Memorie van toelichting - Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2021 - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35570 IIA - Vaststelling begroting Staten-Generaal 2021 i en dossier 35570 - Miljoenennota 2021.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2021; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 15-09-2020 |
Publicatiedatum | 15-09-2020 |
Nummer | KST35570IIA2 |
Kenmerk | 35570 IIA, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2020
2021
Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2021
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
Ontvangen 15 september 2020
INHOUDSOPGAVE
Geraamde uitgaven en ontvangsten 3
2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer 7
2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden
2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer 12
2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer 15
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld 17
Bijlage 1. Verdiepingsbijlage 18
GERAAMDE UITGAVEN EN ONTVANGSTEN
Figuur 1 Geraamde uitgaven verdeeld over beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.). Totaal € 191.272.000.
-
1.Wetgeving en controle EK
-
2.Uitgaven t.b.v. (oud) leden Tweede Kamer en leden EP
-
3.Wetgeving/controle TK
-
4.Wetgeving/controle EK en TK
-
10.Nog onverdeeld 0,0
0 25 50 75 100 125 150
Figuur 2 Geraamde ontvangsten verdeeld over beleidsartikelen en de niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.). Totaal € 3.865.000.
-
1.Wetgeving en controle EK
-
2.Uitgaven t.b.v. (oud) leden Tweede Kamer en leden EP
-
3.Wetgeving/controle TK
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET BEGROTINGSWETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld.
Het wetsvoorstel strekt ertoe om de onderhavige begrotingsstaat voor het aangegeven jaar vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor dat jaar. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota.
Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten vastgesteld. De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
K.H. Ollongren
B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Voor u ligt de begroting 2021 van de Staten-Generaal (IIA).
Groeiparagraaf
In het kader van de rijksbrede uniformering van de rijksbegroting wordt vanaf de ontwerpbegroting 2021 het gebruik van financiële instrumenten toegepast.
Een College dient, conform artikel 2.1 lid 7 van de Comptabiliteitswet 2016 betreffende een niet-departementale begroting, enkel haar taken en bedrijfsvoering weer te geven. Derhalve bevat deze niet-departementale begroting - in vergelijking met departementale begrotingen waarbij wel een weergave van het beleid wordt opgenomen - geen beleidsagenda.
Deze begroting is opgebouwd uit de volgende beleidsartikelen:
-
-Artikel 1 Wetgeving en controle Eerste Kamer
-
-Artikel 2 Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement
-
-Artikel 3 Wetgeving en controle Tweede Kamer
-
-Artikel 4 Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
-
A.Algemene doelstelling
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
-
C.Beleidswijzigingen
-
D.Tabel budgettaire gevolgen van beleid
-
E.Toelichting op de instrumenten
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid is geen informatie opgenomen over de budgetflexibiliteit, omdat het grotendeels apparaats-uitgaven betreft.
De begroting bevat het volgende niet-beleidsartikel:
-
-Artikel 10 Nog onverdeeld
De begroting IIA valt onder de niet-departementale begrotingen. Vanwege een afwijkend regime kent deze begroting geen centraal apparaatsartikel.
Bijlage 1 bevat de verdiepingsbijlage voor de Staten-Generaal. Het uitgangspunt is om daar de beleidsmatige en technische mutaties toe te lichten die groter zijn dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2020 (RBV 2020) is opgenomen, de staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2020 |
||
Begrotingsartikel |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.) |
Technische mutaties (ondergrens in € mln.) |
|
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 4 mln. Ontvangsten 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 1 mln. |
De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De voorzitter van de Eerste Kamer is tevens voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal.
De kerntaken van de Eerste Kamer liggen in het, als sluitstuk van de wetge-vingsketen, toetsen van voorgenomen wetgeving en het controleren van de regering. De Eerste Kamer besteedt daarbij bijzondere aandacht aan de beoordeling van de wetgevingskwaliteit. Voorts heeft de Eerste Kamer taken op het terrein van de Europese wetgeving en het Europese beleid. Deze zijn door de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon in omvang en intensiteit toegenomen.
De algemene doelstellingen van de Eerste Kamer liggen op het terrein van een adequate wetgeving en controle, hetgeen verder is te operationaliseren naar een adequate toetsing van de kwaliteit van wet- en regelgeving, een adequate controle van het regeringsbeleid, transparantie over de taken en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte organisatie.
