Motie Rog c.s. over onderzoek naar de oorzaken van de afgenomen leesvaardigheid - Primair Onderwijs - Hoofdinhoud
Deze motie i is onder nr. 528 toegevoegd aan dossier 31293 - Primair Onderwijs.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Primair Onderwijs; Motie; Motie van het lid Rog c.s. over onderzoek naar de oorzaken van de afgenomen leesvaardigheid |
---|---|
Documentdatum | 16-06-2020 |
Publicatiedatum | 17-06-2020 |
Nummer | KST31293528 |
Kenmerk | 31293, nr. 528 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019-
2020
31 293
Voorgesteld 16 juni 2020
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat uit de Staat van het Onderwijs 2020 blijkt dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren al jaren daalt en uit onderzoek van de OECD blijkt dat bijna een kwart van de 15-jarigen laaggeletterd is;
overwegende dat er de afgelopen jaren veel aandacht is voor laaggelet-terdheid onder zowel volwassenen als jongeren, maar dit niet resulteert in minder jongeren die laaggeletterd de school verlaten, maar er juist sprake is van een flinke toename van het aantal laaggeletterde jongeren;
overwegende dat bij aanpassingen in het curriculum ruime aandacht noodzakelijk is voor lees- en schrijfvaardigheid;
verzoekt de Onderwijsraad, om onderzoek te doen naar de oorzaken van de afgenomen leesvaardigheid van leerlingen in het funderend onderwijs en het kabinet en de Tweede Kamer te adviseren over de noodzakelijke interventies om de leesvaardigheid weer op peil te brengen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Rog
Rudmer Heerema Beertema Van Meenen Westerveld Kwint
Van den Hul Bruins Van Raan Bisschop
kst-31293-528 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 31 293, nr. 528