Brief regering; Ontwerpbesluit adequaat pensioen payroll - Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs, de Wet financiering sociale verzekeringen en enige andere wetten om de balans tussen vaste en flexibele arbeidsovereenkomsten te verbeteren (Wet arbeidsmarkt in balans)

Deze brief is onder nr. 64 toegevoegd aan wetsvoorstel 35074 - Wet arbeidsmarkt in balans i en dossier 35074 - Wet arbeidsmarkt in balans.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs, de Wet financiering sociale verzekeringen en enige andere wetten om de balans tussen vaste en flexibele arbeidsovereenkomsten te verbeteren (Wet arbeidsmarkt in balans); Brief regering; Ontwerpbesluit adequaat pensioen payroll
Document­datum 15-02-2019
Publicatie­datum 18-02-2019
Nummer KST3507464
Kenmerk 35074, nr. 64
Commissie(s) Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-2019

35 074    Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk

Wetboek, de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs, de Wet financiering sociale verzekeringen en enige andere wetten om de balans tussen vaste en flexibele arbeidsovereenkomsten te verbeteren (Wet arbeidsmarkt in balans)

Nr. 64    BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN

WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 15 februari 2019

Bij de behandeling van het wetsvoorstel Wet arbeidsmarkt in balans (Kamerstuk 35 074) op 31 januari jl. (Handelingen II 2018/19, nr. 48, items 3 en 8) heb ik toegezegd dat ik u zal informeren over het ontwerpbesluit waarin de voorwaarden voor een adequate pensioenregeling voor payrollwerknemers zijn opgenomen. Het ontwerpbesluit is bij deze brief gevoegd1.

Het ontwerpbesluit staat vanaf heden tot 15 maart open voor internetcon-sulatie. Na verwerking van de uitkomsten van de consultatie zal het ontwerpbesluit voor advies worden voorgelegd aan de Afdeling advisering van de Raad van State. De beoogde inwerkingtredingsdatum is 1 januari 2020.

Tijdens het debat is verzocht om informatie over de werkgeverspremies in sectoren waar bovengemiddeld gebruik wordt gemaakt van de inhuur van payrollwerknemers. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de werkgeverspremies voor de jaren 2017 en 2018 in sectoren waarin dat gebruik relatief hoog is, dan wel sterk is toegenomen.

 

Pensioenfonds

Werkgeverspremie

2017

Werkgeverspremie

2018

Franchise 2018

ABP

14,8%

16,0%

€ 13.350

BPF Bouw

12,8573%

12,8573%

€ 13.343

BPF Horeca

8,4%

8,4%

€ 10.655

BPF Vervoer (goederenvervoer)

19,84%

19,84%

€ 12.028

BPF Recreatie

9,8% (minimum)1

9,8% (idem)

€ 10.655

BPF Landbouw

17,09

17,09%

€ 13.451

BPF Beveiliging

19,32%

21,18%

€ 19.980

1 Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

kst-35074-64 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019

 

Pensioenfonds

Werkgeverspremie

Werkgeverspremie

Franchise 2018

 

2017

2018

 

Werkgeverspremie in ontwerpAMvB

13,58%

PM2

€ 13.343

1    De bij BPL Recreatie aangesloten werkgever mag van de totale premie (19,6% van de pensioengrondslag) maximaal de helft inhouden op het loon van de werknemer.

2    Het premiepercentage zal worden bepaald op basis van data over werkgeverspremies van DNB en over loonsom van het CBS over 2018.

Werkgeverspremies zijn weergegeven als percentage van de pensioengrondslag (het pensioengevend loon minus de franchise). De hoogte van de franchise, waarover geen aanvullend pensioen wordt opgebouwd, verschilt tussen fondsen. Vergelijkbare werkgeverspremies kunnen hierdoor een verschillend percentage van de pensioengrondslag opleveren. In de tabel zijn daarom ook de franchises opgenomen die de betreffende fondsen in 2018 hebben toegepast.

De hoogte van de werkgeverspremie in het besluit zal worden gebaseerd op de gemiddelde werkgeverspremie in alle pensioenfondsen. Dit gemiddelde wordt berekend aan de hand van de meest recente data van De Nederlandsche Bank (gerealiseerde werkgeverspremies) en van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de loonsom. Het Centraal Planbureau acht de methode waarmee de gemiddelde werkgeverspremie wordt berekend valide.

Bestaande pensioenregeling payrollwerknemers

Een deel van de payrollwerknemers bouwt pensioen op in het pensioenfonds waarbij de inlener is aangesloten. Er is dan geen concurrentie op pensioenkosten. Deze situatie wordt op grond van de WAB als adequaat aangemerkt.

Het merendeel van de overige payrollwerknemers bouwt pensioen op bij het pensioenfonds voor de uitzendsector, StiPP. Deze regeling kent in beginsel een wachttijd van 26 weken, maar de payrollwerkgever kan hiervan afzien. Na de wachttijd neemt de payrollwerknemer deel aan de basisregeling van StiPP. Na (uiterlijk) 52 weken deelname aan de basisregeling vindt de pensioenopbouw plaats in de Plusregeling van StiPP. Beide pensioenregelingen zijn beschikbare premieregelingen. De werkgeverspremies en de franchise van de basis- en Plusregeling voor 2019 zijn hieronder weergegeven.

 

StiPP

Werkgeverspremie 2019

Franchise 2019

Basisregeling

2,6% (van bruto loon)

geen

Plusregeling

8%

€ 6,64/uur

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 35 074, nr. 64 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.