Coronarespons: Commissie ingenomen met “goede praktijken” die consumenten en bedrijven ademruimte moeten bieden

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op dinsdag 14 juli 2020.

De Europese Commissie i is ingenomen met een lijst van “goede praktijken” waarover de financiële sector en organisaties van consumenten en bedrijven het eens zijn geraakt. Deze “goede praktijken” moeten helpen om de impact van de coronapandemie te dempen. Dit document geeft concreet aan hoe verschillende marktspelers steun kunnen bieden aan burgers en bedrijven tijdens deze crisis.

In de “goede praktijken” van vandaag komen diverse thema's aan bod, zoals:

  • Moratoria op betalingen voor kredieten aan consumenten en bedrijven en voor verzekeringspremies: deze maatregelen kunnen mensen en bedrijven die met financiële moeilijkheden kampen, helpen doordat ze van betaling krijgen;
  • Veiligere cashloze betalingen mogelijk maken, maar wie niet anders kan, wel nog de mogelijkheid geven om contant te betalen;
  • Leningen om de impact van het coronavirus te dempen worden snel verstrekt en de kosten en rentetarieven zijn billijk;
  • Bij terechte verzekeringsclaims gebeuren afhandeling en uitkering zo snel mogelijk.

Valdis Dombrovskis i, uitvoerend vicevoorzitter voor een economie die werkt voor de mensen: “Onze doelstelling nu is ervoor te zorgen dat de liquiditeit blijft doorstromen en dat consumenten en vooral kleinere bedrijven de financiële steun krijgen die ze nodig hebben. Ik ben echt opgetogen over de uitgebreide dialoog die we hebben kunnen voeren met de Europese financiële sector en met vertegenwoordigers van bedrijven en consumenten. Dit vruchtbare overleg heeft de lijst met “goede praktijken” van vandaag opgeleverd. Ik nodig alle betrokkenen uit om hun voordeel te doen met dit waardevolle instrument. In september zullen we een stand van zaken opmaken en verder overleggen hoe we er het beste kunnen voor zorgen dat de kredietstromen blijven doorgaan, als onderdeel van het herstel.

De lijst met goede praktijken van vandaag komt na twee rondetafelgesprekken die de Commissie heeft helpen te organiseren voor vertegenwoordigers van consumenten en bedrijven, Europese banken, andere kredietverstrekkers en de verzekeringssector. Dit overleg past binnen bredere inspanningen van de Commissie om de kredietverlening aan de reële economie te verruimen, onder meer in een bankenpakket in april. De Commissie zal in september een nieuwe rondetafel organiseren om een stand van zaken op te maken. Zij zal ook de dialoog met stakeholders blijven voeren om de kredietverschaffing tijdens het herstel te ondersteunen. Alle deelnemers worden aangemoedigd om deze goede praktijken te volgen.

De tekst van vandaag waarover alle deelnemers aan de rondetafel het eens zijn geraakt, bestaat uit:

  • Goede praktijken voor bancaire en niet-bancaire kredietverlening aan consumenten;
  • Goede praktijken voor bancaire en niet-bancaire kredietverlening aan bedrijven;
  • Goede praktijken voor verzekeraars.

Achtergrond

De economische schok die de coronapandemie heeft veroorzaakt, heeft verreikende gevolgen voor bedrijven en consumenten. Op 28 april 2020 heeft de Commissie een bankenpakket aangenomen om bancaire kredietverlening ter ondersteuning van de economie te helpen bevorderen. Omdat het Europees Parlement en de Raad het snel eens zijn geraakt over het pakket, kunnen de gerichte wetgevingsaanpassingen uit het pakket al in het tweede kwartaal van 2020 worden uitgerold.

Een onderdeel van dit pakket was de dialoog die de Commissie aankondigde met de Europese financiële sector, maar ook met vertegenwoordigers van bedrijfsleven en consumenten. Deze dialoog moest nagaan hoe verschillende financiële spelers burgers en bedrijven tijdens deze pandemie kunnen ondersteunen. Op 28 mei heeft de Commissie een eerste rondetafelgesprek met stakeholders gehouden om te overleggen over maatregelen die soelaas kunnen bieden. Alle aanwezige partijen die vertegenwoordigd waren, verklaarden open te staan voor samenwerking en dialoog. Als follow-up heeft de Commissie op 29 juni een tweede rondetafelgesprek gehouden. Over de lijst met “goede praktijken” die vandaag wordt gepubliceerd, werd na deze bijeenkomst overeenstemming bereikt.

Meer dan 25 organisaties hebben aan deze twee rondetafels deelgenomen. Het ging onder meer om:

  • Consumentenorganisaties
  • Bedrijfsorganisaties
  • Verzekeringsondernemingen
  • Banken

Meer informatie

Link naar vandaag gepubliceerde “goede praktijken”