Motie Van Meenen c.s. over laagdrempelige instroomroutes tot vakleerkracht muziek of muziekspecialist (36132, nr. 10) - Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, de Wet studiefinanciering 2000 en de Wet voortgezet onderwijs 2020 houdende de verankering van het experiment educatieve module en enkele andere aangelegen wijzigingen op het gebied van de lerarenopleiding - Hoofdinhoud
Deze motie i is onder nr. 10 toegevoegd aan wetsvoorstel 36132 - Verankering van het experiment educatieve module en enkele andere aangelegen wijzigingen op het gebied van de lerarenopleiding i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, de Wet studiefinanciering 2000 en de Wet voortgezet onderwijs 2020 houdende de verankering van het experiment educatieve module en enkele andere aangelegen wijzigingen op het gebied van de lerarenopleiding; Motie; Motie van het lid Van Meenen c.s. over laagdrempelige instroomroutes tot vakleerkracht muziek of muziekspecialist (36132, nr. 10) |
---|---|
Documentdatum | 22-03-2023 |
Publicatiedatum | 22-03-2023 |
Nummer | KST3613210 |
Kenmerk | 36132, nr. 10 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2022-
2023
36 132
Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, de Wet studiefinanciering 2000 en de Wet voortgezet onderwijs 2020 houdende de verankering van het experiment educatieve module en enkele andere aangelegen wijzigingen op het gebied van de lerarenopleiding
MOTIE VAN HET LID VAN MEENEN C.S.
Voorgesteld tijdens het Wetgevingsoverleg van 22 maart 2023
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het in het primair onderwijs alleen mogelijk is om vakleerkracht muziek te worden door een volledige pabobevoegdheid te behalen;
constaterende dat de inzet van vakspecialisten muziek bijdraagt aan de kwaliteit van het muziekonderwijs, aan vermindering van de werkdruk en aan vermindering van het lerarentekort;
constaterende dat voor het voortgezet onderwijs meerdere flexibele routes mogelijk zijn om docent te worden, zoals de educatieve module, de kopopleiding en de zijinstroomopleiding docent muziek;
van mening dat ook in het primair onderwijs méér muziek in de klas een waardevolle toevoeging is;
van mening dat voor ook geschoolde muzikanten in het basisonderwijs laagdrempeligere routes mogelijk moeten zijn om voor de klas te kunnen gaan staan;
verzoekt de regering om te onderzoeken welke laagdrempelige instroom-routes tot vakleerkracht muziek of muziekspecialist in het basisonderwijs aangeboden kunnen worden en de Kamer hier voor 6 juni over te informeren,
kst-36132-10 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023
en gaat over tot de orde van de dag.
Van Meenen
Paul
Peters
De Hoop
Westerveld
Kwint
Tweede Kamer, vergaderjaar 2022-2023, 36 132, nr. 10 2