Brief regering; Reactie op het gewijzigd amendement Hijink over het verminderen van uitvoeringslasten voor aanbieders (34857-15) - Wijziging van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Zorgverzekeringswet in verband met het handhaven van de mogelijkheid om gemeenten in uitzonderingsgevallen tot samenwerking te verplichten en in verband met het verminderen van uitvoeringslasten

Deze brief is onder nr. 16 toegevoegd aan wetsvoorstel 34857 - Wijziging Jeugdwet, WMO 2015 en Zorgverzekeringswet inzake het verplichten van gemeenten tot samenwerking en lagere uitvoeringslasten i en dossier 34857 - Wijziging Jeugdwet, WMO 2015 en Zorgverzekeringswet inzake het verplichten van gemeenten tot samenwerking en lagere uitvoeringslasten.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Zorgverzekeringswet in verband met het handhaven van de mogelijkheid om gemeenten in uitzonderingsgevallen tot samenwerking te verplichten en in verband met het verminderen van uitvoeringslasten; Brief regering; Reactie op het gewijzigd amendement van het lid Hijink over het verminderen van uitvoeringslasten voor aanbieders (Kamerstuk 34857-15)
Document­datum 17-12-2018
Publicatie­datum 19-12-2018
Nummer KST3485716
Kenmerk 34857, nr. 16
Commissie(s) Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-

2019

34 857

Nr. 16

Wijziging van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Zorgverzekeringswet in verband met het handhaven van de mogelijkheid om gemeenten in uitzonderingsgevallen tot samenwerking te verplichten en in verband met het verminderen van uitvoeringslasten

BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 17 december 2018

Zoals toegezegd tijdens de plenaire behandeling op 11 december 2018 van het wetsvoorstel tot wijziging van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Zorgverzekeringswet in verband met het handhaven van de mogelijkheid om gemeenten in uitzonderingsgevallen tot samenwerking te verplichten en in verband met het verminderen van uitvoeringslasten (Kamerstuk 34 857) (Handelingen II 2018/19, nr. 34, Wijziging van de Jeugdwet, de Wmo 2015 en de Zorgverzekeringswet), ga ik in deze brief in op het naar aanleiding van debat gewijzigde amendement van de heer Hijink (Kamerstuk 34 857, nr. 15 ter vervanging van Kamerstuk 34 857, nr. 9).

De inhoud strekt er toe dat wordt voorkomen dat gemeenten, bovenop wat in de ministeriële regeling aangaande de financieringswijzen en administratieve processen behorend bij de bekostiging aan standaarden verplicht is gesteld, aanvullende gegevens en verantwoording opvragen. Om de vermijdbare uitvoeringslasten bij de uitvoering van de Jeugdwet en de Wmo2015 te beperken, wordt met dit wetsvoorstel beoogd om door de veldpartijen ontwikkelde instrumenten een vorm van uniformering te creëren. Het is vervolgens niet de bedoeling dat op die specifieke onderdelen waarop regels worden gesteld alsnog extra gegevens en verantwoording door gemeenten worden verlangd. Dit ondermijnt in die gevallen standaardisatie en daarmee de beoogde vermindering van vermijdbare uitvoeringslasten. Het amendement kan daarom worden gelezen in de geest van het wetsvoorstel. Ik laat het amendement aan het oordeel van uw Kamer.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

H.M. de Jonge

kst-34857-16 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2018

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 34 857, nr. 16


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.