Saba Package bestuursakkoord (bijlage bij 35000IV,nr.66)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Saba Package bestuursakkoord (bijlage bij 35000IV,nr.66)
Document­datum 12-07-2019
Publicatie­datum 16-07-2019
Nummer 2019D30948
Kenmerk 35000 IV, nr. 66
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

SABA PACKAGE

(uitwerking van de ‘‘Saba Package’’, hierna: ‘‘Bestuursakkoord’)

zoals overeengekomen tussen

HET OPENBAAR LICHAAM SABA

en

DE STAAT DER NEDERLANDEN

waarin

Saba en de ministeries uitvoering geven aan afspraken over gezamenlijke prioriteiten in de periode 2019 – 2022

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 1 van 22

VIER THEMA’S

SOCIALE ECONOMISCHE

ONTWIKKELING ONTWIKKELING

OPENBARE

ORDE, GOED BESTUUR

VEILIGHEID,

RAMPEN-

TIEN AMBITIES

1 Bestrijding van armoede

2 Sociale voorzieningen op orde

3 Verlaging ‘costs of doing business’ en ‘costs of living

4 Impulsen voor de economie

5 Investeren in het fysieke domein en dit consolideren

6 Oplossingen voor verschillende OOV vraagstukken

7 Oplossingen voor verschillende rampenbestrijding vraagstukken

8 Andere taakverdeling waarbij verschillende taken van het Rijk naar OLS gaan

9 Een dienstverlenende en solide overheidsorganisatie

10 Gezondere overheidsfinanciën

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 2 van 22

Kernboodschap

Sinds de ontmanteling van het Land de Nederlandse Antillen op 10 oktober 2010 zijn Bonaire, Saba en Sint Eustatius openbare lichamen geworden binnen het Koninkrijk der Nederlanden. De structuur van deze openbare lichamen is op hoofdlijnen gespiegeld naar de gemeentelijke structuur in Europees Nederland.

De verschillende organen van het openbaar lichaam Saba hebben in deze structuur, sinds de ontmanteling, positief en resultaatgericht samengewerkt met alle verschillende ministeries en andere partners. Het resultaat van deze werkwijze is merkbaar, zowel op lokaal niveau onder de bevolking van Saba als op Rijksniveau. Het kabinet heeft waardering voor de wijze waarop het openbaar lichaam Saba opereert waar het goed bestuur en financieel beheer betreft. Dit Bestuursakkoord is een verdere invulling én uitwerking van deze positieve samenwerking die tot doel strekt om voort te borduren op deze resultaten en deze te bestendigen. Het grondslagdocument hiervoor was een document van 3 april 2018 van het openbaar lichaam aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) getiteld de Saba Package. Het idee daarachter was om samen een overkoepelend document op te stellen waarin de prioriteiten en werkwijze om hier uitvoering aan te geven, worden bepaald, voor zowel het openbaar lichaam Saba als het Rijk tot en met 2022.

Gelet op het belang dat het openbaar lichaam hecht aan het markeren van deze positieve samenwerking, wordt dit bestuursakkoord kortweg als “Saba Package” aangeduid. Deze Saba Package is bedoeld als overkoepelend document tussen de Staat der Nederlanden en het Openbaar Lichaam Saba waarin we samen onze wensen voor de verdere ontwikkeling van Saba, onze gedeelde ambities en hoe we deze verwachten te bereiken, vastleggen. De reeds lopende projecten op Saba zullen vanzelfsprekend en ongestoord doorlopen.

De Saba Package wordt gecomplementeerd met een uitvoeringsagenda per jaar gedurende de looptijd van het akkoord. Dat betekent dat er, gezamenlijk met deze Package, een uitvoeringsagenda voor het jaar 2019 wordt vastgesteld. Elk jaar wordt de huidige uitvoeringsagenda geactualiseerd en voor het komende jaar vastgesteld. In oktober 2019 worden de gesprekken over de uitvoeringsagenda 2020 opgestart tussen het Bestuurscollege van Saba en het Directoraat-Generaal Koninkrijksrelaties (DG KR) van het ministerie van BZK, waarna een uitvoeringsagenda 2020 in december 2019 wordt vastgesteld nadat deze in de stuurgroep Caribisch Nederland (CN) is besproken en vastgesteld. Voor het jaar 2021 en 2022 zal dat op dezelfde wijze gaan. Het openbaar lichaam Saba neemt het initiatief tot het realiseren van een jaarlijkse uitvoeringsagenda; naast vaststelling in de stuurgroep CN behoeft de jaarlijkse uitvoeringsagenda de instemming van zowel de staatssecretaris van het ministerie van BZK als van het Bestuurscollege van het openbaar lichaam Saba.

