Reactie van: Martinuscollege (Jan Jacob Jaasma) bij: Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Reactie van: Martinuscollege (Jan Jacob Jaasma) bij: Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)
Document­datum 12-02-2019
Publicatie­datum 16-02-2019
Van Martinuscollege (Jan Jacob Jaasma)

2.

Tekst

Vraag1 Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om doorlopende leerroutes in te richten waarbij het onderwijs verrijkt, verdiept en soms ook verkort kan worden. Verkorting is geen doel op zich, maar is wel een mogelijkheid.

Dit wetsvoorstel biedt scholen de mogelijkheid om een verkorte doorlopende leerroute vmbo-basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) aan te bieden binnen een studieduur van 2 jaar (vanaf de bovenbouw van het vmbo t/m een diploma basisberoepsopleiding).

Denkt u dat het mogelijk is om jongeren vanaf de bovenbouw vmbo naar een diploma basisberoepsopleiding te begeleiden in 2 studiejaren? Of is deze verkorting niet haalbaar?

Voor een aantal leerlingen is dit wellicht mogelijk. Er is op dit momnet weinig programatische afstemming tussen profie- en keuzedelen vmbo en de programma's op het Mbo. Dat kan een probleem zijn.

Vraag2 De eerste twee jaren van de doorlopende leerroute is de jongere ingeschreven op de vmbo-school. De vmbo-school is in die periode ook verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving. Enige uitzondering hierop is dat de mbo-instelling te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het mbo-onderwijs, -examinering en -diplomering.

Na twee jaren wordt de jongere overgeschreven naar de mbo-instelling. Vanaf dat moment wordt de mbo-instelling verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving in de doorlopende leerroute. Ook hier geldt weer dat de enige uitzondering is dat de vo-school te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het vo-onderwijs, -examinering en -diplomering.

In de samenwerkingsovereenkomst maken de vmbo-school en mbo-instelling afspraken over wat zij van elkaar nodig hebben om de wet- en regelgeving na te leven.

Is de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de vo-school en de mbo-instelling voldoende duidelijk?

Ik denk van wel.

Vraag3 Biedt de mogelijkheid dat vmbo-examens tot en met het derde jaar van de doorlopende leerroute kunnen worden afgesloten voldoende ruimte om een geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo-mbo aan te bieden?

Het cspe is een obstakel in de vernieuwing, de doorlopende leerweg en de vernieuwing van het techniek onderwijs. Mijn advies is het cspe af te schaffen. Dan ontstaat er ruimte.

Het curruculum.nu kan ook een 'probleem' worden. Een mooi nieuw eigentijds programma dat zorgt voor aansluiting po-vo maar op dit moment geen aansluiting heeft met de examenprogramma' zoals die nu beschreven zijn. Leraren komen wederom in een spagaat te staan. Gaat belemmerende werken.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.