Artikelen bij COM(2024)41 - Verslag over het EU-mechanisme voor financiële ondersteuning op middellange termijn van de betalingsbalansen van de lidstaten uit hoofde van artikel 10 van Verordening 332/2002

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 29.1.2024

COM(2024) 41 ma:

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD

Verslag over het EU "mechanisme voor financiële ondersteuning op middellange termijn van de betalingsbalansen van de lid st aten uit hoofde van artikel 10 van Verordening

(EG) nr. 332/2002 van de Raad

NL NL

1. Samenvatting

Dit is een verslag van de Commissie aan de Raad over het gebruik van het EU" mechanisme voor financiële onder steuning op middellange termijn van de

betalingsbalansen van de lid st aten ("het BB-mechanisme") voor de lidstaten die de

euro nog niet hebben ingevoerd, ixrachtens artikel 10 van Verordening (EG) nr. 332/2002

van de Raad1 van 18 februari 2002 ("de BB-verordening") moet de Raad aan de hand van

een verslag van de Commissie en rekening houdend met het advies van het Economisch

en Financieel Comité (EFC) onderzoeken "[...] of het beginsel, de toepassingsregels en

de maxima van het ingestelde mechanisme nog voldoen aan de behoeften die tot de

i n v o e r i n g ervan hebben geleid".

Sinds het vorige verslag en de bespreking in de Raad is geen beroep op het BB" mechanisme gedaan en zijn er geen nieuwe leningen toegekend. Dit be te kent dat de I a atste uitbetaling in het kader van het BB "mechanisme heeft plaats gevonden in juni 2011, toen een tranche van 150 m i I j o e n EUR van een lening aan Koemenië werd v e rstre kt.

Roemenië en I longarije hebben de ontvangen onder steuning volledig terugbetaald, terwijl Letland nog 217 m i I j o e n EUR van de 2,9 m i I j a r d EUR aan in 2009 en 2010 uitbetaalde leningen moet terugbetalen volgens het overeengekomen aflossingsschema. Na de door het BB "mechanisme onder steunde economische aanpassing zagen deze lidstaten de houdbaarheid van hun betalingsbalanssituatie snel verbeteren, waardoor zij opnieuw toegang tot externe marktfinanciering kregen en zij tij dig hun aflossingen konden verrichten.

De C

ommissie beoordeelt het instrument als volgt.

Sinds de laatste wijziging van het mechanisme in mei 2009 werkt het naar behoren en konden de begun stigde lidstaten moeilijkheden met hun betalingsbalans aanpakken en na afloop van de financiële ondersteuning systematisch toegang krijgen tot de kapitaalmarkten. In alle gevallen hielden zij zich voo rts aan h et afl ossi ngssche m a.

Het huidige algemene maximum van 50 m i I j a r d EUR in hoofdsom dat is va st ges te ld voor ui tsta ande leningen en kredietlijnen in het kader van het instrument lijkt adequaat.

In 2012 waren in een voor st el van de Oom missie voor een nieuwe verordening van de Raad (COM(2012) 336 final) verschillende wijzigingen opgenomen om rekening te houden met veranderingen in het EU"kader voor de coördinatie van het economisch beleid in de eurozone, dat was toegerust met de Europese Faciliteit voor financiële stabiliteit (EFSF) en later de opvolger daarvan, het Europees Sta bi liteits mechanisme (ESM)5 , voor de ver st rekking van financiële ondersteuning. Het voor st el had tot doel sommige van deze veranderingen ook tot uiting te laten

1 PB L 53 van 23.2.2002, b,z. 1.

2 COM(2017) 459 fma, van 30.8.2017.

3 Conclusies van de Raad van 10 november 2017, te vinden op.

httpsl//data.consi liu m .europa.eu/doc/docu men t/ST-14201-2017-INIT/ni/bdf I n g este ld in 2010. I n g este ld in 2012.

komen in het kader voor niet"eurolidstaten. Zo werd in het voorstel van de Commissie beoogd om anticiperende kredietlijnen aan het BB "mechanisme toe te voegen teneinde de instrumenten voor anticiperende financiële bijstand van het ESM na te b o ots e n . De Ra ad heeft het voorstel van de Vv o m missie besproken, maar door een gebrek aan consensus is er sinds 2013 geen vooruitgang geboekt met het wetgevi ngsproces.