De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Mede-actoren in het proces zijn, voorafgaand aan de bekrachtiging van een aanvaard wetsvoorstel door het Staatshoofd, respectievelijk de ministerraad, de Raad van State en de Tweede Kamer. De controle op het regeringsbeleid voltrekt zich in interactie met de regering. Uit hoofde van het Verdrag van Lissabon is de Eerste Kamer betrokken bij de voorbereiding van Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen. De taken van de Eerste en Tweede Kamer op dit terrein zijn gelijk. Binnen de nationale context voert de Eerste Kamer overleg met de regering over de regerings-inzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving.
Voorts participeert de Eerste Kamer in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties en onderhoudt zij contacten met parlementen en regeringen van andere staten.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
De werkzaamheden van de Eerste Kamer in 2021, zowel wat inhoud als organisatie betreft, zullen mede afhangen van de gevolgen van de huidige coronamaatregelen. Op dit moment zijn die nog niet te overzien, maar het is niet uitgesloten dat deze kunnen doorwerken in de organisatie of werkwijze van de Eerste Kamer.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Verplichtingen |
13.433 |
17.493 |
20.593 |
13.393 |
13.404 |
13.404 |
13.404 |
Uitgaven |
12.636 |
17.493 |
20.593 |
13.393 |
13.404 |
13.404 |
13.404 |
Institutionele inrichting |
8.884 |
13.092 |
16.482 |
9.282 |
9.293 |
9.293 |
9.293 |
Apparaat Eerste Kamer |
8.884 |
13.092 |
16.482 |
9.282 |
9.293 |
9.293 |
9.293 |
Personele uitgaven |
3.639 |
4.034 |
4.034 |
4.034 |
4.034 |
4.034 |
4.034 |
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer |
3.639 |
4.034 |
4.034 |
4.034 |
4.034 |
4.034 |
4.034 |
Materiële uitgaven |
113 |
367 |
77 |
77 |
77 |
77 |
77 |
Verenigde Vergadering |
113 |
367 |
77 |
77 |
77 |
77 |
77 |
Ontvangsten |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
E. Toelichting op de financiële instrumenten Apparaat Eerste Kamer
Dit artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Eerste Kamer.
Budgettaire ontwikkeling
De onderhavige raming gaat ervan uit de dat de werkzaamheden van de Eerste Kamer in 2021 zullen worden voorgezet met inachtneming van de aanpassingen zoals die in de achterliggende jaren zijn doorgevoerd. Er zijn geen middelen geraamd voor grote nieuwe projecten in 2021, behalve inzake de renovatie en tijdelijke huisvesting.
De ophoging van de begroting voor het jaar 2021 heeft voornamelijk betrekking op het doorschuiven van kosten ten behoeve van de tijdelijke huisvesting van de Eerste Kamer.
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer
Dit betreft de vergoedingen aan de voorzitter en de leden van de Eerste Kamer.
Ieder jaar vindt op de derde dinsdag in september Prinsjesdag plaats. Dit is de Verenigde Vergadering met de bijbehorende kosten. De voorzitter van de Eerste Kamer is tevens voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal. De Eerste Kamer organiseert (en betaalt) deze dag. Voor de periode gedurende de renovatie wordt nog gezocht naar een vervangende locatie.
Deze bestaan voornamelijk uit restaurant-opbrengsten en terugbetalingen door de betreffende fracties van de Eerste Kamer van teveel uitgekeerde voorschotten aan deze fracties en ontvangsten voor zwangerschap- en bevallingsuitkeringen. Tevens komt het voor dat er ontvangsten zijn als gevolg van mogelijke detacheringen van griffiemedewerkers.
Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen.
De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer, de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de Wet schadeloosstelling, zorg voor de uitgaven ten behoeve van:
-
-de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer (artikel 2.1); de reis- en overige kostenvergoedingen van de leden van de Tweede Kamer (artikel 2.1);
-
-de wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer (artikel 2.2)
Tabel 3 Aantallen gerechtingden pensioenen en wachtgelden oud-leden
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
Pensioenen oud-leden |
455 |
460 |
455 |
448 |
442 |
430 |
Wachtgelden oud-leden |
55 |
36 |
15 |
69 |
62 |
54 |
totaal |
510 |
496 |
470 |
517 |
504 |
484 |
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in de Comptabiliteitswet 2016 (artikel 4.4, lid 4) afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2021 en 2022 is voor de regeling Pensioenen en wachtgelden een hoger budget benodigd in verband met de geplande Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021.
Er worden geen uitgaven meer voorzien voor de regeling Schadeloosstelling Europarlementariërs vanaf 2021. Het budget is toegevoegd aan de regeling Schadeloosstelling.
