen ('amenderen'). Daarnaast heeft de Tweede Kamer het recht van initiatief: zij mag zelf wetsvoorstellen indienen.
Om de Tweede Kamer de gelegenheid te geven de regering te kunnen controleren zijn ministers verplicht alle informatie te geven waar de Tweede Kamer om vraagt. Ook hebben Tweede Kamerleden het recht vragen aan de bewindslieden te stellen, en kunnen ministers tijdens een interpellatie ter verantwoording worden geroepen. Een kabinet of bewindspersoon kan niet aanblijven zonder het vertrouwen van de Kamer te hebben. De Kamer kan het vertrouwen in een kabinet bijvoorbeeld opzeggen door het aannemen van een motie van wantrouwen.
Daarnaast heeft de Tweede Kamer een soort ombudsfunctie, mag het voordrachten doen voor enkele belangrijke functies, en speelt het een belangrijke rol bij de vorming van beleid. Door Kameruitspraken (moties) kan de Kamer de regering om iets verzoeken of een oordeel geven over het gevoerde beleid.
De Tweede Kamer is 'baas in eigen huis': zij bepaalt haar eigen agenda, regelt haar eigen vergaderorde, kiest haar eigen voorzitter, benoemt zelf personeel en stelt een eigen begroting op.
Vergaderingen
Meer over