Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van LVVN over motie handhaven verbod routinematig couperen (35.746, G) en toezegging Brief cijfers ritueel geslachte dieren (T03706) - Wijziging van de Wet dieren in verband met actualisering van de diergezondheidsregels en enkele technische aanpassingen
Dit verslag van een schriftelijk overleg is onder nr. K toegevoegd aan wetsvoorstel 31571 - Initiatiefvoorstel Invoeren van een verplichte voorafgaande bedwelming bij ritueel slachten1, dossier 28286 - Dierenwelzijn en wetsvoorstel 35746 - Wijziging van de Wet dieren in verband met actualisering van de diergezondheidsregels en enkele technische aanpassingen2.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de Wet dieren in verband met actualisering van de diergezondheidsregels en enkele technische aanpassingen; Verslag van een schriftelijk overleg met de minister van LVVN over motie handhaven verbod routinematig couperen (35.746, G) en toezegging Brief cijfers ritueel geslachte dieren (T03706) |
---|---|
Documentdatum | 27-06-2025 |
Publicatiedatum | 27-06-2025 |
Nummer | KST1202654 |
Kenmerk | 35746; 28286; 31571, nr. K |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Eerste Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2024-2025
35 746 Wijziging van de Wet dieren in verband met actualisering van de
diergezondheidsregels en enkele technische aanpassingen
28 286 Dierenwelzijn
31 571 Voorstel van wet van het lid Thieme tot wijziging van de
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren in verband met het invoeren van een verplichte voorafgaande bedwelming bij ritueel slachten
K1 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 27 juni 2025
De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit2 heeft schriftelijk overleg gevoerd met de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur over de motie Visseren-Hamakers (35746, G) en toezegging T03706. Bijgaand brengt de commissie hiervan verslag uit. Dit verslag bestaat uit:
-
?De uitgaande brief van 25 maart .
-
?De antwoordbrief van 26 juni 2025.
De griffier van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, De Boer
BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Aan de minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Den Haag, 25 maart 2025
De leden van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) hebben met belangstelling kennisgenomen van uw brief van 18 februari 20253 waarin u ingaat op de motie Visseren-Hamakers (35.746, G) en de toezeggingen T03843 en T03706, beide gedaan aan het lid Visseren-Hamakers (PvdD). Naar aanleiding van uw brief hebben de leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, de SP en de PvdD gezamenlijk enkele vragen. De leden van de Volt-fractie sluiten zich aan bij de gestelde vragen.
Couperen van biggenstaarten (motie 35. 746, G)
Wanneer wordt de AmvB dierwaardige veehouderij gepubliceerd voor internetconsultatie? Wat is de beoogde datum van inwerkingtreding van de AmvB? Kunt u toezeggen dat het verbod op het routinematig couperen van staarten van biggen onderdeel uitmaakt van de AmvB? Zo ja, houdt dit een volledig verbod op het routinematig couperen van biggenstaarten in? Wat vindt u 'open' aan de huidige norm? Routinematig couperen is verboden. Dat betekent dus dat geen enkel deel van de staart mag worden gecoupeerd. Kunt u dit bevestigen?
Cijfers onbedwelmde rituele slacht (Toezegging T03706)
Worden andere soorten dieren behalve de genoemde diersoorten (runderen, kalveren, schapen en geiten) onbedwelmd geslacht (al dan niet ritueel)? Zo ja, om welke soorten dieren gaat het en hoeveel?
De leden van de vaste commissie voor LNV zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 15 april 2025.
G.J. Oplaat
Voorzitter van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, VISSERIJ, VOEDSELZEKERHEID EN NATUUR
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2025
In deze brief ga ik in op de aanvullende vragen die zijn gesteld door enkele leden van de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) naar aanleiding van de brief van 18 februari jongstleden4 over de motie Visseren-Hamakers (motie 35.746, G) en de toezeggingen T03843 en T03706, beide gedaan aan het lid Visseren-Hamakers (PvdD).