-
D.Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van (bedragen x € 1.000) |
beleid artikel 2. |
Uitgaven ten behoeve van leden |
en oud-leden Tweede Kamer |
||||
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Verplichtingen |
33.924 |
33.327 |
34.957 |
33.879 |
32.845 |
33.348 |
34.900 |
Uitgaven |
33.924 |
33.327 |
34.957 |
33.879 |
32.845 |
33.348 |
34.900 |
Institutionele inrichting |
24.416 |
22.208 |
22.208 |
22.209 |
22.209 |
22.209 |
22.210 |
Schadeloosstelling |
24.416 |
22.208 |
22.208 |
22.209 |
22.209 |
22.209 |
22.210 |
Personele uitgaven |
9.508 |
11.119 |
12.749 |
11.670 |
10.636 |
11.139 |
12.690 |
Pensioenen en wachtgelden |
9.463 |
11.119 |
12.749 |
11.670 |
10.636 |
11.139 |
12.690 |
Schadeloosstelling Europarlementariërs incl. tegemoetkoming ziektekosten |
45 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
30 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
E. Toelichting op de financiële instrumenten Schadeloosstelling
Op dit artikelonderdeel staan de uitgaven voor de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer. Ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer draagt de Tweede Kamer de uitgaven voor schadeloosstelling en de reis- en overige kostenvergoedingen voor de leden van de Tweede Kamer.
Op basis van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers draagt de Tweede Kamer zorg voor de uitgaven aan pensioenen en wachtgelden voor de oud-leden van de Tweede Kamer. In verband met de verkiezingen in maart 2021 is het budget voor 2021 en 2022 hoger.
Schadeloosstelling Europarlementariërs incl. tegemoetkoming ziektekosten
Uit hoofde van de Wet schadeloosstelling, uitkering en pensioen leden Europees Parlement betaalt de Tweede Kamer schadeloosstelling aan Nederlandse leden van het Europees Parlement, die niet door het Europees Parlement worden betaald. Dit gold tot de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2019 nog voor één lid. Dit lid is niet herkozen waardoor het budget is toegevoegd aan de regeling Schadeloosstelling.
De ontvangsten op dit onderdeel hebben betrekking op de verrekening van neveninkomsten.
Volksvertegenwoordiging
Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: controle van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de artikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetten en andere voorschriften), 105 (begrotingen), 137 en 138 (grondwetgeving) van de grondwet en enkele andere (grond)wetsartikelen.
De ambtelijke diensten
Het ondersteunen van het constitutioneel proces. Dit doen de ambtelijke diensten door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteiten, zoals door de Kamer bepaald, zijn daarbij leidend.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2021 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Verplichtingen |
131.664 |
138.290 |
134.202 |
123.792 |
123.433 |
122.894 |
125.193 |
Uitgaven |
125.725 |
138.290 |
134.202 |
123.792 |
123.433 |
122.894 |
125.193 |
Institutionele inrichting |
93.037 |
97.388 |
90.117 |
81.868 |
82.026 |
82.033 |
81.234 |
Apparaat Tweede Kamer |
92.493 |
95.005 |
87.734 |
79.485 |
79.643 |
79.650 |
78.851 |
Onderzoeksbudget |
544 |
2.383 |
2.383 |
2.383 |
2.383 |
2.383 |
2.383 |
Materiële uitgaven |
32.688 |
40.902 |
44.085 |
41.924 |
41.407 |
40.861 |
43.959 |
Drukwerk |
1.042 |
1.892 |
1.892 |
1.892 |
1.892 |
1.892 |
1.892 |
Fractiekosten |
29.292 |
36.389 |
39.660 |
37.498 |
36.981 |
36.435 |
39.533 |
Uitzending leden |
322 |
456 |
456 |
456 |
456 |
456 |
456 |
Parlementaire enquêtes |
11 |
88 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage ProDemos |
2.021 |
2.077 |
2.077 |
2.078 |
2.078 |
2.078 |
2.078 |
Ontvangsten |
4.151 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
Overzicht van risicoregelingen
Tabel 6 Overzicht garanties (bedragen x € 1.000) |
|||||||||||
Artikel |
Omschrijving |
Uitstaande garanties 2019 |
Verleende garanties 2020 |
Vervallen garanties 2020 |
Uitstaande garanties 2020 |
Garantie Geraamd te Geraamd te plafond verlenen vervallen 2021 2021 2021 |
Uitstaande garanties 2021 |
Garantie plafond 2021 |
Totaal plafond |
||
Artikel 3.4 |
Fractiekosten |
8.391 |
0 |
200 |
8.191 |
0 |
0 |
0 |
8.391 |
0 |
8.912 |
Totaal |
8.391 |
0 |
200 |
8.191 |
0 |
0 |
0 |
8.391 |
0 |
8.912 |
Op basis van de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer 2014 krijgen de fracties een voorschot van 100% voor fractiekosten. De fracties kunnen zelf een egalisatiereserve opbouwen. Sinds 1 januari 2014 kunnen er geen nieuwe trekkingsrechten worden opgebouwd.
