Onderwijs en opleiding als belangrijke motor voor de strategie van Lissabon

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze resolutie (Raad) is op 12 december 2007 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Resolutie van de Raad van 15 november 2007 over onderwijs en opleiding als belangrijke motor voor de strategie van Lissabon

officiële Engelstalige titel

Council Resolution of 15 November 2007 on education and training as a key driver of the Lisbon Strategy
 
Rechtsinstrument Resolutie (Raad)
Origineel voorstel COM(2007)581 EN
Celex-nummer i 32007G1212(01)

3.

Key dates

Document 15-11-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 12-12-2007; PB C 300 p. 1-2

4.

Wettekst

12.12.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 300/1

 

RESOLUTIE VAN DE RAAD

van 15 november 2007

over onderwijs en opleiding als belangrijke motor voor de strategie van Lissabon

(2007/C 300/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

GELET OP:

 

1.

het door de Europese Raad van Lissabon in maart 2000 (1) voor de Europese Unie geformuleerde strategische doel om „de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld te worden die in staat is tot duurzame economische groei met meer en betere banen en een hechtere sociale samenhang” en het specifieke mandaat dat de Europese Raad aan de Raad Onderwijs heeft gegeven om „over de concrete doelstellingen die de onderwijsstelsels in de toekomst moeten nastreven, een algemene gedachtewisseling te houden, waarbij de aandacht vooral uitgaat naar gemeenschappelijke toekomstige vraagstukken en prioriteiten en tegelijk rekening wordt gehouden met de nationale diversiteit”;

 

2.

de gemeenschappelijke doelstellingen uit hoofde van het in maart 2002 door de Europese Raad van Barcelona aangenomen (2) gedetailleerde werkprogramma voor de follow-up inzake de doelstellingen van de onderwijs- en opleidingsstelsels in Europa (het werkprogramma „Onderwijs en Opleiding 2010”), en de ontwikkeling van de open coördinatiemethode die vooruitzichten heeft geopend voor verdere samenwerking binnen de Unie op het gebied van onderwijs en opleiding;

 

3.

de resolutie van de Raad van 27 juni 2002 inzake levenslang leren (3), waarin de lidstaten werd verzocht levenslang leren voor allen te bevorderen door alomvattende en coherente strategieën inzake levenslang leren uit te werken;

 

4.

de tussentijdse evaluatie van de Lissabonstrategie door de voorjaarsbijeenkomst 2005 van de Europese Raad en, met name, de vervolgens voor de periode 2005-2008 aangenomen geïntegreerde richtsnoeren waarin wordt aangedrongen op meer investeringen in menselijk kapitaal en de aanpassing van onderwijs- en opleidingsstelsels aan nieuwe vaardigheidsvereisten (4);

 

5.

de conclusies van de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, van 14 november 2006, over doelmatigheid en rechtvaardigheid in onderwijs en opleiding, waarin werd benadrukt dat het ontwikkelen van doelmatige en rechtvaardige onderwijs- en opleidingsstelsels van hoge kwaliteit aanmerkelijk bijdraagt tot verlaging van het risico op werkloosheid, sociale uitsluiting en verspilling van menselijk potentieel in een moderne kenniseconomie (5);

 

6.

de conclusies van de voorjaarsbijeenkomst 2007 van de Europese Raad (6), waarin onderstreept werd dat onderwijs en opleiding randvoorwaarden zijn voor een goed werkende kennisdriehoek (onderwijs-onderzoek-innovatie) en een sleutelrol spelen als stimulerende factor voor groei en werkgelegenheid.

NOTA NEMENDE VAN de recente Commissiemededeling (7) waarin de eerste drie jaar worden beoordeeld van de herziene Lissabonstrategie die op versterkte groei, concurrentievermogen en innovatie is gericht, en waarin enkele cruciale uitdagingen voor de toekomst worden geformuleerd.

MET HET OOGMERK ervoor te zorgen dat onderwijs en opleiding vanuit het oogpunt van een leven lang leren ten volle worden erkend vanwege de onontbeerlijke rol die zij spelen in de Lissabonstrategie, bij te dragen tot de komende voorstellen over de volgende cyclus van de Lissabonstrategie, alsmede sterkere banden te smeden tussen de nieuwe cyclus en het gerelateerde werkprogramma „Onderwijs en opleiding 2010”.

TEVENS MET HET OOGMERK de waardevolle bijdrage van onderwijs en opleiding te benadrukken, niet alleen voor de Lissabondoelstellingen inzake groei en werkgelegenheid, maar ook voor het aangaan van andere uitdagingen waarmee de Europese samenlevingen worden geconfronteerd, zoals toenemende mondialisering, veranderende...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.