Brief regering; Reactie op verzoek commissie over een Duits onderzoek naar lowcostcarriers - Luchtvaartbeleid

Deze brief is onder nr. 575 toegevoegd aan dossier 31936 - Luchtvaartbeleid.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Luchtvaartbeleid; Brief regering; Reactie op verzoek commissie over een Duits onderzoek naar lowcostcarriers
Document­datum 22-01-2019
Publicatie­datum 23-01-2019
Nummer KST31936575
Kenmerk 31936, nr. 575
Commissie(s) Infrastructuur en Waterstaat (IW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-2019

31 936

Luchtvaartbeleid

Nr. 575    BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATER

STAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 22 januari 2019

Hierbij stuur ik u de beantwoording van de vragen van de heer Lagin (SP) zoals gesteld tijdens de procedurevergadering van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat d.d. 19 december 2018.

Vraag 1

U wordt verzocht de Kamer te informeren over de uitkomsten van het Duitse onderzoek inzake Low Cost Carriers (LCC's) en de eventuele mogelijkheden om landingsrechten te koppelen aan de naleving van nationale wetgeving, waaronder het arbeidsrecht?

Antwoord

De Duitse studie betreft een periodieke monitor uitgebracht door het Duitse onderzoeksbureau voor lucht- en ruimtevaart (DLR). De laatste monitor naar LCC's in Duitsland betreft de periode tussen oktober 2006 en oktober 2018. De rapportage bevat de meest actuele kwantitatieve en kwalitatieve gegevens en kenmerken van dit segment van de Duitse luchtvaartsector. Het complete rapport is in het Duits opgesteld maar er is een samenvatting in het Engels met de belangrijkste conclusies opgesteld (bijgevoegd)1.

Er is geen onderzoek uitgevoerd door Duitsland naar de koppeling van landingsrechten aan de naleving van arbeidsrecht door luchtvaartmaatschappijen.

Vraag 2

U wordt verzocht de Kamer te informeren over de mogelijkheden om landingsrechten te koppelen aan de naleving van nationale wetgeving waaronder sociaal en arbeidsrecht.

Antwoord 1 Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

kst-31936-575 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019

De Duitse luchtvaartautoriteit heeft geen onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om landingsrechten te koppelen aan de naleving van sociale en arbeidsrechtelijke verplichtingen door (buitenlandse) luchtvaartmaatschappijen.

Europese maatschappijen mogen op grond van EU-verordening 1008/2008 i zonder enige belemmering door de hele EU vliegen en hoeven daar geen toestemming voor te vragen. Artikel 21 van de verordening geeft een lidstaat echter wel de mogelijkheid de uitoefening van verkeersrechten in geval van noodmaatregelen te weigeren. De ILT kan deze opleggen. Dergelijke maatregelen moeten bovendien voldoen aan voorwaarden van evenredigheid, transparantie, objectiviteit en afwezigheid van discriminatie en na het treffen onmiddellijk aan de Commissie worden gemeld.

Het is daarom niet mogelijk op basis van bestaande EU regelgeving EU luchtvaartmaatschappijen markttoegang te ontzeggen wanneer communautaire en/of nationale sociale wetgeving niet naar behoren wordt toegepast. Het niet naleven van arbeidsrechten vormt dus onvoldoende grond om landingsrechten in te trekken.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

  • C. 
    van Nieuwenhuizen Wijbenga

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 31 936, nr. 575 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.