Brief regering; Aanpassing kostenkader AFM 2024 - Wet- en regelgeving financiële markten

Deze brief is onder nr. 197 toegevoegd aan dossier 32545 - Wet- en regelgeving financiële markten.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wet- en regelgeving financiële markten; Brief regering; Aanpassing kostenkader AFM 2024
Document­datum 18-12-2023
Publicatie­datum 18-12-2023
Nummer KST32545197
Kenmerk 32545, nr. 197
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-2024

32 545

Wet- en regelgeving financiële markten

Nr. 197    BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 18 december 2023

Op 24 oktober jl. heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een verzoek ingediend om het huidige kostenkader 2021-2024 aan te passen in verband met nieuwe Europese wet- en regelgeving op het gebied van de financiële sector. Mede namens de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen en in lijn met artikel 4, derde lid van de Wet bekostiging financieel toezicht 2019 (Wbft 2019), informeer ik uw Kamer over deze wijziging van het kostenkader 2021-2024 van de AFM voor het jaar 2024. Een gelijkluidende brief stuur ik aan de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal.

Het kostenkader 2021-2024 stelt een meerjarig maximum aan de begroting van de AFM. Bij opstelling van kader in 2020 was er voor bepaalde Europese wet- en regelgeving nog niet bekend welke toezicht-taken de AFM zou krijgen en welke capaciteitsinzet benodigd zou zijn. Inmiddels is er meer duidelijk over de nieuwe Europese regelgeving die in 2024 of 2025 in werking zal treden.

De nieuwe toezichttaken voor de AFM zijn:

  • • 
    Verordening Markten in Cryptoactiva (MiCA): wetgevend kader voor crypto-instellingen dat eind december 2024 van kracht wordt. MiCA is impactvol, omdat de AFM gaat toezichthouden op de Nederlandse cryptomarkt. De kosten die AFM voorziet voor 2024 zijn kosten die het maakt ter voorbereiding op deze nieuwe taak.
  • • 
    Verordening digitale operationele weerbaarheid in de financiële sector (DORA): vergroot de digitale weerbaarheid van de financiële sector. Deze wetgeving wordt in januari 2025 van kracht. DORA is een substantiële wijzing, omdat de AFM toezicht gaat houden op de cyberweerbaarheid van een grote groep financiële entiteiten. Ook hier maakt de AFM voorbereidingskosten.
  • • 
    Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD): verruiming van de niet-financiële rapportageverplichtingen. Deze wetgeving is in januari 2023 in werking getreden. De eerste bedrijven dienen over boekjaar 2024 de nieuwe regels toe te passen.

kst-32545-197 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

  • • 
    Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR): transparantiever-plichtingen voor o.a. financiële marktdeelnemers op het gebied van duurzaamheid. In 2021 en 2023 is deze wetgeving stapsgewijs geïntroduceerd.
  • • 
    Toegankelijkheidsrichtlijn: Toegankelijker maken van producten en diensten voor mensen met een beperking. Eind juni 2025 wordt deze richtlijn van kracht. De AFM bereidt dit voor in 2024 en gaat toezicht op financiële diensten houden.
  • • 
    Non-performing Loans Directive (NPLD): gericht op reduceren van het aantal niet-presterende leningen. Kredietservicers komen onder AFM-toezicht. Deze wetgeving is eind december 2023 van kracht.

De AFM heeft ter voorbereiding op de uitbreiding van haar toezichttaken geanalyseerd hoe dit toezicht effectief en efficiënt kan worden uitgevoerd. Vervolgens hebben er gesprekken met mijn departement plaatsgevonden waarin uitdrukkelijk is gesproken over de hoogte van de kosten voor het uitvoeren van de nieuwe toezichttaken. Daarbij is besproken wat de gevolgen zouden zijn voor de kwaliteit van het toezicht als deze extra kosten volledig opgevangen zouden moeten worden binnen het bestaande kostenkader. Het gezamenlijk inzicht is dat zonder verruiming van het kostenkader de kwaliteit van het toezicht van AFM onaanvaardbaar geraakt wordt of dat AFM minder aandacht kan besteden aan andere toezichttaken.

Daarom acht ik het noodzakelijk om het huidige kostenkader 2021-2024 voor AFM te wijzigen opdat de toezichthouder zich voldoende voor kan bereiden op (nieuwe) toezichttaken, zonder dat dit ten koste gaat van de huidige toezichtinspanningen. Rekening houdend met de post Onvoorzien bedraagt het kostenkader voor 2024 € 142,7 mln. De ophoging voor het kostenkader is incidenteel en geldt enkel voor 2024. De AFM zal de begroting 2024 hierop baseren. Om AFM in staat te stellen de uitbreiding van het takenpakket uit te voeren is besloten om het huidige kostenkader voor 2024 te verhogen met € 6,7 mln. en de post onvoorzien aan te wenden met € 2,2 mln. Met AFM is afgesproken dat AFM aanvullend € 1,5 mln. opvangt binnen haar reguliere begroting 2024.

Kosten voor taken en activiteiten met een doorwerking naar 2025 en verder worden nader bezien in het licht van het nieuwe kostenkader dat zal gelden van 2025 tot en met 2028.

Daarnaast is in artikel 16a van de Wbft 2019 voorzien dat deze wet binnen vijf jaar na inwerkingtreding, dus voor 2024, geëvalueerd wordt. De voorbereidingen van deze evaluatie zijn gestart. Ik zal de resultaten van de evaluatie voor het eind van 2024 met uw Kamer delen.

De Minister van Financiën,

S.A.M. Kaag

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 32 545, nr. 197 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.