E. Toelichting op de financiële instrumenten
Dit artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Tweede Kamer.
De Tweede Kamer beschikt over een bedrag voor uitgaven aan Kennis en Onderzoek om bijvoorbeeld parlementaire onderzoeken uit te voeren. Naar aanleiding van het rapport Kennis is macht van de Klankbordgroep Versterking Kennis- en Onderzoeksfunctie (KVKO) wordt onderzoeksbudget verdeeld over 13 vaste commissies en een algemene commissie (Kamerstukken II 2016/17, 34686 nr. 5).
Op dit onderdeel staan de uitgaven gepland voor de publicatie van officiële documenten.
Het bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten van de fracties is in 2021 en 2025 hoger. De reden voor deze verhogingen zijn de geplande Tweede Kamerverkiezingen. Bij zetelverlies ontvangen de fracties nog een jaar lang een bijdrage gebaseerd op het oude zetelaantal.
Op dit onderdeel staat het bedrag dat beschikbaar is voor commissies voor werkbezoeken aan het buitenland.
Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven gepland voor parlementaire enquêtes. Op dit moment kan niet worden aangegeven of er in 2021 sprake zal zijn van (een) parlementaire enquête(s).
Jaarlijks betaalt de Tweede Kamer een bijdrage aan ProDemos voor de uitvoering van educatieve activiteiten. Hierover maken de Tweede Kamer en ProDemos jaarlijks afspraken.
De ontvangsten bestaan uit diverse posten. De omzet van het restaurantbedrijf, doorbelastingen aan derden en inhoudingen op lonen en salaris en ontvangsten voor zwangerschap- en bevallingsuitkeringen.
Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft de kosten van interparlementaire activiteiten.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2021 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van € 1.000) |
beleid artikel 4. Wetgeving |
en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen |
x |
||||
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Verplichtingen |
1.172 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
Uitgaven |
1.181 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
Materiële uitgaven |
1.181 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
Interparlementaire betrekkingen |
1.181 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
E. Toelichting op de financiële instrumenten Interparlementaire betrekkingen
Het betreft de volgende uitgavenposten:
-
-uitzending van Kamerleden naar internationale organisaties;
-
-aandeel van Nederland in de kosten van interparlementaire organen;
-
-contacten tussen de (voormalige) parlementen van het Koninkrijk;
-
-ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organisaties;
-
-de activiteiten van de Nederlandse groep van de Interparlementaire Unie (IPU).
Kengetallen
In onderstaand overzicht zijn, als kengetallen, in meerjarig perspectief (2015-2019) de uitgaven met betrekking tot dit artikel opgenomen. Voorts zijn, afgeleid hiervan, gemiddelden per Kamerzetel (van Eerste en Tweede Kamer) opgenomen.
Tabel 8 Gemiddelde uitgaven |
per lid (bedragen |
x € 1.000) |
|||
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
Interparlementaire betrekkingen |
1.357 |
1.070 |
1.007 |
1.171 |
1.180 |
Gemiddeld per lid |
6 |
5 |
4 |
5 |
5 |
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld A. Budgettaire gevolgen
Tabel 9 Budgettaire gevolgen artikel 10 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Verplichtingen |
0 |
435 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
0 |
435 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nog te verdelen |
0 |
435 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Loonbijstelling |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Prijsbijstelling |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onvoorzien |
0 |
435 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
B. Toelichting op de financiële instrumenten
-
1.Loon- en prijsbijstelling 2020
Dit betreft de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2020.
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Tabel 10 Uitgaven beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
13.053 |
12.774 |
12.774 |
12.785 |
12.785 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
250 |
250 |
250 |
250 |
250 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 |
4.224 |
1.700 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
13.035 |
Nieuwe mutaties |
|
5.869 |
369 |
369 |
369 |
369 |
Waarvan: |
||||||
Eerste Kamer |
0 |
4.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
376 |
369 |
369 |
369 |
369 |
369 |
Stand ontwerpbegroting 2021 |
17.493 |
20.593 |
13.393 |
13.404 |
13.404 |
13.404 |
-
1.Niet-huisvestingskosten Eerste Kamer
Dit betreft een overboeking vanaf begrotingshoofdstuk VII voor de niet-huisvestingskosten van de Eerste Kamer in relatie tot het project Renovatie Binnenhof.
