Brief regering; Samenstelling van het platform #Onderwijs2032 - Primair Onderwijs - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 240 toegevoegd aan dossier 31293 - Primair Onderwijs.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Primair Onderwijs; Brief regering; Samenstelling van het platform #Onderwijs2032 |
---|---|
Documentdatum | 09-02-2015 |
Publicatiedatum | 09-02-2015 |
Nummer | KST31293240 |
Kenmerk | 31293, nr. 240 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 240 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 februari 2015
Op 15 januari 2015 heb ik een Algemeen Overleg (AO) met uw Kamer gevoerd over toekomstgericht funderend onderwijs. Onderwerp van gesprek was de vraag welke kennis en vaardigheden kinderen nu moeten leren, zodat zij straks zo goed mogelijk op de toekomst zijn voorbereid. Net als elders in Nederland roept deze vraag ook in uw Kamer veel reacties op. Deze zijn overwegend positief van aard: het nut en de noodzaak van een herijking van het curriculum wordt breed gevoeld.
In mijn brief van 12 januari jongstleden heb ik uw Kamer geïnformeerd over de wijze waarop geïnteresseerden kunnen bijdragen aan de lopende discussie #Onderwijs2032, wat er met deze inbreng gedaan wordt en hoe het vervolgtraject er uit ziet.1 Hierin heb ik onder andere aangekondigd dat binnenkort het platform #Onderwijs2032 gepresenteerd wordt met als taak de lopende discussie te verdiepen, te verbreden en richting te geven. Daarnaast vraag ik het platform een advies te schrijven over de vraag welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben om volwaardig in onze (toekomstige) samenleving te participeren. Zoals ik tijdens het AO heb toegezegd te zullen doen, informeer ik u met deze brief welke experts vanuit het onderwijs en daarbuiten zitting gaan nemen in het platform.
Samenstelling van het platform #Onderwijs2032
Centrale vraag is dus welke kennis en vaardigheden leerlingen nodig hebben om volwaardig in onze (toekomstige) samenleving te participeren. Deze ingewikkelde vraag kent geen eenvoudig antwoord, zo blijkt ook uit de eerste analyse van de reacties op #Onderwijs2032.
Ik hecht sterk aan het realiseren van breed draagvlak voor een toekomstgericht curriculum. Om dit te bereiken is het niet alleen belangrijk om recht te doen aan de verschillen in opvattingen, maar vooral ook gezamenlijk te zoeken naar de overeenkomsten daarin. Dit vraagt om een gevarieerd samengesteld platform met leden van zowel binnen als buiten het onderwijs.
Met trots kan ik u meedelen dat we er in geslaagd zijn om een breed samengestelde groep te formeren, waarmee recht wordt gedaan aan het brede maatschappelijke belang van toekomstgericht onderwijs. Graag informeer ik u hierbij over de samenstelling van de groep die - onder leiding van Paul Schnabel - deze opdracht gaat vervullen:
Renée van Eijk
lerares op Combinatie 70 in Rotterdam
Jan Verweij
leraar filosofie op het Sint Odulphuslyceum in Tilburg, vakdidacticus filosofie Universiteit van Tilburg
Martine Visser
rector Christelijke Scholengemeenschap Calvijn in Rotterdam en Barendrecht
Theo Douma
voorzitter College van Bestuur van O2G2 in Groningen
Ab van der Touw
CEO Siemens Nederland
Geert ten Dam
hoogleraar onderwijskunde, Universiteit van Amsterdam
Farid Tabarki
trendwatcher, oprichter van Studio Zeitgeist
Met veel enthousiasme kijk ik uit naar het vervolg van de discussie over #Onderwijs2032. Ik heb er alle vertrouwen in dat het platform er in slaagt om op basis van deze discussie te komen tot een breed gedragen advies over een toekomstgericht curriculum. Over zowel dit advies als de daaropvolgende kabinetsreactie, ga ik in het najaar van 2015 graag met uw Kamer in gesprek.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker
Noot 1
Kamerstuk 31 293, nr. 232
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.