Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Dit verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden is onder nr. 3 toegevoegd aan wetsvoorstel 35975 V - Wijziging begroting Buitenlandse Zaken 2021 (Najaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden; Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
Document­datum 09-12-2021
Publicatie­datum 09-12-2021
Nummer KST35975V3
Kenmerk 35975 V, nr. 3
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021

2022

35 975 V

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 3

VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 20 december 2021

De vaste commissie voor Buitenlandse Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

De vragen zijn op 6 december 2021 voorgelegd aan de Minister van Buitenlandse Zaken. Bij brief van 9 december 2021 zijn ze door de Minister van Buitenlandse Zaken beantwoord.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De fungerend voorzitter van de commissie,

Wilders

De griffier van de commissie,

Westerhoff

kst-35975-V-3 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021

Kunt u een uitwerking aan de Kamer doen toekomen van de kosten voor betere beveiliging op ambassades?

Antwoord:

De beveiliging van de ambassades heeft de hoogste prioriteit voor het Ministerie van BZ, dus we zorgen er continu voor dat de beveiliging overal in het postennet op orde is. In goede onderlinge afstemming tussen de verantwoordelijken op het ministerie en de posten zelf wordt de situatie gemonitord en als daar aanleiding voor is worden maatregelen op- of afgeschaald, inclusief het daarvoor benodigde budget. «Een uitwerking van de kosten voor betere beveiliging» is tegen die achtergrond niet iets dat in algemene zin aan de Kamer kan worden verstrekt. Wel geldt dat de kosten voor beveiliging de afgelopen vijf jaar zijn gestegen als gevolg van toegenomen onveiligheid in de wereld en dreigingen. In dit kader wordt ook uitvoering gegeven aan de motie Sjoerdsma over het in kaart brengen van financieringsmogelijkheden voor beveiliging van het postennet. De Kamer zal hierover worden geïnformeerd.

2

Daar waar staat dat de stijging van de uitgaven binnen het subartikel Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak voornamelijk komt door een opdracht van EUR 1 miljoen voor het adviseren en assisteren van de VN bij de realisatie van een studio voor de organisatie van de Algemene Vergadering van de VN in 2021, kunt u nader toelichten wat deze opdracht inhield en waar deze EUR 1 miljoen aan is besteed?

Antwoord:

Het kantoor van de Secretaris Generaal van de VN heeft het BZ-conferentiebureau benaderd om op het VN-hoofdkantoor een conferentiestudio (decor en productietechniek) te realiseren. Daarnaast kreeg het Ministerie in aanloop naar de Algemene Vergadering (AVVN) in 2021 het verzoek om de organisatie, vormgeving en registratie van diverse sessies uit te voeren en VN-medewerkers te trainen. De permanente studio, van waaruit de AVVN sessies inmiddels succesvol hebben plaatsgevonden, is met «Dutch Design» elementen ingericht en kan in de toekomst kosteloos door Nederland worden gebruikt.

3

Kunt u toelichten waarom er dit jaar minder geld naar het Internationale Atoomagentschap is gegaan dan verwacht?

Antwoord

De kostenraming was gebaseerd op een implementatietempo dat niet geheel realistisch bleek. Er wordt bij de raming ook rekening gehouden met een te verwachten inflatie. Deze viel voor de bijdrage aan IAEA lager uit dan verwacht.

4

Wat is de achterliggende reden van de verlaging van EUR € 210.000 van de subsidie voor contraterrorisme?

Antwoord:

Het bedrag van EUR 210.000 is overgeheveld van het instrument subsidie ten gunste van het instrument bijdrage binnen hetzelfde artikelonderdeel, omdat de uitgaven op bijdrageniveau hoger uitvielen dan verwacht. Het betreft nog steeds het budget voor contraterrorisme, maar is dus via een ander instrument ingezet.

5

Wat is de achterliggende reden van de verlaging van EUR € 690.000 van de subsidie voor cybersecurity?

Antwoord:

Het budget voor cybersecurity is eenmalig met EUR 230.000 verlaagd vanwege vertragingen in de uitvoering van activiteiten door de COVID-pandemie. Een bedrag van EUR 60.000 is overgeheveld binnen hetzelfde artikelonderdeel naar ICCT. Het overige deel van EUR 400.000 betreft administratieve overhevelingen naar andere instrumenten onder dezelfde budgetplaats.

6

Kunt u toelichten waarom het Makandra programma niet alle middelen heeft kunnen gebruiken en dit daarom met 295.000 EUR naar beneden is bijgesteld?

Antwoord:

Mede in verband met COVID-maatregelen worden voor Makandra in 2021 minder uitgaven verwacht dan voorzien. Gezien reeds aangegane verplichtingen is het bedrag van EUR 295.000 aangemeld als eindejaarsmarge, om de middelen in 2022 alsnog te kunnen besteden.

7

Kunt u verklaren waarom er bij Artikel 2.4, bij punt Inzet hoog-risico posten tussen de begroting en de eerste suppletoire begroting 25 miljoen zit?

Antwoord:

Het budget voor de inzet op hoog-risico posten wordt elk jaar conform de geldende systematiek overgeheveld naar het Ministerie van Defensie voor de beveiliging van personeel op een aantal hoog-risico posten. Dit verklaart het verschil in het budget tussen de begroting en de eerste suppletoire begroting, zoals toegelicht in de eerste suppletoire begroting.

8

Kun u de daling in begrote middelen voor de Europese vredesfaciliteit in Artikel 3: Effectieve Europese Samenwerking verklaren tussen de ontwerpbegroting en de 1e suppletoire begroting?

Antwoord:

Het kasritme van de uitgaven voor de Europese Vredesfaciliteit is aangepast op basis van de door de Raad vastgestelde jaarplafonds, die bij ontwerpbegroting nog niet bekend waren. Hierdoor is budget tussen verschillende jaren verschoven. Deze verschuivingen zorgen niet voor een verhoging of verlaging van het totaalplafond. Dit is ook toegelicht in de eerste suppletoire begroting 2021.

9

Kunt u het verschil in begrote middelen in artikel 4.4 verklaren voor de China-strategie tussen de ontwerpbegroting en de 2e suppletoire begroting?

Antwoord:

Dit verschil wordt veroorzaakt door een overboeking. Vanuit de China-strategie wordt het China Kennisnetwerk bekostigd en het uitvoerend secretariaat daarvan is belegd bij instituut Clingendael en LeidenAsia-Centre. Het uitvoerend secretariaat is in de hoedanigheid van uitvoerder verantwoordelijk voor het uitzetten van onderzoek en activiteiten bij kennisinstellingen en organisaties die hier het best geschikt voor zijn, na goedkeuring door BZ van de activiteiten en richting. In deze 2e suppletoire begroting is het budget omgezet naar de budgetplaats van Instituut Clingendael. Er is een bedrag van EUR 1,45 miljoen overgeboekt voor de China-strategie voor een periode van 3 jaar.

10

Wat is de achterliggende reden van de verlaging van EUR € 100.000 van de post China-strategie?

Antwoord:

Met name door COVID-maatregelen worden er voor 2021 minder uitgaven verwacht dan voorzien. Deze uitgaven zijn doorgeschoven naar 2022 en deze zijn hiervoor aangemeld als eindejaarsmarge.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 975 V, nr. 3 4


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.