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 3 van 22

PARTIJEN:

  • A. 
    het Openbaar Lichaam Saba, G.A. Johnson, de Gezaghebber van Saba (hierna te noemen OLS of Saba); en
  • B. 
    het Openbaar Lichaam Saba, B. Zagers, gedeputeerde constitutionele zaken van Saba (hierna te noemen OLS of Saba); en
  • C. 
    de Staat der Nederlanden, hierbij vertegenwoordigd door de heer R.W. Knops, de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (hierna te noemen de Staat),

OVERWEGENDE DAT:

  • het land der Nederlandse Antillen op 10 oktober 2010 is ontmanteld, per welke datum het eilandgebied Saba juridisch is komen te vervallen waarna Saba verder als openbaar lichaam constitutioneel direct onder de Staat valt;
  • het OLS en de Staat sindsdien samen resultaatgericht investeren in de verdere bestuurlijke, sociale en economische ontwikkeling van Saba waarvan de resultaten duidelijk zichtbaar en merkbaar zijn bij zowel de partners op rijksniveau als onder de Sabaanse bevolking;
  • In de samenwerking is de afgelopen jaren bij allebei de Partijen gebleken dat bij verschillende onderwerpen de voortgang te wensen overlaat. Dat kan te maken hebben met belemmerende verouderde Antilliaanse wet- en regelgeving, beleidsregels die minder geschikt zijn voor het Caribisch gebied, ambtelijke of bestuurlijke onduidelijkheid, zaken die tussen wal en schip vallen of simpelweg nieuwe situaties waar nog geen afspraken over zijn. Partijen ervaren hierdoor knelpunten waardoor de realisatie langer duurt dan nodig.
  • Partijen deze positieve wijze van samenwerking graag met elkaar willen voortzetten op de manier zoals verder omschreven in dit Bestuursakkoord en in de bijbehorende uitvoeringsagenda voor het respectievelijke jaar gedurende de looptijd van dit Bestuursakkoord, te weten april 2019 tot en met april 2022.
  • Partijen inzien dat dit Bestuursakkoord hoofdzakelijk een overkoepelende verbintenis is en dat voor daadwerkelijke realisatie van de prioriteiten nadere gesprekken en uitvoeringsafspraken tussen de afzonderlijke ministeries en Saba nodig zijn, waarbij er gedurende de looptijd van de Package ieder jaar een uitvoeringsagenda wordt vastgesteld die integraal onderdeel vormt van het Bestuursakkoord (bijlage 1); en
  • Reeds lopende uitvoeringsafspraken, projecten en andere reeds gemaakte afspraken tussen partijen, onverminderd van kracht zullen blijven en hieraan zowel door het OLS als het Rijk uitvoering aan wordt gegeven;

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 4 van 22

KOMEN HIERBIJ OVEREEN:

  • 1. 
    Prioriteiten

De volgende tien (10) onderwerpen hebben prioriteit in de periode 2019 – 2022. De onderwerpen zijn niet hiërarchisch genummerd en er is geen sprake van een rangorde. De onderwerpen zijn onder te brengen in vier centrale thema’s te weten sociale ontwikkeling, economische ontwikkeling, goed bestuur en openbare orde, veiligheid en

rampenbestrijding.

1.1 Bestrijding van armoede

1.2 Sociale voorzieningen op orde

1.3 Verlaging ‘costs of doing business’ en ‘costs of living

1.4 Impulsen voor de economie

1.5 Investeren in het fysieke domein en dit consolideren

1.6 Oplossingen voor verschillende OOV vraagstukken

1.7 Oplossingen voor verschillende rampenbestrijding vraagstukken

1.8 Andere taakverdeling waarbij verschillende taken van het Rijk naar OLS gaan

1.9 Een dienstverlenende en solide overheidsorganisatie

1.10 Robuuste overheidsfinanciën

  • 2. 
    Werkwijze

Partijen zetten samen de positieve en resultaatgerichte aanpak voort. Wanneer er vanuit Rijkszijde meerdere ministeries betrokken zijn bij een onderwerp (en het dus een interdepartementaal onderwerp betreft) krijgt dit onderwerp extra aandacht, met name

van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Partijen komen daarom hierbij overeen dat er gezocht wordt naar doorbraken waarbij de

volgende werkwijze tussen Partijen als uitgangspunt zal gelden:

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 5 van 22

2.1 Oplossingsgericht samenwerken staat altijd centraal daar waar het OLS in interactie met het Rijk tot resultaten wil komen. Dit uitgangspunt wordt onderstreept en deze praktische samenwerking tussen sleutelfiguren van zowel het OLS als het Rijk bij de diverse departementen is de ‘backbone/ruggengraat’ van dit akkoord.

