Position paper NVAB t.b.v. hoorzitting/rondetafelgesprek wetsvoorstel Wijziging van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en de Ziektewet teneinde het advies van een bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer leidend te maken bij de toets op de re-integratie inspanningen door het UWV (35589) d.d. 9 november 2020 - Wijziging van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en de Ziektewet teneinde het advies van een bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer leidend te maken bij de toets op de re-integratie inspanningen door het UWV

1.

Kerngegevens

Officiële titel Position paper NVAB t.b.v. hoorzitting/rondetafelgesprek wetsvoorstel Wijziging van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en de Ziektewet teneinde het advies van een bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer leidend te maken bij de toets op de re-integratie inspanningen door het UWV (35589) d.d. 9 november 2020
Document­datum 05-11-2020
Publicatie­datum 05-11-2020
Commissie(s) Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Wetsvoorstel "Wijziging van wet teneinde het advies van een bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer leidend te maken bij de toets op de re-integratie inspanningen door het UWV"

Positie NVAB

Inleiding

Het voorstel is om het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer per 1 september 2021 leidend te maken bij de RIV-toets door UWV. De verzekeringsarts zal dit advies niet langer beoordelen. Dat geeft meer zekerheid geeft aan werkgevers, doordat loonsancties op grond van een afwijkend oordeel van de verzekeringsarts over de belastbaarheid niet meer mogelijk zijn. De maatregel heeft als gevolg dat de RIV-toets zal berusten op een arbeidskundige beoordeling van het re-integratieverslag door UWV. De arbeidsdeskundige beoordeelt of werkgever en werknemer de re-integratie-inspanningen hebben gepleegd die passend zijn bij het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer.

De NVAB kan zich vinden in dit voorstel, mits aan een aantal randvoorwaarden is voldaan. De belangrijkste is dat voor werknemer en werkgever duidelijk blijft dat de bedrijfsarts een onafhankelijk advies geeft in plaats van een op een uitkering rechtgevend oordeel. Daarnaast is cruciaal dat er op basis van gemeenschappelijke uitgangspunten samengewerkt wordt tussen arbeidsdeskundigen, verzekeringsartsen en bedrijfsartsen. Ten slotte, de NVAB juicht toe dat er in het kader van dit wetsvoorstel middelen beschikbaar komen om richtlijnen te ontwikkelen en te herzien, maar wil benadrukken dat richtlijnontwikkeling en -herziening niet afhankelijk zouden moeten zijn van wetswijzigingen maar structureel publiek - privaat gefinancierd zouden moeten worden.

Behoud onafhankelijke, adviserende rol van de bedrijfsarts

De belangrijkste voorwaarde om dit wetsvoorstel te steunen is voor de NVAB dat de eigen rol en positie van de bedrijfsarts als adviseur van werkgever en werknemer behouden blijft. De bedrijfsarts is een onpartijdige adviseur, die als enige werkgever en werknemer vanuit medisch perspectief kan adviseren over arbeid en gezondheid. Onze adviezen hebben maar één doel, namelijk behoud en bescherming van de gezondheid van de werkende mens. Dat moet als gevolg van dit wetsvoorstel niet verward worden met een "rechtgevend oordeel" in het kader van de sociale zekerheidswetgeving. Voor alle betrokkenen moet duidelijk zijn dat de bedrijfsarts de arbeidsongeschikte behandelt en begeleidt, terwijl de arbeidsdeskundige de re-integratie-inspanning toetst en de verzekeringsarts de claim op een WIA uitkering beoordeelt. De positionering van de bedrijfsarts als onafhankelijk, adviserend en niet oordelend zijn noodzakelijk voor een goede adviesrelatie van de bedrijfsarts met werknemer en werkgever.

Borg goede samenwerking tussen betrokken professionals De NVAB is van mening dat sterk ingezet moet worden op een goede samenwerking tussen verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en bedrijfsartsen. De arbeidsdeskundige is straks degene die de re-integratie inspanning van werkgever en werknemer beoordeelt op basis van

Kwaliteitsbureau NVAB

Postbus 2113, 3500 GC Utrecht www.nvab-online.nl

030 - 20 40 620

030 - 20 40 630 (afdeling visitatie)

kwaliteitsbureau@nvab-online.nl

visitatie@nvab-online.nl

 Nederlandse   "| 1    M

Vereniging voor f & 1/    1'

Arbeid* en Bedrijfsgeneeskunde

het advies van de bedrijfsarts. Dat maakt goede samenwerking tussen arbeidsdeskundigen en bedrijfsartsen cruciaal. En in de nieuwe situatie blijft het de verzekeringsarts die de beoordeling van de WIA-claim doet. Daardoor blijft de kans bestaan dat het oordeel van de verzekeringsarts verschilt van wat werkgever en werknemer op basis van het advies van de bedrijfsarts hadden verwacht. Om dat risico te verkleinen blijft goede samenwerking tussen verzekeringsarts en bedrijfsarts belangrijk.

Goede samenwerking - ontwikkel gemeenschappelijke taal en richtlijnen Voor goede samenwerking tussen verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen en bedrijfsartsen is de ontwikkeling van een gemeenschappelijke taal om de belastbaarheid van de werknemer te omschrijven randvoorwaardelijk. Een taal die vervolgens door de drie beroepsgroepen wordt omarmd en door systemen en werkwijzen bij arbodiensten en UWV wordt ondersteund.

Voor de ontwikkeling van die taal is door SZW subsidie beschikbaar gesteld in combinatie met subsidie om gezamenlijk richtlijnen rond re-integratie tijdens de eerste twee ziektejaren te ontwikkelen. De NVAB juicht dit toe; door met elkaar aan richtlijnen en de implementatie ervan te werken, vindt onderlinge afstemming plaats en ontstaat een normenkader dat door alle betrokken beroepsgroepen wordt onderschreven.

Zorg voor structurele publieke financiering van sociaal geneeskundige richtlijnen In het kader van dit wetsvoorstel is er eenmalig 1,4 miljoen euro (gespreid over 5 jaar) voor richtlijnontwikkeling beschikbaar gesteld. Dat is mooi, tegelijk is de NVAB van mening dat er structureel publieke financiering voor richtlijnontwikkeling beschikbaar moet zijn, op dezelfde wijze als dat voor de richtlijnontwikkeling van andere medische disciplines geldt. Temeer omdat er op veel meer gebieden richtlijnen ontwikkeld en herzien moeten worden dan nu mogelijk is onder deze subsidie. Dat geldt in het bijzonder voor alle richtlijnen op het gebied van preventie!

Een breed consortium van betrokken partijen, verenigd in de Kwaliteitstafel heeft hier op 2 oktober jl. een onderbouwd en dringend advies over aan de staatssecretaris van SZW Bas van 't Wout uitgebracht. Het moment waarop hij hier inhoudelijk op zal reageren is nog ongewis.

November 2020

Gertjan Beens, voorzitter NVAB Gijsbert van Lomwel, directeur NVAB

Pagina 2 van 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.