Resultaten en bevindingen van de consultatie

1.

Kerngegevens

Document­datum 08-04-2024
Publicatie­datum 08-04-2024
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Hoofdlijnenverslag van de internetconsultatie

Wijziging diverse regelingen betreffende kentekens op bijzondere

bromfietsen

(Internetconsultatie van 24 januari tot en met 22 februari 2023)

In het kort

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van onder meer de Regeling kentekens en kentekenplaten. Dit is nodig omdat vanaf 1 juli 2024 een kenteken verplicht is voor bijzondere bromfietsen.

Deze regeling volgt op het Besluit kentekening Bijzondere bromfietsen, dat op 6 november 2023 is aangeboden aan de Eerste en Tweede Kamer. Dit besluit regelt onder meer dat de vorm van het kenteken en de kentekenplaat bij ministeriële regeling wordt vastgelegd. Dat gebeurt nu met deze ministeriële regeling.

Wat is het doel van de Regeling?

Deze wijzigingsregeling past verschillende ministeriële regelingen aan die nodig zijn om de registratie en kentekening van bijzondere bromfietsen in te voeren.

  • • 
    In de gewijzigde regelingen wordt o.a. de verschijningsvorm van het kenteken van bijzondere bromfietsen geregeld.
  • • 
    Ook wordt een overgangsregime in het leven geroepen voor bijzondere bromfietsen die al in gebruik zijn op het moment waarop deze regeling in werking treedt.
  • • 
    Verder wordt vastgelegd welke gegevens geregistreerd moeten worden in het kentekenregister.

Voor wie is dit belangrijk?

  • • 
    Fabrikanten en importeurs van bijzondere bromfietsen;
  • • 
    Dienst Wegverkeer (RDW);
  • • 
    Handhavende organisaties zoals Openbaar Ministerie en Politie;
  • • 
    Eigenaars van bijzondere bromfietsen zoals kinderopvangorganisaties.

Wat zijn de gevolgen?

De wijziging heeft gevolgen voor fabrikanten van bestaande typen aangewezen bijzondere bromfietsen, verkopers van bijzondere bromfietsen en eigenaars van bijzondere bromfietsen (onder andere eigenaars van de BSO Bus, zoals kinderopvangorganisaties en verhuurbedrijven).

Zij moeten deze voertuigen voorzien van een kentekenplaat zoals is beschreven in de regeling. Dit geldt zowel voor bestaande als voor nieuwe voertuigen.

De kosten voor het aanschaffen van een kentekenplaat bedragen €25.

De internetconsultatie

Er kon worden gereageerd op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.

De volgende vraag werd hierbij gesteld: "Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?"

De reacties

Er zijn in totaal 10 reacties ingediend, deze zijn openbaar. Indieners zijn:

  • • 
    Bedrijven en branches, te weten: EV Mobility BV, FEHAC Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs, Brancheorganisatie Kinderopvang, Nederlandse Micro Mobiliteit Coalitie, BOVAG, We-all-wheel (70 % van de reacties);M
  • • 
    Particulieren (20 % van de reacties);
  • • 
    Overig, te weten: HAN - LEV Kenniscentrum (10 % van de reacties).
  • 1. 
    Algemeen beeld van de reacties

De belangrijkste opmerkingen betreffen de volgende onderwerpen:

  • • 
    Het nut van registratie;
  • • 
    Eigenschappen van de kentekenplaat.
  • 2. 
    Hoofdlijnen van de inhoudelijke reacties

In onderstaand overzicht is een algemeen beeld geschetst, aan de hand van citaten uit individuele

reacties. Deze reacties geven uitsluitend de mening van de indieners weer.

Nut van registratie

  • • 
    De wens elektrische stepjes te voorzien van een kenteken is onbegrijpelijk. Ze gaan een heel stuk langzamer, nemen erg weinig ruimte in en vormen weinig gevaar op de weg. Hier schiet de Nederlandse regelgeving door;
  • • 
    Opvallend is dat de Europese eisen met betrekking tot voertuigen ook in Nederland van toepassing zijn op voertuigen die 2-, 3- of 4 wielen hebben. Toch is het belangrijk om ook een Onewheel gelijk te stellen met een hulpmiddel op de openbare weg. In de meeste Europese lidstaten worden Onewheels gelijkgesteld aan een fiets.

Eigenschappen kentekenplaat

  • • 
    Verzocht wordt om een onderscheidende kleur kentekenplaat voor klassieke brom- en snorfietsen;
  • • 
    De keuze voor enkel de letter "E" is niet onderscheidend genoeg, daarom wordt gepleit voor een andere verschijningsvorm in de vorm van een andere kleur kentekenplaat;
  • • 
    Het voorgenomen besluit om de huidige BSO-Bus te voorzien van een kentekenplaat die begint met de letter "E" als eerste karakter op de kentekenplaat wordt gesteund;
  • • 
    Het voorstel dat bijzondere bromfietsen een kentekenplaat van 100x175 mm moeten hebben lijkt niet passend voor e-steps vanwege hun omvang;
  • • 
    In alle gevallen vormt een plaatje dat breder is dan de achterzijde van het voertuig een verhoogd risico op letsel. Bepaal dat op alle kentekenplichtige LEVs waarvan de achterzijde van het voertuig smaller is dan 120mm een kleiner kentekenplaatje gemonteerd moet worden;
  • • 
    Door de mogelijkheid om af te wijken van model 30.3.A, bestaat de kans dat er verschillende afmetingen kentekenplaten gaan ontstaan, hetgeen zowel onwenselijk is vanuit perspectief van de fabrikant (o.a. kosten) als vanuit perspectief handhaver (verschillend uitgevoerde kentekenplaten) en vanuit harmonisatie.

3

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.