Besluit 2024/2133 - Bestaan van een buitensporig tekort in Polen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Dit besluit moest uiterlijk op 29 juli 2024 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2024/2133 van de Raad van 26 juli 2024 betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Polen

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2024/2133 of 26 July 2024 on the existence of an excessive deficit in Poland
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2024/2133
Regdoc-nummer ST(2024)12170
Origineel voorstel COM(2024)515 NLEN
Celex-nummer1 32024D2133

3.

Key dates

Document 26-07-2024; Datum goedkeuring
Inwerkingtreding 29-07-2024; van kracht datum kennisgeving zie art 2
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 29-07-2024

4.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2024/2133

1.8.2024

BESLUIT (EU) 2024/2133 VAN DE RAAD

van 26 juli 2024

betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Polen

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 6,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Gezien de opmerkingen van Polen,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

In artikel 126, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) wordt bepaald dat de lidstaten buitensporige overheidstekorten dienen te vermijden.

 

(2)

Het stabiliteits- en groeipact (SGP) is gebaseerd op de doelstelling van gezonde en houdbare overheidsfinanciën als middel om de voorwaarden voor prijsstabiliteit en voor een krachtige duurzame en inclusieve groei, geschraagd door financiële stabiliteit, te versterken en aldus de verwezenlijking van de doelstellingen van de Unie voor duurzame groei en werkgelegenheid te ondersteunen.

 

(3)

De buitensporigtekortprocedure van artikel 126 VWEU, die wordt verduidelijkt in Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad (1), die deel uitmaakt van het SGP, voorziet in een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort. Protocol nr. 12 betreffende de procedure bij buitensporige tekorten, dat aan het Verdrag betreffende de Europese Unie en aan het VWEU is gehecht, bevat nadere bepalingen betreffende de toepassing van de buitensporigtekortprocedure. In Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad (2) zijn nadere regels en definities voor de toepassing van die bepalingen vastgesteld. Het hervormde kader voor economische governance van de Unie, dat op 30 april 2024 in werking is getreden, omvat Verordening (EU) 2024/1264 van de Raad (3) waarbij Verordening (EG) nr. 1467/97 werd gewijzigd. Dit besluit heeft alleen betrekking op de overschrijding van de verhouding tussen het overheidstekort en het bruto binnenlands product (bbp) ten opzichte van de in het VWEU vastgelegde referentiewaarde van 3 % van het bbp, overeenkomstig de bestaande wettelijke bepalingen.

 

(4)

In artikel 126, lid 5, VWEU wordt bepaald dat de Commissie, indien zij van oordeel is dat er in een lidstaat een buitensporig tekort bestaat of kan ontstaan, zij een advies tot de betrokken lidstaat richt en de Raad daarvan op de hoogte brengt. Rekening houdend met haar verslag van 19 juni 2024 krachtens artikel 126, lid 3, VWEU, en gezien het advies van het Economisch en Financieel Comité krachtens artikel 126, lid 4, VWEU is de Commissie tot de conclusie gekomen dat er in Polen een buitensporig tekort bestaat. De Commissie heeft daarom op 8 juli 2024 een dergelijk advies tot Polen gericht en de Raad daarvan op de hoogte gebracht.

 

(5)

In artikel 126, lid 6, VWEU wordt bepaald dat de Raad rekening moet houden met de opmerkingen die de betrokken lidstaat eventueel wenst te maken alvorens, na een algehele evaluatie te hebben gemaakt, te besluiten of er al dan niet een buitensporig tekort bestaat. In het geval van Polen leidt de algehele evaluatie tot de onderstaande conclusies.

 

(6)

Volgens de gegevens die de Commissie (Eurostat) op 22 april 2024 heeft gevalideerd, bedroeg het overheidstekort in Polen in 2023 5,1 % van het bbp en kwam de overheidsschuld uit op 49,6 % van het bbp. In het verslag van de Commissie krachtens artikel 126, lid 3, VWEU is geoordeeld dat de overschrijding van de in het VWEU vastgelegde referentiewaarde van 3 % van het bbp in 2023 niet uitzonderlijk is, aangezien deze niet het gevolg is van een ongewone gebeurtenis of van een ernstige economische neergang in de zin van het SGP. De overschrijding van de in het VWEU vastgelegde referentiewaarde is volgens de voorjaarsprognoses 2024 van de Commissie ook niet tijdelijk: voorspeld wordt dat het overheidstekort in 2024 en 2025 boven de 3 % van het bbp...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2024)515 - Bestaan van een buitensporig tekort in Polen
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit2

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 2. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.