Brief regering; Controlerapport ADR bij 42e Voortgangsrapportage HSL-Zuid - Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens

Deze brief is onder nr. 510 toegevoegd aan dossier 22026 - Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens; Brief regering; Controlerapport ADR bij 42e Voortgangsrapportage HSL-Zuid
Document­datum 24-10-2019
Publicatie­datum 28-10-2019
Nummer KST22026510
Kenmerk 22026, nr. 510
Commissie(s) Infrastructuur en Waterstaat (IW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019-

2020

22 026

Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens

Nr. 510

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 24 oktober 2019

Op 10 oktober 2019 heeft u de 42e Voortgangsrapportage HSL-Zuid (VGR42) ontvangen1. Zoals gebruikelijk heeft de Auditdienst Rijk (ADR) de VGR gecontroleerd. Ik bied u hierbij de ADR-rapportage aan2.

De ADR rapporteert over de volledigheid van de in de VGR42 opgenomen financiële en niet-financiële informatie en over het proces van de totstandkoming hiervan. Zoals reeds bij u bekend3 zijn (net als bij VGR 41 (Kamerstuk 22 026, nr. 505)) de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten, mede gezien het zeer gering financieel belang in relatie tot het totale projectbudget, in de verslagperiode niet door de ADR gecontroleerd.

De ADR heeft in haar controlerapport nagenoeg geen kritische opmerkingen opgenomen over inhoud en totstandkoming van de VGR. Wel wijst de ADR in haar controlerapport op het ontbreken van een actualisatie van de bij VGR41 uitgevoerde kwantitatieve risicoanalyse over dreigende kostenoverschrijdingen met betrekking tot zettingen bij Schuilingervliet en Rijpwetering (inclusief voorstellen voor maatregelen om budgettaire effecten te beperken). De ADR voegt daaraan toe dat ik in VGR42 heb uitgelegd waarom deze actualisatie niet heeft plaatsgevonden. ProRail laat nu namelijk onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om de ontwikkeling van de problematiek aan te pakken: het aantal zettingen is verder toegenomen, ondanks eerder getroffen maatregelen. De veilige berijd-baarheid komt hierdoor niet in gevaar.

In VGR42 heb ik aangegeven de bij VGR41 uitgevoerde risicoanalyse te actualiseren als deze onderzoeken medio 2020 zijn afgerond. Dan zal

1    Kamerstuk 22 026, nr. 509.

2    Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

3    Kamerstuk 22 026, nr. 507

kst-22026-510 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019

blijken of sprake is van eventuele kostenoverschrijdingen en maatregelen om deze, waar nodig, te beperken. Ik informeer u volgend jaar over de uitkomsten van de risicoanalyse.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

  • S. 
    van Veldhoven - Van der Meer

Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 22 026, nr. 510 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.