-
2.Kasschuif tijdelijke huisvesting
Dit betreft een kasschuif voor de tijdelijke huisvesting. Er vinden minder uitgaven in 2020 plaats dan eerder verwacht, deze komen in 2021 tot besteding.
-
3.Loon- en prijsbijstelling 2020
Dit betreft de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2020.
Tabel 11 Ontvangsten beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1000) |
||||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie 1e suppletoire |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
begroting 2020 |
||||||
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
140 |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
Tabel 12 Uitgaven beleidsartikel 2 |
!. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000) |
|||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
32.396 |
33.972 |
32.930 |
31.930 |
32.416 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
33.916 |
Nieuwe mutaties |
931 |
985 |
949 |
915 |
932 |
984 |
Waarvan: |
||||||
|
931 |
985 |
949 |
915 |
932 |
984 |
Stand ontwerpbegroting 2021 |
33.327 |
34.957 |
33.879 |
32.845 |
33.348 |
34.900 |
-
1.Loon- en prijsbijstelling 2020
Dit betreft de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2020.
Tabel 13 Ontvangsten beleidsartikel 2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1000)
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
86 |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
Uitgaven
Tabel 14 Uitgaven beleidsartikel 3. Wetgeving |
en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000) |
|||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
115.178 |
108.759 |
106.667 |
106.224 |
105.701 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
9.750 |
9.750 |
9.750 |
9.750 |
9.750 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 |
9.029 |
1.530 |
|
|
|
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
118.101 |
Nieuwe mutaties |
4.333 |
14.163 |
7.725 |
7.809 |
7.793 |
7.092 |
Waarvan: |
||||||
|
3.333 |
3.168 |
3.099 |
3.083 |
3.067 |
3.165 |
Tweede Kamer |
0 |
2.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kamer |
0 |
4.700 |
4.700 |
4.800 |
4.800 |
4.800 |
|
0 |
3.895 |
|
|
|
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
138.290 |
134.202 |
123.792 |
123.433 |
122.894 |
125.193 |
-
1.Loon- en prijsbijstelling 2020
Dit betreft de verdeling van de loon- en de prijsbijstelling 2020.
-
2.Niet-huisvestingskosten Tweede Kamer
Dit betreft een overboeking vanaf begrotingshoofdstuk VII voor de niet-huisvestingskosten van de Tweede Kamer in relatie tot project Renovatie Binnenhof.
-
3.Bedrijfsvoering Tweede Kamer
Het budget voor bedrijfsvoering van de Tweede Kamer is bij 1e suppletoire begroting 2019 voor 2019 en 2020 opgehoogd ten behoeve van investeringen in informatiebeveiliging, toegankelijkheid van debatten en continuïteit van dienstverlening. Nu wordt het bedrijfsvoeringsbudget voor 2021 en verder opgehoogd.
-
4.Inrichting tijdelijke huisvesting Tweede Kamer
De reguliere budgetten van de Tweede Kamer voor inrichting worden uit 2022-2025 naar 2021 geschoven om de inrichting van de tijdelijke huisvesting van de Tweede Kamer op de Bezuidenhoutseweg te financieren.
Tabel 15 Ontvangsten beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1000)
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
3.966 |
3.966 |
3.966 |
3.966 |
3.966 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 |
|
|
|
|
|
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
3.639 |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste Kamer en Tweede Kamer
Tabel 16 Uitgaven beleidsartikel 4. Wetgeving en |
controle Eerste en Tweede Kamer(bedragen x € 1.000) |
|||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
1.508 |
1.508 |
1.508 |
1.508 |
1.508 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
1.520 |
Nieuwe mutaties |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
Ontvangsten |
||||||
Tabel 17 Ontvangsten beleidsartikel 4. Wetgeving |
en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1000) |
|||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
23 |
23 |
23 |
23 |
23 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 |
|
|
|
|
|
- |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tabel 18 Uitgaven niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1000)
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 |
6.377 |
4.534 |
4.429 |
4.379 |
4.380 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
4.530 |
Nieuwe mutaties |
|
|
|
|
|
|
Waarvan: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
435 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting |
||||||
|
||||||
Dit betreft de verdeling van de loon- |
en de prijsbijstelling 2020. |
|||||
Ontvangsten |
||||||
Tabel 19 Ontvangsten niet-beleidsartikel 10. |
Nog onverdeeld (bedragen x € 1000) |
|||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Stand ontwerpbegroting 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie amendement 2020 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 570 IIA, nr. 2 23