2.2. Het openbaar lichaam Saba neemt het initiatief tot het realiseren van een jaarlijkse uitvoeringsagenda; naast vaststelling in de stuurgroep CN behoeft de jaarlijkse uitvoeringsagenda de instemming van zowel de staatssecretaris van het ministerie van BZK als van het Bestuurscollege van het openbaar lichaam Saba. De uitvoeringsagenda maakt integraal onderdeel uit van het Bestuursakkoord. De uitvoeringsagenda voor 2019 is als bijlage bij dit Bestuursakkoord gevoegd.

2.3. Het Bestuurscollege van Saba rapporteert één keer per half jaar over de voortgang aan de directeur Koninkrijksrelaties waarbij in ieder geval wordt ingegaan op de uitvoering en de geboekte voortgang over al wat in dit Bestuursakkoord is overeengekomen.

2.4. De directeur Koninkrijksrelaties verstrekt de rapportage aan de stuurgroep CN ter bespreking en voert binnen 6 weken nadat de rapportage is ontvangen een gesprek met het BC over de rapportage. De eerste rapportage wordt uiterlijk 1 oktober 2019 ingediend. Over de uitvoering van dit Bestuursakkoord en de continuïteit hiervan is er – in lijn met de huidige werkwijze - veelvuldig en operationeel contact tussen het OLS en ambtenaren van DG KR.

2.5 Partijen committeren zich om weerbarstige, terugkomende vraagstukken aan te pakken en op te lossen. De methoden die hiervoor ingezet worden zijn: a) Coördinatie: DG KR helpt mee vanuit de coördinerende functie om tot pragmatische oplossingen te komen en waar nodig en mogelijk een mediërende rol te spelen;

  • b) 
    Escalatie: Opschalen binnen het verantwoordelijk ministerie; voorleggen aan de stuurgroep CN ter bespreking of besluitvorming; bewindslieden overleg;

  c) Ruimte voor pilots: samen zaken uitproberen, de precieze invulling hiervan is ministerie afhankelijk.

2.6 Hiaten in Caribisch Nederlandse regelgeving moeten zo spoedig mogelijk worden gerepareerd. Tot dat moment van reparatie moeten belemmeringen voortvloeiend uit de hiaten feitelijk zoveel mogelijk worden voorkomen en tegengegaan. Partijen committeren zich om de juridische vragen en aspecten zo goed als mogelijk in kaart te brengen en te verhelpen.

2.7 Partijen streven naar structurele en duurzame oplossingen, waarbij maatwerk, een hands-on (praktische) aanpak en relatief kleine ingrepen waarmee goede resultaten bereikt kunnen worden de voorkeur geniet, al dan niet met gebruik van

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 6 van 22

tijdelijke pilots. Partijen committeren zich eraan om in het geval van knelpunten in regelgeving dan wel uitvoering van het akkoord om in gesprek te gaan en hier pragmatisch en oplossingsgericht naar te kijken. Daar waar het onderwerpen op terreinen van andere departementen betreft, kan het ministerie van BZK als

bemiddelaar optreden.

2.8 Wanneer een knelpunt voorgelegd wordt aan het ministerie van BZK, streven Partijen ernaar binnen zes (6) weken een eindbeslissing te hebben. Tevens worden knelpunten in de reguliere voortgangsrapportage benoemd en besproken in het daarop volgende overleg (zie 2.2).

  • 3. 
    Verdere uitwerking van de tien (10) prioriteiten

Partijen hebben samen de tien (10) prioriteiten bepaald voor de periode 2019 – 2022. Het grondslagdocument hiervoor was de Saba Package. Het Bestuursakkoord is een uitwerking van de inspanning die de Staat enerzijds en Saba anderzijds met elkaar aangaan om in de periode 2019 – 2022 samen te werken aan de tien (10) prioriteiten.

Hieronder zal verdere invulling gegeven worden per prioriteit.

