Motie Sylvana Simons/Westerveld over sensitiviteit voor en kennis over sociale veiligheid en inclusie structureel onderdeel laten zijn van docententrainingen - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023 - Hoofdinhoud
Deze motie i is onder nr. 69 toegevoegd aan wetsvoorstel 36200 VIII - Vaststelling begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2023.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023; Motie; Motie van de leden Sylvana Simons en Westerveld over sensitiviteit voor en kennis over sociale veiligheid en inclusie structureel onderdeel laten zijn van docententrainingen |
---|---|
Documentdatum | 24-11-2022 |
Publicatiedatum | 24-11-2022 |
Nummer | KST36200VIII69 |
Kenmerk | 36200 VIII, nr. 69 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-
2023
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2023
MOTIE VAN DE LEDEN SYLVANA SIMONS EN WESTERVELD
Voorgesteld 24 november 2022
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat volgens de Inspectie van het Onderwijs één op de tien studenten aangeeft gediscrimineerd te worden op de opleiding;
constaterende dat volgens het SCP discriminatie binnen het onderwijs gaat over ongelijke behandeling en negatieve bejegening, maar ook over bedreiging, geweld en seksueel overschrijdend gedrag;
constaterende dat ruim 30.000 studenten uit het hbo en wo hiermee te maken hebben;
constaterende dat het grootste gedeelte van de studenten die een klacht indienen, het gevoel hebben dat het zinloos is, omdat er geen actie op volgt;
constaterende dat 2% tot 5% van studenten uit onder andere de lhbtiq+-community of met een migratieachtergrond stopt met de studie vanwege discriminatie;
verzoekt de regering om sensitiviteit voor en kennis over sociale veiligheid en inclusie structureel onderdeel te laten zijn van docententrainingen en deskundigen te betrekken bij de uitwerking daarvan,
en gaat over tot de orde van de dag.
Sylvana Simons Westerveld
kst-36200-VIII-69 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 200 VIII, nr. 69