• Sindsdien hebben zich verdere institutionele en economische ontwikkelingen voorgedaan, met name de instelling van het gemeenschappelijk af w ikkelingsmechanisme in 2014 en de eind 2020 overeengekomen hervorming van het ESM.

• Naar aanleiding van de veranderde context sinds de laatste wijziging van het mechanisme in mei 2009 wordt de Kaad verzocht om wanneer hij onderzoekt of het beginsel, de toepassingsregels en de maxima van het mechanisme nog voldoen aan de behoeften die tot de invoering ervan hebben geleid, te bespreken welke lessen kunnen worden getrokken uit de recente crises en de institutionele en economische o n tw ikkelingen die zich sinds 2009 hebben voorgedaan met betrekking tot het o n tw erp en de uitvoering van het BB"mechanisme,

2. Inleiding

Krachtens de BB 'verordening is het BB 'mechanisme in het leven geroepen om financiële ondersteuning van de EU op middellange termijn te ver st rekken aan lidstaten die de euro

nog niet hebben ingevoerd ("lidstaten met een derogatie") en die moeilijkheden met hun

betalingsbalans ondervinden of dreigen te ondervinden. Deze financiële ondersteuning van de betalingsbalansen kan worden verleend in de vorm van een EU"lening of een

"financieringsfaciliteit" (bijvoorbeeld een kredietlijn). Een financieringsfaciliteit kan ook

anticiperend worden verstrekt. Financiële ondersteuning van de betalingsbalansen wordt alt ij d alleen verleend bij ui tv oering van een beleidsprogramma om de economie aan te passen aan externe financieringsknelpunten.

Overeenkomstig de BB "verordening moet de r\aad regelmatig onderzoeken in welke mate het mechanisme nog aan zijn doel bea n tw oordt wat betreft het beginsel, de toepassingsregels en de maxima. Het onderzoek van de Raad moet worden gebaseerd op een verslag van de Uom missie en worden uitgevoerd nadat het EFC advies heeft uitgebracht. Uit heeft geleid tot het voorstel van 22juni 2012 (COM(2012) 336 final) om

h et BB "mechanisme te hervormen (zoals hieronder nader toegelicht) in het licht van de institutionele o n tw ikkelingen die sinds de instelling van het mechanisme hebben plaats gevonden. De Ra ad is er echter niet in geslaagd een gemeenschappelijk standpunt in te nemen en nadien is er geen vooruitgang geboekt met het wetgevingsproces. Sindsdien hebben zich verdere institutionele o n tw ikkelingen voorgedaan, met name de instelling van het gemeenschappelijk af w ikkelingsmechanisme in 2014 en de eind 2020 overeengekomen hervorming van het ESM'.

M omenteel vallen zeven lid state n in deze categorie. Bulgarije, Denemarken, Hongarije, Polen, Ro emenië, Tsjechië en Zweden. Denemarken en Bulgarije nemen deel aan W K M ii. Naar aanleiding van een besluit van de Raad op 12juli 2022 trad K roatië op 1 Januari 2023 toe tot de eurozone.

Statement of the Eurogroup in inclusive format on the ESM reform and the early introduction of the backstop to the Single Resolution Fund, 30 november 2020.

2

Tegen deze achtergrond wordt de Raad in dit verslag verzocht te onderzoeken of het beginsel, de toepassingsregels en de maxima van het mechanisme nog voldoen aan de behoefte die tot de invoering ervan hebben geleid, en te bespreken welke lessen kunnen worden getrokken uit de recente crises en de institutionele en economische o ntw ikkelingen sinds 2009 met betrekking tot de uitvoering van het BB "mechanisme.

3. Laatste inzet en adequaatheid van het BB-mechanisme

Na de bespreking van het laatste krachtens artikel 10 van de BB_verordeni ng vereiste v e rs I a g in 2017 heeft geen enkele lidstaat nog onder steuning uit hoofde van het mechanisme aangevraagd of ontvangen. De la atste transacties ter onder steuning van de betalingsbalansen zijn tussen 2008 en 2015 verricht ten gunste van.

Hongarije (5,5 m i IJ a r d EUR u i tb eta aid in 2008/2009); Letland (2,9 m i IJ a r d EUR u i tb eta aid in 2009/2010); en

Roemenië (5,0 m i IJ a r d EUR u i tb eta aid in 2009-2011; twee vervol gtransacti es (2011-2013 en 2013-2015) werden als anticiperend behandeld en er werden dus

geen middelen uitbetaald.