De prioriteiten zijn verdeeld in vier (4) thema’s, te weten:

3.1 Sociale ontwikkeling

3.2 Economische ontwikkeling

3.3 Goed bestuur

3.4 Openbare orde en veiligheid en rampenbestrijding

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 7 van 22

SOCIALE ONTWIKKELING

1 Bestrijding van armoede

Armoedebestrijding heeft te maken met het verkleinen van de kloof tussen inkomsten- en uitgaven van Sabanen met een laag inkomen. Zowel voor diegenen die niet werken en die

afhankelijk zijn van een uitkering, als voor diegenen die een laag betaalde baan hebben.

  • SZW, BZK, EZK en andere betrokken ministeries geven uitvoering aan de kabinetsreactie d.d. 29 juni 2018 1 op het Regioplan rapport ‘Onderzoek naar een ijkpunt voor het sociaal minimum in Caribisch Nederland’.
  • SZW evalueert of de kabinetsmaatregelen (reactie op Sociaal minimum rapport), de armoede kloof verkleind heeft. Na budgettaire besluitvorming worden er zo nodig aanvullende maatregelen genomen. Conform de motie van der Graaf c.s. 2 zal de staatssecretaris van SZW beide Kamers in een voortgangsrapportage voor de zomer van 2019 informeren over de stappen die moeten worden gezet om een norm voor het sociaal minimum te kunnen vaststellen.
  • SZW en het OLS starten de pilot ‘Armoedebestrijding’. Hierbij staan centraal: a) SZW gaat aanvullend op de huidige werkwijze, meer maatwerk en casusgericht werken binnen de huidige (nieuwe) beleidsregels en wet- en regelgeving; b) SZW versterkt het team op Saba; c) SZW en OLS intensiveren de samenwerking door een deel van de tijd te werken vanuit één locatie (1-loket gedachte).
  • OLS en SZW starten het project ‘arbeidsmarktbemiddeling Saba’, waarbij extra aandacht is voor diegenen met een afstand tot de arbeidsmarkt. In het kader daarvan is er bij OLS een structurele fte beschikbaar, die hiertoe getraind wordt. SZW is bereid om OLS hierin bij te staan door het zoeken van passende expertise en instrumenten om dit initiatief te ondersteunen en hieraan financieel bij te dragen.
  • OLS geeft de lagere werkgeverspremie terug aan haar werknemers, waarbij relatief

gezien een hoger bedrag bij de laagste inkomens terecht komt.

  • OLS start een sociale dialoog met werkgevers (zo nodig ondersteund met externe facilitering via SZW). Inzet is onder meer dat werkgevers de lagere werkgeverspremie teruggeven aan de werknemers en dat werkgevers waar mogelijk meer betalen dan het basis minimumloon.

1 Referentie 2018-0000117546

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 8 van 22

  • OLS start met het project ‘leren budgetteren’. SZW is bereid om OLS hierin bij te staan door het zoeken van passende expertise om dit initiatief te ondersteunen en hieraan financieel bij te dragen.
  • OLS expliciteert het beleid rond armoedebestrijding in een ‘Beleidsplan armoedebestrijding’. Dit wordt opgesteld met de verschillende stakeholders waaronder SZW (vooral ten behoeve van de afstemming op de bijzondere onderstand, die door het optrekken per 1 januari 2019 van de inkomensgrens tot 120% WML 3 een aanzienlijk ruimer bereik heeft).

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 9 van 22

2 Sociale voorzieningen op orde

Saba heeft recent de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling opgericht. Er zijn veel ontwikkelingen gestart, nu is het tijd voor stevige vervolgstappen.