Routinematig couperen is inderdaad verboden. Het verbod op routinematig couperen is in Nederland geïmplementeerd in artikel 2.3 van het Besluit diergeneeskundigen. Er is echter geen absoluut verbod op het couperen van staarten van biggen. Op grond van deze regelgeving mogen varkenshouders een deel van de staart van biggen couperen mits:
-
-het dier niet ouder is dan vier dagen;
-
-kwetsuren van spenen bij zeugen of van oren en staarten bij andere varkens zijn geconstateerd, en
-
-de houder maatregelen op het bedrijf heeft getroffen om staartbijten te voorkomen, waarbij de omgeving en varkensdichtheid in aanmerking zijn genomen. En die maatregelen niet werkzaam zijn gebleken.
Hierbij spelen verschillende deelvragen die handhaving lastig maken. De belangrijkste daarvan zijn:
-
-Welk deel van de staart mag de houder couperen?
-
-Wat wordt onder kwetsuren aan oren en staarten verstaan, en welke mate van schade rechtvaardigt dat de houder mag couperen?
-
-Wat voor soort maatregelen dient de houder te nemen om staartbijten te voorkomen; wanneer moet de houder aanvullende maatregelen nemen als de reeds genomen maatregelen onvoldoende effectief bleken te zijn; waar dient de houder deze maatregelen te registeren?
Met aanpassing van regelgeving kan worden gekomen tot beter handhaafbare normen. Deze bedoelde aanpassing van regelgeving is opgenomen in de ontwerp-AMvB Dierwaardige veehouderij. De internetconsultatie is recent gestart. Na de internetconsultatie zal de inbreng, net als verplichte toetsen zoals de uitvoerings-en handhaafbaarheidstoets, zorgvuldig verwerkt worden en wordt de AMvB toegezonden aan het parlement. De beoogde datum voor inwerkingtreding van de AMvB is mede afhankelijk van het verdere proces en de behandeling van de concept AMvB in het parlement.
In reactie op uw vraag of er andere soorten dieren onbedwelmd ritueel geslacht worden is het antwoord nee. Daarom zijn deze niet opgenomen in de cijfers die ik uw Kamer op 18 februari jongstleden deed toekomen. Daarnaast informeer ik u dat in het jaar 2024 in totaal 2.034 runderen/kalveren en 23.861 schapen/geiten onbedwelmd zijn geslacht volgens religieuze riten , zoals eerder toegezegd.5
Femke Marije Wiersma
Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
De letter K heeft alleen betrekking op 35 746.
Oplaat (BBB) (voorzitter), Jaspers (BBB), Van Knapen (BBB), Kluit (GroenLinks-PvdA), Janssen-van Helvoort (GroenLinks-PvdA), Fiers (GroenLinks-PvdA), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA) (ondervoorzitter), Van Ballekom (VVD), Meijer (VVD), Van de Linden (VVD), Rietkerk (CDA), Prins (CDA), Aerdts (D66), Van Meenen (D66), Van Kesteren (PVV), Visseren-Hamakers (PvdD), Baumgarten (JA21), Van Aelst-Den Uijl (SP), Holterhues (ChristenUnie), Dessing (FVD), De Vries (SGP), Perin-Gopie (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL), Kemperman (Fractie-Kemperman)
Kamerstukken I 2024/25, 35741/28286/31571/36600 XIV, J.
Kamerstukken I 2024/25, 35741/28286/31571/36600 XIV, J.
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
- 1.Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat het wenselijk is om een verplichte voorafgaande bedwelming bij het ritueel slachten in de wet op te nemen.
- 2.Voorstel tot wijziging van de Wet Dieren met een paar inhoudelijke aanpassingen als gevolg van nieuwe ontwikkelingen en voortschrijdend inzicht. Deze ontwikkelingen hebben betrekking op een informatieplicht voor een houder van dieren bij een besmettelijke dierziekte. Verder zijn de voorgestelde regels over kentekenen en waarschuwingsborden meer in overeenstemming met de praktijk en is het nodig enkele meer technische aanpassingen aan te brengen in de regels over tegemoetkoming in de schade als gevolg van bestrijdingsmaatregelen. Dit wetsvoorstel houdt verband met het eerdere voorstel tot wijziging van de Wet Dieren, die enkele technische onderdelen betreft, in het belang van een goede uitvoering van de Europese diergezondheidsverordening (Kamerstuk 35 398, nr. 3).