De aflossingen zijn alt ij d volgens schema verricht, na de terugbetaling door Hongarije

heeft Koemenië de ontvangen ondersteuning in 2019 volledig terugbetaald. Letland heeft

nog voor 217 m i IJ o e n EUR a an ui tsta ande leningen overeenkomstig het overeengekomen ( 1^8

aflossingsschema ^zietabel I j .

Tabel 1. reste

rende betalingsverplichtingen in het kader van het

"mechanisme

-.Ja a rZ_a n dTer u g beta ling kapitaalRe n te-bet a lingTota a I
2023Let I a n d5,85,8
2024Let I a n d5,85,8
2025Let I a n d2005,8205,8
Tota a I20017,4217,4

In m i IJ o e n EUR

Tegen deze achtergrond bedraagt de resterende capaciteit van het BB_mechanisme m o m e n te e I 49,8 m i IJ a r d EUR en deze capaciteit is beschikbaar voor de onder steuning van niet" eurolid sta te n die te kampen hebben met problemen bij de financiering van hun betalingsbalans. Het maximum van het BB_mechanisme van 50 m i IJ a r d EUR komt overeen met ongeveer 3 % van het bbp van de niet_eurolidstaten in 2021. Ter vergel ij king, de totale kredietverleningscapaciteit van het ESM vertegen woord i gt 4 % van het bbp van de lidstaten van de eurozone in 20219. Op basis hiervan en gezien de

financieringsbehoeften van eerdere B B programma' s lij kt het huidige maximum van het

BB "mechanisme adequaat.

De met succes afgeronde transacties in het kader van het BB"mechanisme hebben de effectiviteit en veelzijdigheid van het instrument aangetoond. Begun stigde lidstaten hebben problemen met hun betalingsbalans aangepakt en hebben na het gebruik van het BB "mechanisme toegang tot de kapitaalmarkten verkregen of behouden.

Letl and h eeft o p 20 o kto b er 2020 een rentebetaling van 5,8 m i ij o e n EURv e r r i c h 9 Dit cijfer is exclusief Kroatië, dat in januari 2023 tot de eurozone is toegetreden.

3

Hoewel het beginsel en de maxima van het BB "mechanisme nog steeds aan het doel ervan bea n tw oorden, kunnen er enkele verbeteringen aan de regelingen ervan worden

10

overwogen, b ij voorbeeld aan het financieringsmechanisme

4. Inhoud van het wetgevingsvoorstel van 2012

Op 22juni 2012 heeft de Uom missie een wetgevingsvoorstel ingediend om het BB-mechanisme te hervormen. Dit voorstel betrof een nieuwe verordening om de bestaande BB 'verordening in te trekken en te vervangen. Met brede doel van het voorstel van de Commissie bestond erin de voor de lidstaten van de eurozone opgezette institutionele structuur voor financiële ondersteuning en beleidscoördinatie, met name in de vorm van h et ESM , te reproduceren voor de n i et' e u ro I i d state n . In het voorstel werden met name de volgende wijzigingen van het BB "mechanisme voorgesteld.

i . Een flexibeler instrumentarium. in navolging van de innovaties van de

EFSF/ h et ESM zou met de voorgestelde herzieningen van het BB "mechanisme een specifiek instrument voor kredietlijnen worden ingevoerd in de vorm van een aan voorwaarden onderworpen anticiperende kredietlijn (PCCL) of een kredietlijn te gen verscherpte voorwaarden (ECCL). Een PCCL zou alleen worden toegekend als aan bepaalde gerechtigdheidscriteria zou worden voldaan, en een ECCL als aan een combinatie van gerechtigdheidscriteria en corrigerende

beleidsmaatregelen zou worden voldaan. LJe toegang tot een PCCL moest worden beperkt tot lidstaten waarvan de economische en financiële situatie na beoordeling op basis van die criteria werd beschouwd als 'fundamenteel gezond'11. De toegang tot een ECCL moest open st aan voor lidstaten die niet in aanmerking komen voor toegang tot een PCCL, maar waarvan de algemene economische en financiële situatie gezond bleef en die zich er voo rts toe verbonden (een beperkt aantal) corrigerende maatregelen uit te voeren. In tegenstelling tot een anticiperende lening in het kader van het BB_mechanisme zouden kredietlijnen dus niet de uitvoering van een macro"economisch aanpassingsprogramma vereisen en zouden zij in plaats daarvan ofwel geen (PCCL) ofwel een beperkte reeks (ECCL) voorwaarden inzake economisch beleid b e v a tt e n .

