Toelichting bij COM(2023)584 - Wijziging van Richtlijn 2007/2/EG wat betreft bepaalde rapportagevoorschriften voor infrastructuren voor ruimtelijke informatie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel



In haar mededeling “Concurrentievermogen van de EU op lange termijn: blik op de periode na 2030” 1 heeft de Commissie gewezen op het belang van een regelgevingssysteem dat ervoor zorgt dat doelstellingen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt. Daarom wil zij een nieuwe impuls geven aan het rationaliseren en vereenvoudigen van rapportagevoorschriften, met als uiteindelijk doel dat lasten in dit kader met 25 % worden teruggedrongen zonder dat dit ten koste gaat van de daarmee samenhangende beleidsdoelstellingen.

Rapportagevoorschriften zijn van essentieel belang voor een correcte handhaving en goede monitoring van wetgeving. De kosten van deze voorschriften vallen per saldo grotendeels weg tegen het voordeel dat ze opleveren, met name op het gebied van de monitoring van en zorg voor de naleving van essentiële beleidsmaatregelen. Rapportagevoorschriften kunnen belanghebbenden, en met name kmo’s (het mkb) en micro-ondernemingen, echter ook opzadelen met onevenredige lasten, mede gezien de organisatorische en technologische ontwikkelingen die een aanpassing van de oorspronkelijke rapportagevoorschriften wenselijk maken. Wanneer deze voorschriften zich in de loop der tijd opstapelen, kan dit resulteren in overbodige, overlappende of achterhaalde verplichtingen, in een inefficiënte frequentie en timing of in inadequate verzamelmethoden. Daarom wordt in verschillende EU-instrumenten die rapportageverplichtingen met zich meebrengen, in specifieke drempels voor kleinere ondernemingen voorzien.

De stroomlijning van rapportageverplichtingen en terugdringing van administratieve lasten geniet dus prioriteit. In dit verband wordt met dit voorstel getracht een initiatief te vereenvoudigen dat deel uitmaakt van de grote ambities op milieugebied van de Europese Green Deal en een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk, en gevolgen heeft voor de volgende sectoren: openbare diensten en professionele diensten.

Het voorstel zal de rapportageverplichtingen uit hoofde van Richtlijn 2007/2/EG rationaliseren door de frequentie van de rapportagevoorschriften te verlagen.

De rationalisering van de rapportageverplichtingen waarop dit voorstel betrekking heeft, betreft overheidsinstanties en kan indirect leiden tot een lastenverlichting voor bedrijven. Meer in het bijzonder zal de minder frequente rapportage de lasten verlichten voor industrieën en nutsbedrijven die verplicht zijn de in de bijlagen bij de richtlijn genoemde gegevensreeksen te delen, bijvoorbeeld betreffende de netwerken voor nutsvoorzieningen, productielocaties en industriële installaties enz. Er worden geen nieuwe verplichtingen toegevoegd. De rapportageverplichting waarop dit voorstel betrekking heeft, zal een tweejaarlijkse cyclus gaan volgen, in plaats van de jaarlijkse cyclus.

•Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Het voorstel betreffende de wijziging van Richtlijn 2007/02/EG maakt deel uit van een eerste maatregelenpakket om rapportagevoorschriften te rationaliseren. Dit is een stap in een proces waarin uitgebreid wordt gekeken naar de bestaande rapportagevoorschriften om te zien of ze nog zinvol zijn en in hoever de efficiëntie ervan kan worden vergroot.

De rationalisering die met deze maatregelen wordt bereikt, zal geen negatieve gevolgen hebben voor de verwezenlijking van de doelstellingen op het beleidsterrein, aangezien het met een tweejaarlijkse in plaats van een jaarlijkse rapportagecyclus nog steeds mogelijk zal zijn trends en ontwikkelingen in de uitvoering door de lidstaten in kaart te brengen.

•Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

In het kader van het programma voor gezonde en resultaatgerichte regelgeving (Refit) zorgt de Commissie ervoor dat haar wetgeving geschikt is voor het beoogde doel, op de behoeften van belanghebbenden is toegesneden en de doelstellingen ervan worden bereikt met zo beperkt mogelijke lasten. Dit voorstel maakt derhalve deel uit van het Refit-programma om de uit de juridische omgeving van de EU voortvloeiende rapportagedruk minder complex te maken.

Bepaalde rapportagevoorschriften zijn van essentieel belang, maar ze moeten wel zo efficiënt mogelijk zijn door overlappingen te voorkomen, overbodige lasten weg te nemen en zo veel mogelijk gebruik te maken van digitale en interoperabele oplossingen.

Het huidige voorstel rationaliseert bepaalde rapportagevoorschriften zodat de wetgevingsdoelstellingen op efficiëntere wijze en met minder rompslomp voor de overheidsinstanties worden bereikt.

