Kamervragen gesteld over fikse rekeningen voor spaarzaam gebruik vervoersdienst Valys

Met dank overgenomen van S.C.C.M. (Sjoerd) Potters i, gepubliceerd op donderdag 2 juli 2015, 2:45.

Vragen van het lid Potters (VVD) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn & Sport over het bericht ‘Fikse rekening voor lopen naar station’

  • Is de staatsecretaris bekend met het bericht ‘Fikse rekening voor lopen naar station?[1]
  • Is de staatssecretaris, net als de VVD, van mening dat het onwenselijk is dat iemand die vanwege zijn zware epilepsie gebruik mag maken van de bovenregionale vervoersdienst Valys Vrij, die zuinig wil omgaan met belastinggeld, dat die persoon een rekening krijgt omdat hij geen verplichte taxirit van 800 meter naar het station zou hebben besteld omdat hij dit ook lopend af kan?
  • Is de staatssecretaris, net als de VVD, van mening dat het juist te prijzen is wanneer gebruikers van belastinggeld hier spaarzaam mee om willen gaan?
  • Kan de staatssecretaris aangeven of er nog meer voorbeelden zijn van mensen zijn die zuinig willen omgaan met de vervoersdienst Valys Vrij en/of hun treinpas bij de NS, maar daarvoor wel een hoge rekening krijgen? Zo ja, hoeveel voorbeelden precies?
  • Kan de staatssecretaris aangeven op welke manier hij kan voorkomen dat dergelijke rekeningen niet meer verstuurd worden?
  • Is de staatssecretaris bereid om Valys en de NS te vragen om tafel te gaan zitten, om zo tot een betere afstemming komen en zo fikse rekeningen voor zuinige gebruikers te voorkomen?

[1] ‘Fikse rekening voor lopen naar station ’ in De Stentor (30 juni 2015).

DEN HAAG. De gehandicapte Rob van Tol uit ’t Harde (Gelderland) heeft een rekening gekregen van vervoersdienst Valys, omdat hij geen verplichte taxirit van 800 meter naar het station zou hebben besteld. „Samen met mijn vrouw reisde ik vorig jaar meermaals met Valys Vrij”, vertelt de 46-jarige Rob. Vanwege zijn zware epilepsie mag hij gebruikmaken van de bovenregionale vervoersdienst, waar jaarlijks 60 miljoen subsidie heen gaat. ,,Het eerste stukje van mijn huis naar het station is 800 meter. Begeleiding door mijn vrouw is noodzakelijk, maar ik ben wél in staat om in een metro, bus of tram te stappen. Dus heb ik geen taxirit besteld, dat was overbodig.” Na lange tijd kreeg Rob ineens een rekening in de bus. „Doordat er geen ritten waren aangemeld, zou ook de treinpas van de NS - die ik zelf beheer - onterecht zijn gebruikt. Dus moest ik de reizen betalen.” Volgens de telefoniste van de Valys-helpdesk zou Rob theoretisch zelfs een taxi moeten bellen als hij tegenover het station zou wonen. „Ik zou dan aan de linkerkant moeten instappen en aan de rechterkant weer uitstappen. Volstrekt overbodige kosten voor de overheid en voor de belastingbetaler!” Rob stuurde een mail naar regeringspartij VVD over zijn geschil. Kamerlid Sjoerd Potters is het volledig met hem eens: „Dit kan echt niet. Deze man wordt gestraft omdat hij zuinig omgaat met belastinggeld, dat is de omgekeerde wereld. De directie van deze organisatie zou zich moeten schamen.” De VVD’er gaat staatssecretaris Van Rijn vragen om organisaties die dit soort voorwaarden hanteren aan te spreken op hun gedrag. Valys informeert reizigers momenteel actief om misverstanden te voorkomen.