Nau

wer toezicht.

O Net als voor de lidstaten van de eurozone (overeenkomstig Ve r o rdening (EU) nr. 472/2013) zou verscherpt toezicht worden geactiveerd wanneer een ECCL wordt toegekend of wanneer een beroep wordt gedaan op een PCCL.

De Commissie kan op verschillende manieren m et een verschillende ma te van flexibiliteittoegang

krijgen tot financiering op de kapitaalmarkten: i) 'back-to back' t inanciering, waarbij transacties

tot het aangaan en het v erstr e kken van leningen dezelfde valutadatum hebben, ii) financiering vooruitlopend op la te re uitb eta lingen, en iii) een gediversifieerde financiering sstr ate gie waarbij de Commissie afhankelijk van de mark to m sta ndigheden emissies kan doen, de opbreng ste n b ij e e n kan brengen in een centrale financieringspool en vervolgens de middelen op elk moment kan toewijzen aan het desbetreffende program ma.

Zoals een houdbare overheidsschuld, de naleving van de verplichtingen in het kader van de procedure bij buitensporige onevenwichtigheden (pbo), een trackrecord van toegang tot de internationale kapitaalmarkten op redelijke voorwaarden, een houdbare externe positie en de afwezigheid van banksolvabili te its problemen die sy ste emrelevante bedreigingen voor het banksysteem van de eurozone zouden vormen.

Verscherpt toezicht bestaat uit bredere toegang voor de Commissie tot de informatie die nodig is voor een nauwlettende monitoring van de economische,

budge tt aire en financiële situatie van de betrokken lidstaat en regelmatige

r 12 rapportage. Len lidstaat die onder verscherpt toezicht staat, zou maatregelen

v a stste Men om de potentiële oorzaken van economische moeilijkheden aan te

pakken.

O Codifi

catie van de prakt ij k van p ost~ p r o g r a m m atoez i c ht. na afloop van de

ondersteuning zou de terugbetalingscapaciteit van de lidstaten onder toezicht blijven staan totdat zij 75 % van de ontvangen financiële ondersteuning hadden

13

te r u g b eta aid

i i i . Stroomlijning van de toezichtsprocedures. door, net als voor de lidstaten van

de eurozone overeenkomstig Verordening (EU) nr. 472/2013, overlapping te voorkomen tussen het budge tt aire en economische toezicht van de EU en de

14

monitoring van het macro_economische aanpassingsprogramma

i v. "Timing van transactiestot het opnemen van leningen, door de Com missie toe

te staan om, ruim vóór de geplande uitbetaling van leningen, op de markten leningen op te nemen teneinde van de gunstigste m a r ktv o o rw a a rd e n te profiteren.

Naast deze door de Commissie voorges te Ide wijzigingen heeft het Europees Parlement verzocht om de instelling van een specifiek instrument voor het verstrekken van leningen aan lidstaten (bui te n de eurozone) teneinde hun financiële instellingen te herkapitaliseren

("indirecte herkapitalisatie")15. De C om missie heeft dit verzoek gesteund.

Evenals de BB 'verordening was hetvoorstel van de Vv o m missie van 2012 betreffende het BB 'mechanisme gebaseerd op artikel 352 VWEU. Daa rom was goedkeuring met eenparigheid van stemmen in de Raad en goedkeuring van het Europees Parlement v e re i st.

De permanente toegang tot een PCCL zou niet afhankelijk zijn van de uitvoering van corrigerende maatregelen in overeenstemming met verscherpt to ezicht.

De bepalingen inzake po st 'program ma to ezicht voor ni et 'eurolid state n zijn in 2011 door het EFC

vastgesteld toen de 'EU procedures voor de verlening van financiële onder steuning aan niet'

eurolidstaten van de EU", die beter bekend staan als het 'groene dossier', werden geactualiseerd.

