Hoe zit het ook al weer met halalvlees?

Met dank overgenomen van H.E. (Harm Evert) Waalkens i, gepubliceerd op maandag 25 oktober 2010.

Wat is er eigenlijk mis met halalvlees? De vraag doemt op nu Leefbaar Rotterdam schriftelijke vragen heeft gesteld aan het college over een uitnodiging voor een begrotingsdinertje. Er zou alleen halalvlees geserveerd worden, en daar hebben de Rotterdammers geen zin in.

Voor raadslid Ronald Schneider is het vooral een principezaak. Waarom zou hij per se 'moslimvlees' moeten eten? Hij hoeft toch ook geen wijwater te drinken als hij daar geen zin in heeft?

Storm in glas water

De rel zelf lijk ondertussen een storm in een glas water. 'Er is geen sprake van dat er alleen halalvlees wordt geserveerd tijdens het begrotingseten', zegt de woordvoerder van wethouder Jantine Kriens.

'Ik snap niet hoe Leefbaar er bij komt dat dat anders is. Mensen die halal willen eten,moeten dat vantevoren aangeven. Ook in de kantine is trouwens gewoon vlees beschikbaar dat niet halal is.'

Schneider vindt de manier waarop dieren worden geslacht voor halal vlees 'dieronvriendelijk' en hij is niet de enige die dat vindt. Toch mag er halal geslacht worden in Nederland, dus dan zal het wel goed zitten met het dierenwelzijn toch? Hoe zit dit eigenlijk precies?

Scherp mes

'Slachten moet in Nederland sinds 1992 altijd met verdoving zodat de dieren geen pijn lijden', zegt een woordvoerder van het Voedingscentrum. 'Voor rituele slachters wordt een uitzondering gemaakt. Zij mogen dieren slachten met een scherp mes, zonder verdoving.'

Maar het meeste halalvlees heeft niets met rituele slachtingen te maken. Slachten zonder verdoving gebeurt in de praktijk slechts in een klein deel van de gevallen, zegt directeur Abdulfatteh B. Al-Salah van stichting Halal Correct Certificering. 'Tachtig procent van de halalslachtingen gebeurt met verdoofde dieren, soms alleen iets minder verdoofd dan bij reguliere slachtingen.'

Niet bijna dood

Sommige moslims willen alleen vlees van ritueel geslachte dieren, voor andere moslims is dat minder belangrijk: als het vlees maar halal is. Maar iedere moslim vindt dat de dieren niet al bijna dood mogen zijn als ze geslacht worden. 'Het gaat erom dat ze nog terug kunnen keren naar het leven als de slacht niet door gaat', zegt B. Al-Salah. 'Daar letten wij op.'

Bij het kleine percentage rituele slachtingen worden twee slagaders, de slokdarm en de luchtpijp, tegelijkertijd doorgesneden. 'In geval van overmacht kunnen dat er drie van de vier zijn. De vierde wordt dan meteen daarna doorgesneden.'

Paar tellen

Toenmalig PvdA-kamerlid Harm Evert Waalkens betoogde in 2007 in een opiniestuk in Trouw al dat slachten zonder verdoving niet pijnlijker hoeft te zijn voor dieren. 'Als namelijk de twee halsaders tegelijkertijd doorsneden worden, het zogenaamd dubbel aansnijden, gaat het verbloeden vele malen sneller. De bloeddruk valt vrijwel meteen weg en het dier is binnen een paar tellen buiten bewustzijn.'

Ironisch genoeg kan verdoven juist pijnlijk zijn, schrijft hij. Zo worden kippen vaak verdoofd door ze 'hangend aan een lopende band, door een waterbad te halen waar stroom op staat. Koeien krijgen een masker op, waarna een pin tussen de ogen geschoten wordt.'

'En ook volgens de religieuze regels mogen de dieren niet lijden', voegt het Voedingscentrum daaraan toe. 'En het is belangrijk niet alleen te kijken naar hoe dieren dood gaan, maar ook naar de omstandigheden waarin de dieren leven. Die zijn niet altijd even goed.'

Bron: De Volkskrant- Robert Buzink – 21/10/10