Brief regering; Onderwijsachterstandenbeleid: rapport CBS en online kaarten met meer informatie voor gemeenten - Aanpak onderwijsachterstanden - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 92 toegevoegd aan dossier 27020 - Aanpak onderwijsachterstanden.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Aanpak onderwijsachterstanden; Brief regering; Onderwijsachterstandenbeleid: rapport CBS en online kaarten met meer informatie voor gemeenten |
---|---|
Documentdatum | 11-02-2019 |
Publicatiedatum | 18-02-2019 |
Nummer | KST2702092 |
Kenmerk | 27020, nr. 92 |
Commissie(s) | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2018-
2019
27 020
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 11 februari 2019
Basisscholen en gemeenten ontvangen geld om de onderwijskansen van kinderen te vergroten. Deze onderwijsachterstandsmiddelen worden vanaf dit jaar beter verdeeld met behulp van een CBS-indicator. Voor het kerstreces heb ik uw Kamer geïnformeerd over de verbeteringen van het CBS voor de schattingen die zij moeten doen wanneer er weinig bekend is over leerlingen en of hun ouders.1 Zoals ik in mijn brief heb aangegeven worden de schattingen van het CBS betrouwbaarder en tellen kinderen die bij het CBS bekend zijn als asielzoeker automatisch mee in de bekostigingsdoelgroep. Het CBS heeft deze verbeteringen in een rapport verwerkt, dat vandaag gepubliceerd is.2 Dit rapport stuur ik met deze brief aan uw Kamer3.
Daarnaast heeft het CBS vandaag ook de achterstandsscores gepubliceerd op basis waarvan basisscholen komend schooljaar hun onderwijsachter-standsbudget ontvangen. De eerste drie jaar is er nog een overgangsregeling, zodat scholen zich kunnen voorbereiden op het nieuwe budget dat ze zullen ontvangen.
Gedurende het afgelopen jaar hebben verschillende gemeenten aangegeven meer informatie te willen over de kinderen die in hun gemeente meetellen in de verdeling van de onderwijsachterstandsmiddelen. Om de toegekende middelen zo doelgericht mogelijk in te kunnen zetten, is het voor gemeenten van belang om te weten op welke plekken het risico op onderwijsachterstanden in hun gemeenten het grootst is. Daarom heb ik samen met het CBS online kaarten ontwikkeld waarop per gemeente de spreiding van risico's op onderwijsachterstanden in beeld wordt gebracht
1 Kamerstuk 27 020, nr. 91.
2 Het rapport is ook online beschikbaar: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2019/07/herz-gewichtenregeling-fase-4-verfijning-imputaties.
3 Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.
kst-27020-92 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019
op wijkniveau. Deze kaarten zijn vanaf vandaag voor iedereen beschikbaar en zullen gemeenten helpen in de ontwikkeling van hun lokale onderwijsachterstandenbeleid.4
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
-
A.Slob
4 De online kaarten zijn beschikbaar via: https://dashboards.cbs.nl/v1/onderwijskansen_180543/.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 27 020, nr. 92 2