W a n n ee r lid state n van de eurozone aan een macro_econom isch aanpassingsprogramma (MAP) zijn onderworpen, worden zij krach te ns Verordening (EU) nr. 472/2013 vrijgesteld van i) het indienen van een sta biliteits programma uit hoofde van artikel 3 van Verordening (EG) n r. 1466/97, dat in plaats daarvan wordt geïntegreerd in het IVI/Ar , i i ) het indienen van verslagen uit hoofde van artikel 3, lid 4 bis, en artikel 5, lid 1 bis, van Verordening (EG) nr. 1467/97, wanneer hun een aanbeveling uit hoofde van artikel 126, ,,d 7, VWEU wordt gedaan of ten aanzien van hen een aanmaningsbesluit uit hoofde van artikel 126, ,,d 9, VWEU wordt genomen om een buitensporig tekort te corrigeren, iii) Verordening (EU) nr. 1176/2011 b etr ef f e n d e de preventie en correctie van macro_economische onevenwichtigheden, en iv) van de monitoring en evaluatie van het Europees Semes te r voor economische beleidscoördinatie als bedoeld in artikel 2 bis van Verordening (EG) nr. 1466/97 gedurende de looptijd van het MAP.

Re so lutie van het Europees Parlement van 17 april 2013 over het voo rste i voor een verordening van de Ra ad tot in ste Ming van een faciliteit voor het toekennen van financiële bijstand aan i i d state n die de euro niet als munt hebben (2016/C 045/04), te vinden op! httpsjeur

lex.europa.eu; legal~conten t/NL/TXT/?url=oeiex:52013IP0174

5

Het C ommissievoorstel is door de Kaad voor het laatst besproken in december 2013 o m een gemeenschappelijk standpunt overeen te komen. Het voorstel werd niet aangenomen en sinds 2013 is geen vooruitgang met het wetgevingsproces geboekt. INiettemin blijven de in hetvoorstel van de Vvo m missie van 2012 opgenomen wijzigingen noodzakelijk om de instrumenten voor financiële onder steuning tussen de lidstaten van de eurozone en die buiten de eurozone op elkaar af te stemmen.

5. Huidige stand van zaken

Hoewel het BB "mechanisme in het verleden succesvol en doeltreffend is gebleken, hebben er zich sinds de la atste herziening van de BB_verorden i ng in 2009 enkele g r ote veranderingen voorgedaan in het landschap van de algemene financiële ondersteuning van de EU en het EU "kader voor de coördinatie van het economisch beleid.

1. Het EFSM, dat in 2010 werd ingesteld als een EU 'breed instrument en grotendeels vergel ij kbaar werkte als het BB 'mechanisme, maak te transacties tot het opnemen van leningen mogelijk vooruitlopend op la te re uitbetalingen van

leningen. Daarmee werd van de traditionele "back to back" "financiering van de

Commissie afgeweken teneinde te profiteren van de gunstigste marktvoorwaarden.

2. De EFSF werd in 2010 opgericht en vervolgens in 2012 vervangen door het ESM om financiële onder steuning te verlenen aan lidstaten van de eurozone. Het ESM-instrumentarium omvat leningen waaraan een macro"economisch aanpassingsprogramma is gekoppeld, anticiperende financiële bijstand, de aankoop van staats obligaties op de primaire en secundaire markt, leningen voor indirecte herkapitalisatie van banken en directe herkapitalisatie van financiële instellingen. In het kader van het ESM wordt een gediversifieerde financieringsstrategie gehanteerd om middelen op de kapitaalmarkten aan te tr e k k e n .

3. L 2014 hebben de medewetgevers de richtlijn herstel en afwikkeling van

16 Fl I

banken vastgesteld, die de hoeksteen van het LU"kader voor de afwikkeling van banken is. Er werd een verdere integratie bereikt met de instelling van het gemeenschappelijk afwikkelingsmechanisme, dat het wetgevingskader voor banken in afwikkeling versterkten de tw eede p ij Ier van de bankenunie vormt. AI s onderdeel van dit kader werd in 2014 het gemeenschappelijk afwikkelingsfonds in het leven geroepen. Dat fonds wordt gefinancierd door b ij dragen van de banksector en kan als laatste redmiddel worden aangewend om de doeltreffende toepassing van de af w i k k e I i n g s i n str u m e nte n te waarborgen.

