Brief regering; Stand van zaken van de aanbesteding van de gesloten jeugdhulp in Noord-Holland Noord (NHN) - Jeugdzorg

Deze brief is onder nr. 629 toegevoegd aan dossier 31839 - Jeugdzorg i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Jeugdzorg; Brief regering; Stand van zaken van de aanbesteding van de gesloten jeugdhulp in Noord-Holland Noord (NHN)
Document­datum 24-12-2018
Publicatie­datum 07-01-2019
Nummer KST31839629
Kenmerk 31839, nr. 629
Commissie(s) Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

31 839 Jeugdzorg

Nr. 629 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 december 2018

Op 6 december 2018 heb ik u geïnformeerd over de stand van zaken van de aanbesteding van de gesloten jeugdhulp in Noord-Holland Noord (NHN)(Kamerstuk 31 839, nr. 628). Op 11 december 2018 heb ik u een brief toegezegd om u nader te informeren.

Op basis van een aanbestedingsprocedure hebben de drie NHN-jeugdzorgregio’s Alkmaar, Kop van Noord-Holland en West-Friesland de opdracht voor gesloten jeugdhulp gegund aan Horizon. Hun keuze hebben zij gebaseerd op de offertes die Horizon en Parlan (de huidige aanbieder in de locatie Transferium in Heerhugowaard) hadden uitgebracht in het licht van de gemeentelijke ambitie om het gebruik van gesloten jeugdhulp terug te dringen. Deze doelstelling past in het actieprogramma Zorg voor de Jeugd.

In het kort geding dat de huidige aanbieder tegen deze gunning had aangespannen heeft de Rechtbank Amsterdam de vordering van Parlan afgewezen. De Rechtbank vond dat de gemeenten voldoende onderzocht hadden dat de winnende aanbieding een realistisch alternatief biedt, dat past binnen het wettelijk kader. Deze gerechtelijke uitspraak was aanleiding voor mijn brief van 6 december. Die heb ik afgesloten met de constatering dat er nog veel werk te verzetten is voor de regio’s Alkmaar, Kop van Noord-Holland en West-Friesland willen zij de in de rechtbank uitgesproken intenties waarmaken. De gemeenten stonden voor de opgave om afspraken te maken met Parlan en Horizon alsmede met de overige betrokken regio’s uit Noord-Holland over de continuïteit van zorg voor de huidige cliënten, de beschikbaarheid van gesloten jeugdhulp voor toekomstige cliënten en de toekomst van Transferium. Vanuit mijn rol als interbestuurlijk toezichthouder is het Ministerie van VWS betrokken geweest bij de totstandkoming van de afspraken die de gemeenten inmiddels hebben gemaakt. Op de afspraken over genoemde drie aspecten ga ik hieronder in.

Allereerst de continuïteit van zorg voor de jongeren die nu verblijven bij Transferium. De NHN-gemeenten hebben met Horizon en Parlan afgesproken dat het contract met Horizon op 4 februari 2019 ingaat zodat Horizon meer tijd krijgt voor de voorbereidingen. De gemeenten hebben vervolgens een afspraak gemaakt met Parlan dat alle jongeren die op 4 februari bij Transferium verblijven daar hun behandeling kunnen afmaken. De gemeenten hebben daarom een budget toegezegd dat Parlan in staat stelt om dit te organiseren. Omdat deze gemeenten geen nieuwe jongeren meer zullen plaatsen in Transferium ontstaat daar leegstand. Ook daarvoor hebben gemeenten een budget beschikbaar gesteld.

In de tweede plaats zijn er afspraken gemaakt over de beschikbaarheid van gesloten jeugdhulp in de regio Noord-Holland. Zoals hierboven aangegeven is Horizon vanaf 4 februari de aanbieder van gesloten jeugdhulp in deze regio. Horizon en Parlan hebben samenwerkingsafspraken met elkaar gemaakt zodat er een overgang kan plaatsvinden waarvan jongeren geen negatieve gevolgen ondervinden. Gesloten jeugdhulp blijft beschikbaar in de regio Noord-Holland Noord na 3 februari 2019.

Ten derde hebben Parlan en de drie NHN-regio’s procesafspraken en uitgangspunten vastgelegd over de continuïteit van Parlan. De NHN Gemeenten zijn erbij gebaat dat de continuïteit van Parlan als zorgaanbieder gegarandeerd blijft. Parlan levert in veel van de NHN gemeenten een aanzienlijk deel van de jeugdhulp en continuïteit ervan is een belangrijk na te streven doel van de gemeenten. Daarom is het zowel voor de NHN gemeenten als voor Parlan van belang om hierover met elkaar in gesprek te zijn en te blijven. Hierdoor krijgt Parlan de tijd om een plan te realiseren voor de toekomst van Transferium. Ik heb kennis genomen van de vastgelegde procesafspraken en uitgangspunten en ondersteun deze.

Daarnaast hebben de veranderingen in de gesloten jeugdhulp gevolgen voor de school die verbonden is aan Transferium en mogelijk voor andere scholen in de omgeving waar deze jongeren onderwijs zouden moeten volgen als zij elders gaan verblijven. Het is daarom belangrijk dat de betreffende scholen en de betrokken samenwerkingsverbanden passend onderwijs goed betrokken worden in dit proces. Een warme overdracht en continuïteit van onderwijs van deze uiterst kwetsbare groep moeten in alle gevallen geborgd zijn. Samen met het Ministerie van OCW zal het Ministerie van VWS hierop toezien.

In mijn rol als interbestuurlijk toezichthouder heb ik toegezien op de hierboven beschreven ontwikkelingen. Gemeenten en aanbieders hadden veel werk te verzetten. Ik complimenteer hen met wat zij vanaf 6 december tot stand hebben gebracht. Tegelijk realiseert ieder zich dat het werk nog niet gedaan is. Op de afronding daarvan blijf ik actief toezien.

Tevens zijn lessen te trekken voor de wijze waarop mogelijk ook in andere regio’s aanbesteding van gesloten jeugdhulp vorm moet krijgen.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.