Verordening 2014/374 - Verlaging of afschaffing van douanerechten op goederen uit Oekraïne

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 23 april 2014 tot 31 december 2015.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) Nr. 374/2014 van het Europees parlement en de Raad van 16 april 2014 tot verlaging of afschaffing van douanerechten op goederen van oorsprong uit Oekraïne

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) No 374/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on the reduction or elimination of customs duties on goods originating in Ukraine
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2014/374
Origineel voorstel COM(2014)166 NLEN
Celex-nummer i 32014R0374

3.

Key dates

Document 16-04-2014
Bekendmaking in Publicatieblad 22-04-2014; PB L 118 p. 1-760
Inwerkingtreding 23-04-2014; in werking datum publicatie +1 zie art 7
Einde geldigheid 31-12-2015; verlengd door 32014R1150

4.

Wettekst

22.4.2014   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 118/1

 

VERORDENING (EU) Nr. 374/2014 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 16 april 2014

tot verlaging of afschaffing van douanerechten op goederen van oorsprong uit Oekraïne

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 207, lid 2,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Oekraïne is een prioritair partnerland binnen het Europese Nabuurschapsbeleid en het oostelijk partnerschap. De Unie streeft naar een steeds nauwere band met Oekraïne, die verder gaat dan louter bilaterale samenwerking en geleidelijke stappen naar een politieke associatie en economische integratie omvat. In dit verband werd in de periode 2007-2011 over een Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds, onderhandeld, met inbegrip van een diepe en brede vrijhandelsruimte , en die werd op30 maart 2012 door beide partijen geparafeerd. Krachtens de bepalingen inzake de diepe en brede vrijhandelsruimte moeten de Unie en Oekraïne gedurende een overgangsperiode van ten hoogste 10 jaar na de inwerkingtreding van de Associatieovereenkomst een vrijhandelsruimte oprichten overeenkomstig artikel XXIV van de Algemene Overeenkomst betreffende Tarieven en Handel 1994.

 

(2)

In het licht van de ongekende politieke, economische en veiligheidsuitdagingen waarmee Oekraïne wordt geconfronteerd en teneinde de Oekraïense economie te ondersteunen, is het dienstig niet te wachten tot de bepalingen van de Associatieovereenkomst inzake de diepe en brede vrijhandelsruimte in werking treden, maar op de toepassing daarvan vooruit te lopen door autonome handelspreferenties, en unilateraal een begin te maken met de verlaging of afschaffing van de douanerechten die de Unie heft op goederen van oorsprong uit Oekraïne, overeenkomstig de Lijst van concessies in bijlage I-A bij de Associatieovereenkomst.

 

(3)

Om fraude te voorkomen, moet aan het recht om gebruik te maken van de autonome handelspreferenties de voorwaarde worden verbonden dat Oekraïne voldoet aan de desbetreffende regels inzake de oorsprong van producten en de daarmee samenhangende procedures, en dat deze zich verbindt tot een doeltreffende administratieve samenwerking met de Unie. Bovendien mag Oekraïne geen nieuwe douanerechten of heffingen van gelijke werking dan wel nieuwe kwantitatieve beperkingen of maatregelen van gelijke werking voor de invoer van producten van oorsprong uit de Unie vaststellen, de bestaande douanerechten of heffingen niet verhogen of noch andere beperkingen invoeren.

 

(4)

Bepaald moet worden dat, wanneer na onderzoek van de Commissie blijkt dat een product ernstige moeilijkheden veroorzaakt of dreigt te veroorzaken voor producenten van soortgelijke of rechtstreeks concurrerende producten in de Unie, de normale rechten van het gemeenschappelijk douanetarief opnieuw ingesteld worden.

 

(5)

Voor het geval dat één van de in deze verordening neergelegde voorwaarden niet wordt nageleefd, moeten aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden worden toegekend om de preferentiële regeling tijdelijk geheel of ten dele te schorsen. Die bevoegdheden moeten worden uitgeoefend overeenkomstig Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad (1).

 

(6)

Deze Verordening dient van toepassing te zijn totdat Titel IV (handel en handelsgerelateerde onderwerpen) van de Associatieovereenkomst in werking treedt of, in voorkomend geval, voorlopig wordt toegepast, en uiterlijk tot en met 1 november 2014.

 

(7)

Gezien de urgentie van de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.