Resultaten en bevindingen van de consultatie

1.

Kerngegevens

Document­datum 28-03-2024
Publicatie­datum 28-03-2024
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Hoofdlijnenverslag van de internetconsultatie

Besluit bemanning zeeschepen

(Internetconsultatie van 15 januari tot en met 12 februari 2024)

In het kort

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een herziening voor van het Besluit zeevarenden over de opleidingseisen en het welzijn van de bemanning (zeevarenden) op Nederlandse zeeschepen. Dit conceptbesluit is onderdeel van de modernisering van de bemanningsregelgeving en behoort bij het Wetsvoorstel bemanning zeeschepen, dat thans ter behandeling ligt bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel is in 2022 voor internetconsultatie (IC) voorgelegd. Een concept van het besluit is destijds ter informatie bijgevoegd. Die IC heeft tot enkele aanpassingen geleid van het wetsvoorstel. Ook het conceptbesluit is als gevolg hiervan aangepast.

Het conceptbesluit biedt meer ruimte voor innovaties en speelt in op vernieuwingen in het zeevaartonderwijs. Daarbij is er aandacht voor de stimulering van de concurrentiepositie van de Nederlandse zeevaart.

Doelen van het Besluit:

  • • 
    Het vastleggen van uitvoeringsregels ten aanzien van de bemanning van Nederlandse zeeschepen;
  • • 
    Meer ruimte voor innovaties;
  • • 
    Inspelen op vernieuwingen in het zeevaartonderwijs;
  • • 
    Stimuleren van de concurrentiepositie van de Nederlandse zeevaart;
  • • 
    Het bevorderen van veiligheid van Nederlandse zeeschepen en daarmee de veilige scheepvaart in het algemeen;
  • • 
    Het waarborgen van welzijn van zeevarenden werkzaam aan boord van Nederlandse zeeschepen.

Met dit conceptbesluit wordt voldaan aan internationale verdragen van de International Maritime Organization (IMO), de International Labour Organization (ILO) en aan EU-richtlijnen op het gebied van de bemanning van zeeschepen. Het voorstel is nauw afgestemd met representatieve organisaties in de maritieme sector.

De regelgeving bevat bepalingen over:

  • • 
    de verantwoordelijkheden, verplichtingen en bevoegdheden van de scheepsbeheerder en de kapitein;
  • • 
    het veilig bemannen van zeeschepen en vaarbevoegdheden;
  • • 
    kennis- en ervaringseisen van de bemanning;
  • • 
    de monstering en de medische keuring van de bemanning;
  • • 
    de werk- en leefomstandigheden aan boord van zeeschepen.

Voor wie is dit belangrijk?

Het conceptbesluit heeft betrekking op Nederlandse zeeschepen in de verschillende maritieme

deelsectoren: handelsvaart, passagiersvaart, waterbouw, zeevisvaart, zeilvaart en op

overheidsschepen (met uitzondering van marineschepen).

  • • 
    Reders van Nederlandse zeeschepen;
  • • 
    Zeevarenden werkzaam aan boord van deze zeeschepen;
  • • 
    Handhavende instanties;
  • • 
    Opleidings- en trainingsinstituten in de maritieme sector.

Wat zijn de gevolgen?

  • • 
    In de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel zijn enkele financiële gevolgen voor burgers, bedrijven en andere overheden opgenomen;
  • • 
    Met dit besluit worden de administratieve lasten voor het bedrijfsleven iets minder;
  • • 
    In dit besluit zijn wijzigingen opgenomen die op termijn voor reders en zeevarenden tot besparingen en efficiency voordelen kunnen leiden;
  • • 
    Voor reders van vissersvaartuigen groter of gelijk aan 45 meter komt er de mogelijkheid om, in sommige situaties, af te wijken van de bemanningseisen;
  • • 
    Voor herintreders en zij-instromers komt er op termijn de mogelijkheid om een verlopen vaarbevoegdheidsbewijs te vernieuwen, of dit te krijgen na het doorlopen van een test;
  • • 
    Voor vissers wordt een al bestaande eenmalige veiligheidstraining omgezet naar een herhalingsverplichting, om de vijf jaar.

De reacties

Er kon worden gereageerd op deze regeling en de toelichting. Er zijn in totaal 2 reacties ingediend, hiervan is er éen openbaar. Indieners zijn:

  •  
    Bedrijven en brancheorganisaties, waaronder Quality Sailing.

1. Algemeen beeld van de reacties

De belangrijkste opmerkingen betreffen de volgende onderwerpen: • Gewezen wordt op onduidelijkheden in de regelgeving.

2. Hoofdlijnen van de inhoudelijke reacties

In onderstaand overzicht is een algemeen beeld geschetst, aan de hand van citaten uit individuele reacties. Deze reacties geven uitsluitend de mening van de indieners weer.

Gewezen wordt op een onduidelijkheid die veroorzaakt lijkt te worden door artikel 3.2.1. van het conceptbesluit. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld met betrekking tot de minimumeisen voor een functie aan boord van een zeeschip niet zijnde een Vissersvaartuig.

De indruk zou hierbij kunnen worden gewekt, dat de in lid 2 bedoelde ministeriële regeling voor zeilschepen minder dan 500 GT uitsluitend in de plaats komt van de bepalingen in paragraaf 3.2.

Geadviseerd wordt het conceptbesluit zodanig aan te passen dat ondubbelzinnig duidelijk is dat de regeling voor zeilschepen minder dan 500 GT in de plaats komt van heel hoofdstuk 3, bijvoorbeeld door de bepaling uit 3.2.1.(2) te verplaatsen naar paragraaf 3.1 (Algemene bepalingen) en expliciet te benoemen dat deze regeling in de plaats van heel hoofdstuk 3 komt.

3

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.