4. L 2013 werd het kader voor economisch toezicht in de eurozone uitgebreid met

de inwerkingtreding van het 'twopack'17. By Ve rordening (EU) nr. 472/201318

17

Richtlijn 2014/59/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende de totsta ndbrenging van een kader voor het h e rste i en de afwikkeling van kredietinstellingen en beleggingsondernemingen en tot wijziging van Richtlijn 82/891/EEG van de Raad en de

RichtMjnen 2001/24/EG, 2002/47/EG, 2004/25/EG, 2005/56/EG, 2007/36/EG, 2011/35/EU,

2012/30/EU en 2013/36/EU en de Vererden, ngen (EU) nr. 1093/2010 en (EU) nr. 648/2012, van het Europees Parlement en de Raad. Voor de EER relevante tekst.

Het 'twopack' omvat Verordening (EU) nr. 473/2013 en Vererden,ng (EU) nr. 472/2013.

6

werd een regeling voor verscherpt toezicht ingevoerd voor lidstaten van de eurozone die ernstige moeilijkheden ondervinden of dreigen te ondervinden ten aanzien van hun financiële stabiliteit, en met name voor lidstaten die

19 n

anticiperende financiële bijstand ontvangen . Ueze verordening bevat ook verscheidene bepalingen ter voorkoming van dubbele rapportage- en

monitoringverplichtingen voor landen van de eurozone die aan een macro-

20 t

economisch aanpassingsprogramma zijn onderworpen . I ot slot voorziet deze verordening in een kader voor toezicht op lidstaten van de eurozone nadat zij

financiële ondersteuning hebben ontvangen ("post programmatoezicht")21.

5. De hervorming van het ESM, die is vervat in de herzieningen van het Verdrag en die eind 2020 is overeengekomen maar nog niet is bekrachtigd, verduidelijkt verder de gerechtigdheidscriteria en de conditionaliteit van de aan voorwaarden gebonden anticiperende kredietlijn (PCCL) en de kredietlijn tegen verscherpte voorwaarden (ECCL) van h et ESM. De hervorming van het ESM v o o r z i et ook in een achtervang voor het gemeenschappelijk afwikkelingsfonds (GAF) . M o c h t h et GAF uitgeput raken, dan kunnen uit het ESM de nodige middelen aan het GAF worden geleend om een af w ikkeling te financieren in de vorm van een doorlopende kredietlijn die aan de instelling wordt toegekend, mits de bestuursorganen van het ESM daarmee instemmen.

6. In november 2022 heeft de Uom missie als onderdeel van de lopende evaluatie van de economische governance en in reactie op het verslag van de Europese Rekenkamer van 2021 over pos t-programmatoezicht voorgesteld de desbetreffende wetgeving ongemoeid te laten, maar om het post" programmatoezicht anders en met duidelijkere doelstellingen uit te voeren en om

22 n r

de intensiteit van het kader aan die doelstellingen te koppelen . VJ e Vv o m missie heeft met name voorgesteld dat po st "programmatoezicht wordt toegespitst op i) de beoordeling van de terugbetalingscapaciteit van de lidstaten, ii) toezicht op de uitvoering van onvoltooide hervormingen die in het kader van het aanpassingsprogramma zijn aangevat, en iii) de beoordeling of verdere corrigerende maatregelen nodig zijn.

7. Het F inancieel Ixeglement werd eind 2022 zodanig gewijzigd dat de Uom missie een gediversifieerde financieringsstrategie kan volgen die bestaat uit de op grond

Ver o r d e n i n g (EU) nr. 472/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 21 mei 2013 betreffende de v e rste rking van het economische en budg etta ire toezicht op lid st aten in de eurozone die ernstige moeilijkheden ondervinden of dreigen te ondervinden ten aanzien van hun

financiële stabiliteit (PB L 140 van 27.5.2013, b,z. 1).

Tenzij de financiële ond e rste uning niet afhankelijk is van de v astste Ming van beleidsmaatregelen en er geen beroep op wordt gedaan.

Dit gebeurt door de toepassing van de procedure bij macro~economische onevenwichtigheden krachtens Verordening (EU) nr. 1176/2011 en de monitoring en evaluatie van het Europees Seme ster op te scho rte n zolang de b et rokken lid sta atzijn programma uitvoert.