  • OLS, SZW, OCW en VWS werken samen aan uitvoering van het ‘Bestuursakkoord BES(t)4 kids’. Hierin staat de verbetering van de voorschools- en naschoolse educatie- en activiteiten centraal.
  • OLS en VWS voeren het Bestuursakkoord ‘Bestrijding van huiselijk geweld’ uit.
  • OLS, partners op Saba en het Rijk maken gezamenlijk een analyse en stellen aanbevelingen op welke specifieke hulp, expertise en voorzieningen gemist worden en op welke manier dit kan worden opgelost (bijvoorbeeld rond crisisopvang). Hier wordt vervolgens uitvoering aan gegeven.
  • VWS implementeert een aantal met de WMO vergelijkbare voorzieningen op Saba zoals maaltijdvoorziening,, aanpassingen aan woningen, vervoer-op-maat en huishoudelijke hulp.
  • VWS en Saba investeren in sport en preventie om de gezondheid van de inwoners te verbeteren. Het gaat om een buurtsportcoach, een extra gezondheidsbevorderaar/preventiemedewerker, schoolfruit op de basis- en middelbare school en budget voor preventieprogramma’s en onderzoek op middelengebruik en seksuele gezondheid. Over eventuele extra inzet op voorkomen en ondersteuning bij onbedoelde zwangerschappen worden nadere afspraken gemaakt. Ook wordt de JOGG 4 aanpak geïntensiveerd.
  • Saba, J&V en VWS onderzoeken de mogelijkheid en wenselijkheid om de jeugdinterventie “Alleen jij bepaalt wie je bent”, waarbij sport als middel ingezet wordt, op te starten.
  • De Cruijff Foundation zorgt voor verlichting van het Cruijff Court.
  • OLS expliciteert de ambities rond ‘Modernisering bibliotheek’ en ‘Impuls muziek, cultuur en historie (in het onderwijs)’. Vervolgens worden met OCW en fondsen organisaties bezien, op welke manier deze ambities kunnen worden uitgevoerd. De bibliotheek kan gebruik maken van kennis en kunde in het netwerk via de Koninklijke Bibliotheek voor de verdere professionalisering en modernisering. OCW kan, indien gewenst, een Cultuurhandreiking opstellen met OLS.

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 10 van 22

  • OLS en OCW zetten zich in voor goed beroepsonderwijs dat tegemoet komt aan de behoeften van de arbeidsmarkt. Zowel voor de schoolgaande jeugd als in het kader van volwasseneneducatie. De introductie van CVQ-onderwijs draagt daar aan bij. Dat laatste geldt ook voor het SEP (Skilled Enhancement Program) van Saba, waarbij SZW ondersteunt.
  • OLS stimuleert samenwerking in het jeugddomein en stelt met stakeholders een jeugdbeleidsplan vast waaraan uitvoering wordt gegeven.
  • VWS blijft zich inspannen om (permanente) tandheelkundige hulp op Saba te realiseren en om problemen bij medische uitzendingen te voorkomen/op te lossen.
  • De eilandbesturen moeten voor hun eiland een bezoldigingsbesluit vaststellen met betrekking tot de salarissen en de toelagen van onderwijspersoneel. De besluiten zijn nu door OCW opgesteld en ter tekening aan de eilandbesturen voorgelegd. Het is belangrijk dat de eilandbesturen tot ondertekening overgaan om de cao afspraken een wettelijke grondslag te geven. OCW ondersteunt Saba bij het maken van de besluiten.
  • OLS ontvangt van VWS een jaarlijkse bijzondere uitkering van $309.944 voor de uitvoering van de taken op publieke gezondheid. Deze tijdelijk regeling wordt begin 2019 geëvalueerd, omdat de regeling loopt tot 1 januari 2020. VWS en OLS gaan voor de zomer 2019 met elkaar in gesprek over de uitkomsten van deze evaluatie en uitvoering van de taken uit de Wet Publieke Gezondheid.
  • De pilot waarin preventieve taken van het Centrum voor Jeugd en Gezin voor twee jaar zijn overgedragen aan OLS wordt uitgevoerd en na positieve evaluatie (derde kwartaal 2019) regulier voortgezet in 2020.
  • Een minder kwetsbare Sabaanse economie dient geschraagd te worden met een solide, toegankelijk bancair stelsel, inclusief de mogelijkheid om hypotheken aan te gaan. BZK onderneemt hiertoe - samen met andere ministeries - initiatieven, mede gebaseerd op het rapport in opdracht van Financiën, naar de kwaliteit en toegankelijkheid van het bancair stelsel in Caribisch Nederland.

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 11 van 22

ECONOMISCHE ONTWIKKELING

3 Verlaging ‘costs of doing business’ en ‘costs of living

De hoge kosten van het levensonderhoud en voor het bedrijfsleven zijn al geruime tijd onderwerp van gesprek. Na verschillende studies, aanbevelingen en standpunten is het

tijd voor concrete acties.