Inhoudsopgave

  1. Rechtsgrondslag
  2. Gevolgen voor de begroting

1.

Rechtsgrondslag


, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag



De rechtsgrondslag voor Richtlijn 2007/2/EG is artikel 192, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Artikel 192, lid 1, biedt de rechtsgrondslag voor maatregelen ter bescherming van het milieu, met inbegrip van het gebruik van beschikbare gegevens als basis voor de voorbereiding van milieubeleid.

Subsidiariteit



De desbetreffende rapportagevoorschriften worden opgelegd door het Unierecht. De rationalisering ervan kan daarom het best op EU-niveau worden aangepakt om de rechtszekerheid en de consistentie van de rapportage te waarborgen. Dit zal zorgen voor een gelijk speelveld voor overheidsdiensten overal in de EU, die baat zullen hebben bij de rationalisering van de rapportagevoorschriften als gevolg van dit voorstel.

Evenredigheid



Met de rationalisering van bepaalde rapportagevoorschriften wordt het rechtskader vereenvoudigd doordat minimale wijzigingen in bestaande vereisten worden doorgevoerd die niet van invloed zijn op de inhoud van de bredere beleidsdoelstelling. Het voorstel blijft dus beperkt tot de wijzigingen die nodig zijn om een efficiënte rapportage te waarborgen zonder dat de wezenlijke elementen van de betrokken wetgeving veranderen.

Keuze van het instrument



Aangezien de in Richtlijn 2007/2/EG aan te brengen wijziging betrekking heeft op het verstrekken van informatie aan de Commissie door de lidstaten, hoeft die wijziging niet te worden omgezet. In deze specifieke situatie is het daarom passend een besluit als instrument voor deze wijziging te kiezen.

3.EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

•Evaluatie achteraf/geschiktheidscontrole van de bestaande wetgeving

Uit de evaluatie van de Inspire-richtlijn van 2022 2 kwam naar voren dat de rapportagelast verder kon worden verlicht in het kader van de afstemming van de Inspire-bepalingen op de rapportagebepalingen van andere milieuvoorschriften. Bovendien kunnen met een technisch efficiënter Inspire mogelijk verdere administratieve lasten in het kader van Inspire worden verlicht.

Raadpleging van belanghebbenden



N.v.t.

•Bijeenbrengen en gebruik van expertise

Dit voorstel is tot stand gekomen na een interne doorlichting van bestaande rapportageverplichtingen en op basis van de ervaring die is opgedaan met de uitvoering van de desbetreffende wetgeving. Het gaat om een stap in het proces van permanente toetsing van rapportagevoorschriften die voortvloeien uit EU-wetgeving. De doorlichting van dergelijke lasten en van de gevolgen ervan voor belanghebbenden loopt na deze stap dus gewoon door.

Effectbeoordeling



Het voorstel betreft beperkte wijzigingen in de wetgeving die gericht zijn op de rationalisering van bepaalde rapportagevoorschriften. Deze wijzigingen berusten op de ervaring die is opgedaan met de uitvoering van de wetgeving. Ze hebben geen significante gevolgen voor het beleid, maar zorgen slechts voor een efficiëntere en effectievere uitvoeringspraktijk. Door het gerichte karakter ervan en door het gebrek aan relevante beleidsopties is een effectbeoordeling niet nodig.

•Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

Dit is een Refit-voorstel om de wetgeving te vereenvoudigen en te snijden in de lasten voor belanghebbenden.

Het voorstel zorgt voor verdere vereenvoudiging van de rapportage in het kader van Richtlijn 2007/2/EG en valt samen met andere vereenvoudigingsinitiatieven (inzake regels voor de interoperabiliteit van gegevens en netwerkdiensten) en de afstemming op andere datawetgeving (richtlijn open data).

• Grondrechten

N.v.t.

2.

Gevolgen voor de begroting



N.v.t.

5.OVERIGE ELEMENTEN

•Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

Aangezien de in Richtlijn 2007/2/EG aan te brengen wijziging betrekking heeft op het verstrekken van informatie aan de Commissie door de lidstaten, hoeft die wijziging niet te worden omgezet.

•Toelichtende stukken

N.v.t.

Artikelsgewijze toelichting



Artikel 1

Bij artikel 1 wordt in plaats van een jaarlijkse rapportagecyclus een tweejaarlijkse rapportagecyclus ingevoerd. Deze rapportagefrequentie is afgestemd op de rapportagefrequentie in het kader van Uitvoeringsverordening (EU) 2023/138 van de Commissie inzake hoogwaardige datasets, die grotendeels dezelfde gegevens als Richtlijn 2007/2/EG betreft.