De bepalingen inzake po st 'program ma to ezicht voor ni et 'eurolid state n zijn in 2011 door het EFC

vastgesteld toen de 'EU procedures voor de verlening van financiële onder steuning aan niet'

eurolidstaten van de EU", die beter bekend staan als het 'groene dossier', werden geactualiseerd. Zie COM(2022) 583 final, "Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad,

de Europese Centrale Bank, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's: Med edeling over een leidraad voor een hervorming van het EU-kader voor econo m ische

governance".

Verordening (EU, Euratom) 201 8/1 046 van het Europees Pa rlement en de Raad van 1 8 j u i i 2018 tot va stste Ming van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot

7

van a rt i k e I 5, Md1, van Besluit (EU, E u rato m ) 2020/2053 van de Ixaad toegestane opnamen van leningen en, behalve in naar behoren gemotiveerde

gevallen, lenings- en schuldbeheerstransacties ter financiering van programma's

voor financiële onder steuning.

8. Op 26aPri, 2023 heeft de Uom missie als onderdeel van de evaluatie van de economische governance een wetgevingsvoorstel ingediend over de doeltreffende coördinatie van het economisch beleid en het multilaterale begroting stoezicht. In dat voorstel wordt de interactie met Verordening (EU) nr. 472/2013 b etref f e n d e de versterking van het economische en budge tt aire toezicht op lidstaten in de eurozone die ernstige moeilijkheden ondervinden of dreigen te ondervinden ten aanzien van hun financiële stabiliteit uiteengezet. Vo Igens het voorstel van de Commissie zouden lidstaten van de eurozone die aan een macro_economisch aanpassingsprogramma zijn onderworpen, worden vrijgesteld van de indiening van een budgettair~structureel plan voor de middellange termijn en een Jaarlijks voortgangsverslag. Krachtens het voorstel zouden de lidstaten van de eurozone die onder verscherpt toezicht staan, ook rekening moeten houden met de aanbevelingen die de Kaad overeenkomstig artikel 121, Md 4, VWEU h eeft gedaan in geval van een afwijking van het netto_u itgaventraject,

Af g ezien van de wetgevingswijzigingen van 2009 waarbij het maximum van het BB" mechanisme werd verhoogd en de veran t w oordel ij kheden van de Commissie en de lidstaten werden verduidelijkt, is de werking van het BB "mechanisme sinds 2002 ec hter ongewijzigd gebleven. Z_o moet de EU bij de financiering van financiële ondersteuning in

het kader van het BB mechanisme leningen strak "back to back" combineren met

transacties tot het verstrekken van leningen.

6. Conclusies en aanbevelingen

Sinds 2009 h e eft h et BB "mechanisme zijn rol op doeltreffende wijze vervuld. LJe meest recent begun stigde lidstaten hebben opnieuw een houdbare betalingsbalanspositie tot stand gebracht en hebben de steun op tijd terugbetaald. Met maximum van 50 m i IJ a r d EUR voor de hoofdsom van uitstaande leningen lijkt adequaat. Uit maximum heeft ervoor gezorgd dat aan de vraag naar het BB"mechanisme kon worden voldaan en tegelijk een reservecapaciteit overbleef. Daarmee wordt een krachtig signaal gegeven dat de EU alle I i d state n in moeilijketijden wil en kan bij sta a n .

N i ette min is gebleken dat het BB 'mechanisme moet worden aangepast aan de institutionele hervormingen die hebben plaats gevonden sinds de laatste herziening van h et BB 'mechanisme in 2009, hetgeen met hetvoorstel van de Vvo m missie van 2012 werd beoogd. De daarin voorgestelde wijzigingen blijven noodzakelijk om de instrumenten voor financiële onder steuning tussen de euro- en niet" eurolid staten op elkaar af te stemmen. Tegen deze achtergrond wordt de Raad verzocht te bespreken welke lessen

wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en

Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 (PB

l 193 van 30.7.2018, b,z. 1).

^ Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad van 14 december 2020 betreffende het stelsel van

eigen middelen van de Europese Unie en tot intrekking van Besluit 2014/335/EU, E u rato m (PB

l 424 van 15.12.2020, b,z. 1).

8

kunnen worden getrokken uit de recente crises en de o n tw ikkelingen die zich sinds 2009 op institutioneel, economisch en financieel gebied hebben voorgedaan, en wat de gevolgen daarvan zijn voor het ontwerp en uitvoering van het BB"mechanisme,

9