  • IenW zal in samenspraak met Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten mede op basis van het SEO onderzoek opties gaan verkennen om de mate van connectiviteit tussen Sint Maarten, Sint Eustatius en Saba te verbeteren. In het bijzonder verdienen de tarifering, frequenties en leveringszekerheid bijzondere aandacht.
  • BZK en OLS starten een pilot om de woonkosten omlaag te brengen via een programma ‘(ver)huursubsidie Saba’, voor zowel de sociale als particuliere sector.
  • OLS en de woningbouwcorporatie Woonlinie realiseren de komende jaren 18 extra sociale woningen, de ontsluitingsweg wordt aangelegd met Europese middelen.
  • OLS ontwikkelt, samen met Woonlinie en de sociale woningbouwvereniging op Saba, beleid rond volkshuisvesting.
  • EZK stelt zich ten doel om een betrouwbare, duurzame en betaalbare energievoorziening voor Saba te bewerkstelligen.
  • OLS en EZK bezien op welke manier de telecommunicatie kosten verder omlaag kunnen, waarbij goede kwaliteit het uitgangspunt is.
  • OLS onderzoekt samen met andere ministeries of verlaging van bouwkosten

mogelijk is.

  • OLS en LNV werken samen aan het verder ontwikkelen van de landbouwsector onder andere door middel van de realisatie van een hydroponic farm. Dit wordt gefinancierd uit de Regionale Enveloppe.
  • Naar aanleiding van het onderzoek naar de prijzen van levensmiddelen in Caribisch Nederland (2017) voert OLS concrete acties uit waarbij de departementen kennis en expertise beschikbaar stellen om dit vorm te geven.

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 12 van 22

4 Impulsen voor de economie

  • De Sabaanse economie is kwetsbaar en het verstevigen van de economie is van groot belang. Momenteel is de Sabaanse economie grotendeels afhankelijk van de Amerikaanse Medische Universiteit. Deze brengt rond de 400 studenten naar Saba. Dit zorgt voor verhuur van appartementen en klandizie in supermarkten, restaurants etc. Een andere pijler is toerisme, deze kan versterkt kan worden. Daarbij moet zorgvuldig te werk worden gegaan om negatieve effecten van verdere ontwikkeling te voorkomen.
  • OLS wil het toeristisch imago van Saba ‘the unspoiled queen’ als duurzaam, eco vriendelijk en veilig eiland beter en langjarig marketen onder high-end toeristen. Hiertoe wordt een ‘Action plan tourism 2019 – 2021’ opgesteld. EZK en RVO

    kunnen hierbij op verzoek adviseren.

  • EZK en RVO kunnen adviseren bij de ontwikkeling van specifieke stimuleringsmaatregelen voor (startende) ondernemers, naast de reeds bestaande instrumenten zoals Qredits.
  • OLS, EZK en LNV werken samen aan projecten op Saba die een impuls zijn voor de verdere ontwikkelingen van de natuurparken onder water en op het land en daarmee bijdragen aan het toerisme. Onder andere door aanleg en onderhoud van wandelpaden, de aanleg van een botanische tuin en andere initiatieven op het snijvlak van natuurbehoud, natuurontwikkeling en ecotoerisme.
  • EZK en RVO kunnen adviseren bij onderzoek door OLS naar nieuwe stappen in het kader van duurzaamheid.
  • EZK en RVO kunnen adviseren bij onderzoek naar mogelijkheden om de

economie van Saba te diversifiëren en te vergroten.

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 13 van 22

5 Investeringen in en onderhoud van infrastructuur

IenW en OLS investeren al geruime tijd in de infrastructuur. Er staan grote projecten op

stapel, die na uitvoering onderhouden moeten worden.

  • OLS, IenW en Vitens Evides realiseren een waterbotteling plant, waardoor er op

Saba kwalitatief en controleerbaar drinkwater wordt geproduceerd.

  • OLS geeft uitvoering aan het project ‘Uitbreiding haven en verbetering havengebied Saba’, deels gefinancierd vanuit de Regio Envelop, deels uit wederopbouwmiddelen en deels uit de eigen begroting van Saba. IenW heeft een adviserende rol en kijkt mee met grote beslissingen. OLS levert een businesscase op over de eventuele uitbreiding van de haven.
  • OLS renoveert het luchthavengebouw op Saba.
  • SEC en EZK realiseren een nieuw zonnepanelen park.
  • EZK adviseert bij en werkt mee aan het oplossen van de problemen bij het eerste zonnepanelen park.

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 14 van 22

GOED BESTUUR

6 Taakverdeling en samenwerking

OLS wenst stap voor stap, met checks en balances vanuit het Rijk, meer verantwoordelijkheden te krijgen. Dit kan onder meer via pilot projecten.

