Nader rapport - Wijziging van de Drank- en Horecawet in verband met het Nationaal Preventieakkoord en evaluatie van de wet

Dit nader rapport i is onder nr. 4 toegevoegd aan wetsvoorstel 35337 - Wijziging van de Drank- en Horecawet in verband met het Nationaal Preventieakkoord en evaluatie van de wet i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel 35337 Nader rapport inzake wijziging van de Drank- en Horecawet in verband met het Nationaal Preventieakkoord en evaluatie van de wet
Document­datum 14-11-2019
Publicatie­datum 14-11-2019
Kenmerk 35337, nr. 4
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Aan de Koning

Kenmerk

1543231-192211-WJZ

Den Haag

8 november 2019

Nader rapport inzake het voorstel van wet, houdende wijziging van de Drank- en Horecawet in verband met het Nationaal Preventieakkoord en evaluatie van de wet

Blijkens de mededeling van de Directeur van Uw Kabinet van 10 juli 2019, no. 2019001349, machtigde Uwe Majesteit de Afdeling advisering van de Raad van State haar advies inzake het bovenvermelde voorstel van wet rechtstreeks aan mij te doen toekomen. Dit advies, gedateerd 18 september 2019, no. W13.19.0188/III, bied ik U hierbij aan.

Het voorstel geeft de Afdeling advisering van Raad van State geen aanleiding tot het maken van inhoudelijke opmerkingen. Aan de redactionele opmerkingen is gevolg gegeven.

Voorts is van de gelegenheid gebruik gemaakt om één maatregel uit het wetsvoorstel te schrappen. In het wetsvoorstel zoals het aan de Raad van State is voorgelegd was opgenomen dat onmiddellijk leidinggevenden niet langer op de vergunning hoefden worden vermeld (zie artikel 1, eerste lid, onder leidinggevende, onder 3, juncto artikel 24, eerste lid). Zij zouden nog wel aan de eisen met betrekking tot voldoende kennis en inzicht in sociale hygiëne moeten voldoen (zie artikel 8, derde lid). Deze wijziging zou een besparing van administratieve lasten tot gevolg hebben. Echter, met dit voorstel verviel de mogelijkheid om onmiddellijk leidinggevende te toetsen op hun levensgedrag (zie artikel 8, eerste lid, onder b). Nadere afweging van enerzijds het belang om regeldruk te verlagen en anderzijds het belang van het tegengaan van ondermijning door het levensgedrag van de onmiddellijk leidinggevende te toetsen, is anders uitgevallen. Daarom is deze maatregel uit het wetsvoorstel geschrapt.

Daarnaast is een aantal wijzigingen van ondergeschikte aard in het wetsvoorstel doorgevoerd. Ten eerste is de voorgestelde geldigheid van een erkenning van een diploma als een bewijsstuk voor kennis en inzicht over sociale hygiëne aangepast van drie jaar naar vijf jaar. Deze termijn geeft meer zekerheid aan de aanbieders van opleidingen, terwijl tegelijkertijd de kwaliteit van deze opleidingen voldoende geborgd blijft. Ten tweede is een voorstel tot wijziging van artikel 252 van het Wetboek van Strafrecht toegevoegd. Het betreft een wijziging die bij omissie niet is meegenomen toen de leeftijd voor verstrekking van alcoholhoudende drank in de Drank- en Horecawet werd verhoogd van zestien naar achttien jaar. Ten slotte is in de inwerkingtredingsbepaling voorzien in de mogelijkheid van gedifferentieerde inwerkingtreding voor het geval de voorbereiding van de instelling van de Landelijke commissie sociale hygiëne vertraging oploopt.

Ik moge U, mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, verzoeken het hierbij gevoegde gewijzigde voorstel van wet en de gewijzigde memorie van toelichting aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal te zenden.

Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,Welzijn en Sport,

Paul BlokhuisStaatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

1


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.