Amendement Soepboer over dat het bevoegd gezag in het tweede jaar opnieuw een aanbod doet als in het eerste jaar geen contact tot stand is gekomen - Wijziging van de Wet educatie en beroepsonderwijs en enkele andere wetten ter bevordering van de kansengelijkheid middels verbetering van de begeleiding naar duurzame economische zelfstandigheid van jongeren met een risico op een afstand tot de arbeidsmarkt (Wet van school naar duurzaam werk)
Dit amendement1 is onder nr. 17 toegevoegd aan wetsvoorstel 36667 - Wet van school naar duurzaam werk2.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de Wet educatie en beroepsonderwijs en enkele andere wetten ter bevordering van de kansengelijkheid middels verbetering van de begeleiding naar duurzame economische zelfstandigheid van jongeren met een risico op een afstand tot de arbeidsmarkt (Wet van school naar duurzaam werk); Amendement; Amendement van het lid Soepboer over dat het bevoegd gezag in het tweede jaar opnieuw een aanbod doet als in het eerste jaar geen contact tot stand is gekomen |
---|---|
Documentdatum | 24-06-2025 |
Publicatiedatum | 24-06-2025 |
Nummer | KST3666717 |
Kenmerk | 36667, nr. 17 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2024-2025
36 667 |
Wijziging van de Wet educatie en beroepsonderwijs en enkele andere wetten ter bevordering van de kansengelijkheid middels verbetering van de begeleiding naar duurzame economische zelfstandigheid van jongeren met een risico op een afstand tot de arbeidsmarkt (Wet van school naar duurzaam werk) |
Nr. 17 |
AMENDEMENT VAN HET LID SOEPBOER Ontvangen 24 juni 2025 De ondergetekende stelt het volgende amendement voor: I In artikel III, onderdeel C, wordt aan het voorgestelde artikel 44 een lid toegevoegd, luidende:
II In artikel IV, onderdeel B, wordt aan het voorgestelde artikel 2.31a een lid toegevoegd, luidende:
Toelichting Dit wetsvoorstel beoogt jongeren uit het voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt gedurende een periode van twee jaar na het verlaten van de school aanvullende loopbaanbegeleiding te bieden. Terecht stelt de regering dat juist deze groep jongeren vaak moeite heeft om zelf de weg naar hulp of ondersteuning te vinden. Zij beschikken lang niet altijd over het doenvermogen om zelfstandig in actie te komen, informatie te verwerken of initiatieven te nemen. Dat is ook precies de reden waarom begeleiding actief en dichtbij moet worden georganiseerd. |
kst-36667-17
ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2025
Hoewel de regering heeft aangegeven dat instellingen in beide jaren proactief contact mogen zoeken, is in de wet zelf niet geregeld dat dit ook daadwerkelijk moet gebeuren wanneer de jongere in het eerste jaar onbereikbaar blijkt. Daarmee ontstaat het risico dat instellingen volstaan met een eenmalig aanbod in het eerste jaar, en geen verdere actie meer ondernemen wanneer daar geen reactie op volgt. Voor jongeren die pas later toe zijn aan ondersteuning, of bij wie het eerste contactmoment om welke reden dan ook is gemist, dreigt de wettelijke plicht dan een dode letter te worden.
Om dat te voorkomen regelt dit amendement dat, als in het eerste jaar géén contact tot stand is gekomen, het bevoegd gezag in het tweede jaar opnieuw een aanbod moet doen. Daarmee blijft het initiatief structureel bij de instelling liggen - juist zoals beoogd voor deze doelgroep. Het amendement versterkt zo de uitvoeringskracht van het wetsvoorstel, zonder dat dit leidt tot onredelijke uitvoeringslasten.
Soepboer
Tweede Kamer, vergaderjaar 2024-2025, 36 667, nr. 17
2
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
- 1.Een amendement is een voorstel tot wijziging van een wetsontwerp. In Nederland heeft alleen de Tweede Kamer het recht om wetsontwerpen te amenderen.
- 2.Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat het wenselijk is om jongeren tot 27 jaar beter te begeleiden naar duurzame economische zelfstandigheid en daartoe de bestaande regionale begeleidingsstructuur uit te breiden en loopbaanbegeleiding tijdens de opleiding en na diplomering door onderwijsinstellingen in het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en beroepsonderwijs te regelen.