  • SZW en OLS evalueren de nieuwe werkwijze rond tewerkstellingsvergunningen, waarbij OLS feitelijk de verantwoordelijkheid heeft overgenomen voor de vacaturetijd van bepaalde functies (met formele vaststelling door SZW).
  • SZW/OLS werken toe naar verbetering en versoepeling van het TWV-proces en voeren het gesprek over de rol van OLS in dat proces .
  • SZW is bereid samen met OLS te verkennen hoe de betrokkenheid van OLS bij de uitvoering van de bijzondere onderstand kan worden vergroot. Hierbij zou gestart kunnen worden met een pilot waarbij OLS de verstrekking van schoolbenodigdheden voortgezet onderwijs namens SZW doet.
  • JenV, VWS en OLS bezien op welke manier de taken en bevoegdheden van de gezaghebber verruimd kunnen worden. Dit op basis van een eerdere brief (dd. 21 december 2018) over zeven bevoegdheden die de gezaghebbers van de drie eilanden wensen te krijgen, onder andere over de bevelsbevoegdheid en de bestuurlijke boete.
  • Met het ministerie van OCW wordt uitvoering gegeven aan het voornemen de onderwijshuisvestingtaken van het Rijksvastgoed bedrijf te beleggen bij het OLS.
  • VWS en OLS geven verder uitvoering aan de pilot ‘jeugdpreventie’, waarbij preventieve taken in het jeugddomein van het Rijk voor 2 jaar naar OLS zijn gegaan. De pilot wordt na positieve evaluatie regulier voortgezet na 2020.

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 15 van 22

7 Een dienstverlenende en solide overheidsorganisatie

OLS en het Rijk investeren al geruime tijd in de kwaliteit van de ambtelijke organisatie. Dit

proces wordt versterkt voortgezet.

  • OLS gaat door met de versterking van het ambtelijk apparaat. Onder meer door middel van het opleiden van het personeel (functie specifiek en algemeen bijvoorbeeld rond integriteit), uitwisseling van kennis met andere organisaties (o.a. het Rijk en gemeenten) en het versterken van verschillende plekken binnen de ambtelijke organisatie.
  • OLS blijft investeren in verbetering van de interne organisatie. Onderdelen hiervan zijn het verder vastleggen van processen en procedures en het digitaliseren van stukken.
  • OLS verbetert de dienstverlening aan burgers en het bedrijfsleven. Onder andere door verbetering van online informatie (o.a. website) en de tijdige publicatie van besluiten van het Bestuurscollege en de Eilandsraad. Het openbaar maken van besluitvorming van het BC en de ER is verplicht gesteld in de WolBES – het is zaak om hier actief opvolging aan te geven. Openbare besluitlijsten van de bijeenkomsten van ER en BC worden in de eerstvolgende bijeenkomst vastgesteld en vervolgens direct online geplaatst door het BC resp. de griffie van de ER.
  • OLS, BZK en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) blijven investeren in de kwaliteit van overheidsbestuurders en bestuurders/kader van bedrijven/ instellingen.
  • OLS geeft uitvoering aan de pilot ‘Juridisch loket’. Hier kunnen mensen terecht voor laagdrempelig juridische bijstand.
  • OLS start een project ‘Archivering’. Daarbij is onder meer aandacht voor het archiveren (organiseren, bewaren en ontsluiten) en digitaliseren van zowel OLS materiaal (o.a. dossiers burgerzaken), als (historisch) materiaal dat in handen is van particulieren. Hierbij is de wens uitgesproken dat de diverse Rijksdiensten en het OLS samenwerken aan een gedeeld fysiek en digitaal archief op een aparte locatie.
  • OLS en BZK stemmen nader af over een nieuw in te dienen aanvraag ‘Goed Bestuur’, die de financiële basis vormt voor de verdere versterking van het ambtelijk apparaat.
  • OLS draagt bij aan de totstandkoming van en draagt zorg voor het operationaliseren van een rekenkamerfunctie voor Saba.

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 16 van 22

  • OLS spant zich samen met BZK in om de kwetsbaarheden bij burgerzaken te verhelpen.
  • Personeelsbesluiten en overeenkomsten van opdrachten (OVO’s) op het gebied van personele inzet bij het OLS worden door het BC voor de ingangsdatum van het personeelsbesluit of de overeenkomst ter goedkeuring aan de RV voorgelegd. Als er bijzonderheden zijn en bijvoorbeeld tijdige aanbieding van het dossier (daardoor) niet mogelijk is, zorgt het BC voor een toelichting. Het BC zorgt ervoor dat enkel complete dossiers ter goedkeuring aangeboden worden.

