Gewijzigd amendement Westerveld ter vervanging van nr. 8 over het voor zover mogelijk mondeling toelichten van de klachtenprocedure - Wijziging van diverse wetten in verband met zwijgbedingen in jeugdzorg, zorg en ondersteuning - Hoofdinhoud
Dit gewijzigd amendement i is onder nr. 16 toegevoegd aan wetsvoorstel 35771 - Zwijgbedingen in jeugdzorg, zorg en ondersteuning i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van diverse wetten in verband met zwijgbedingen in jeugdzorg, zorg en ondersteuning; Amendement; Gewijzigd amendement van het lid Westerveld 35771-16 t.v.v. nr. 8 over het voor zover mogelijk mondeling toelichten van de klachtenprocedure |
---|---|
Documentdatum | 24-05-2022 |
Publicatiedatum | 25-05-2022 |
Nummer | KST3577116 |
Kenmerk | 35771, nr. 16 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021-2022
35 771 |
Wijziging van diverse wetten in verband met zwijgbedingen in jeugdzorg, zorg en ondersteuning |
Nr. 16 |
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID WESTERVELD TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 8 Ontvangen 24 mei 2022 De ondergetekende stelt het volgende amendement voor: I |
Artikel I wordt als volgt gewijzigd:
De Jeugdwet wordt als volgt gewijzigd:.
B Artikel 4.2.1, eerste lid, laatste zin, komt te luiden: Zij lichten de regeling voor zover mogelijk mondeling toe dan wel brengen deze op andere passende wijze onder hun aandacht. II Na artikel II, onderdeel B, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende: C Aan artikel 15, eerste lid, wordt een zin toegevoegd, luidende: Voorts licht de aangewezen persoon de regeling als bedoeld in artikel 13, eerste lid, voor zover mogelijk mondeling toe. |
kst-35771-16 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022 |
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 771, nr. 16 1 |
Toelichting
Een goede klachtenprocedure kan bijdragen om incidenten te voorkomen, waarbij indiener opmerkt dat een goede klachtenprocedure niet altijd tot een formele klacht hoeft te leiden. Uit onderzoeken zoals van het AKJ (Advies en klachtenbureau Jeugdzorg) blijkt ook dat klachtenprocedures voor cliënten vaak niet duidelijk zijn, zowel de procedures als de koppeling naar de praktijk. Vertrouwenspersonen beamen dit. Indiener is van mening dat de klachtenprocedure voor zover mogelijk mondeling toegelicht zou moeten worden, en dit bijdraagt aan het voorkomen van incidenten.
Westerveld
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 771, nr. 16