Motie Beertema over bijstellen van de Lissabondoelstelling - Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in verband met het uitbreiden van de mogelijkheden van selectie van studenten en van verhoging van het collegegeld alsmede in verband met het aanscherpen van de toelatingsvereisten voor aansluitende masteropleidingen in het wetenschappelijk onderwijs (ruim baan voor talent) - Hoofdinhoud
Deze motie i is onder nr. 17 toegevoegd aan wetsvoorstel 32253 - Uitbreiden van de mogelijkheden van selectie van studenten en van verhoging van het collegegeld alsmede aanscherpen van de toelatingsvereisten voor aansluitende masteropleidingen in het wetenschappelijk onderwijs (ruim baan voor talent) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in verband met het uitbreiden van de mogelijkheden van selectie van studenten en van verhoging van het collegegeld alsmede in verband met het aanscherpen van de toelatingsvereisten voor aansluitende masteropleidingen in het wetenschappelijk onderwijs (ruim baan voor talent); Motie; Motie Beertema over bijstellen van de Lissabondoelstelling |
---|---|
Documentdatum | 22-03-2011 |
Publicatiedatum | 22-03-2011 |
Nummer | KST3225317 |
Kenmerk | 32253, nr. 17 |
Externe link | originele PDF |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2010–2011
32 253
Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in verband met het uitbreiden van de mogelijkheden van selectie van studenten en van verhoging van het collegegeld alsmede in verband met het aanscherpen van de toelatingsvereisten voor aansluitende masteropleidingen in het wetenschappelijk onderwijs (ruim baan voor talent)
Nr. 17
MOTIE VAN HET LID BEERTEMA
Voorgesteld tijdens het Wetgevingsoverleg van 21 maart 2011
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende, dat de Lissabondoelstelling om 50% van de beroepsbevolking op het niveau van hoger onderwijs te krijgen, aan de basis ligt van de massale instroom van studenten in het hoger onderwijs die daar niet de juiste competenties voor hebben;
constaterende, dat deze doelstelling ervoor heeft gezorgd dat opleidingen op mbo niveau 4 als eindonderwijs steeds minder worden gewaardeerd;
constaterende, dat deze massale instroom een daling van het niveau en van de kwaliteit in het hoger onderwijs heeft bewerkstelligd;
verzoekt de regering deze doelstelling fors naar beneden bij te stellen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Beertema