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 17 van 22

8 Gezondere overheidsfinanciën

  • OLS kent veel incidentele bijdragen, soms ook voor structurele taken. Dit is al in verschillende accountantsverslagen opgemerkt. De opgave is om structurele taken te dekken met structurele middelen.
  • OLS en BZK spannen zich ervoor in dat alle structurele taken ook met structurele middelen worden gedekt. Per ministerie wordt bezien hoe dit te realiseren is zowel voor de beleidsbudgetten als voor dekking van de betreffende formatie.

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 18 van 22

OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID EN RAMPENBESTRIJDING

9 Oplossingen op OOV vraagstukken

OLS en Rijk werken intensief samen aan OOV vraagstukken. Een aantal onderwerpen

vragen extra aandacht:

  • OLS beschrijft de afhandeling van meldingen buiten reguliere werktijden en doet voorstellen voor verbeteringen hiervan aan JenV (meldkamer Saba). Deze

    worden na wederzijds goedkeuren uitgevoerd.

  • OLS voert met ondersteuning van JenV concrete acties uit ter verbetering van de OOV keten.
  • JenV en OLS willen beiden de drugshandel en het drugsgebruik op Saba terugdringen. Dit gebeurt door middel van een projectmatige aanpak. Eerste uitvoeringsstappen worden eerst in het driehoeksoverleg besproken.
  • JenV, FIN, DEF en OLS blijven zich inspannen voor een betere afstemming van de werkzaamheden van de samenwerkende partijen op de luchthaven en in de haven (de buitengrenzen).
  • Er liggen veel OOV taken bij OLS terwijl hier geen formatie voor beschikbaar is. JenV spant zich in om als overbrugging een rijkstrainee en vervolgens een op termijn permanente formatieplaats aan OLS toe te voegen (onder voorbehoud van financiering).

-

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 19 van 22

10 Oplossingen op rampenbestrijdingsvraagstukken

OLS en Rijk werken intensief samen ten aanzien van rampenbestrijding. Een aantal

vraagstukken vragen extra aandacht.

  • OLS, JenV, IenW, BZK en Def blijven zich inspannen voor het verbeteren van reddingsoperaties op zee.
  • JenV, Def, BZK, OLS en andere departementen vanuit hun rol en verantwoordelijkheden werken gezamenlijk aan uitvoering van de aanbevelingen uit de evaluatie rond de orkanen Irma en Maria.
  • OLS, BZK, Def, JenV en IenW blijven zich inspannen voor een verdere professionalisering van de rampenbestrijding organisatie op het eiland.

    BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 20 van 22

  • 4. 
    Slotbepalingen

    4.1 Dit Bestuursakkoord treedt in werking op het moment van ondertekening door beide partijen.

    4.2. Dit Bestuursakkoord eindigt op 30 april 2022.

    4.3. Tussentijdse wijziging van dit Bestuursakkoord, kan enkel met wederzijdse schriftelijke goedkeuring en overeenstemming over het tijdstip en de wijze waarop plaatsvinden. Ingeval één der partijen het Bestuursakkoord tussentijds wenst te wijzigen dan wordt dit kenbaar gemaakt in het periodiek voortgangsoverleg en dan kunnen hierover door partijen afspraken worden gemaakt. Deze systematiek geldt ook in het geval één der partijen het Bestuursakkoord wenst te beëindigen.

    4.4 Partijen hanteren volledige transparantie als uitgangspunt. OLS en de verschillende partners van het Rijk hebben door het jaar heen bilaterale overleggen over de vier (4) thema’s en tien (10) prioriteiten. Het DG Koninkrijksrelaties wordt hierbij actief betrokken om mede de samenhang in de uitvoering te borgen. Het OLS rapporteert halfjaarlijks over de voortgang conform de bepalingen 2.2. en 2.3. van dit akkoord. Partijen evalueren dit Bestuursakkoord op een nader moment, uiterlijk begin 2021.

Aldus overeengekomen en in tweevoud ondertekend, in ____________, te ____________

Openbaar Lichaam Saba De Staat der Nederlanden

_______________________ _______________________

Dhr. B. Zagers Dhr. R.W. Knops Gedeputeerde Saba Staatssecretaris van BZK

BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 21 van 22 BESTUURSAKKOORD SABA – STAAT DER NEDERLANDEN - Pagina 22 van 22

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.