Brief regering; Reactie op het amendement Beckerman/Stultiens over een extra evaluatiemoment na 2 jaar (36136-19) en het gewijzigd amendement Hertzberger over het behouden van de propedeutische fase voor voltijdopleidingen in het hoger beroepsonderwijs (36136-20) - Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek houdende de verankering van eenheden van leeruitkomsten in die wet (Wet leeruitkomsten hoger onderwijs)

Deze brief is onder nr. 22 toegevoegd aan wetsvoorstel 36136 - Wet leeruitkomsten hoger onderwijs i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek houdende de verankering van eenheden van leeruitkomsten in die wet (Wet leeruitkomsten hoger onderwijs); Brief regering; Reactie op het amendement van de leden Beckerman en Stultiens over een extra evaluatiemoment na 2 jaar (Kamerstuk 36136-19) en het gewijzigd amendement van het lid Hertzberger over het behouden van de propedeutische fase voor voltijdopleidingen in het hoger beroepsonderwijs (Kamerstuk 36136-20)
Document­datum 12-03-2024
Publicatie­datum 12-03-2024
Nummer KST3613622
Kenmerk 36136, nr. 22
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-

2024

36 136

Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek houdende de verankering van eenheden van leeruitkomsten in die wet (Wet leeruitkomsten hoger onderwijs)

Nr. 22

BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 12 maart 2024

Op 11 maart 2024 hebben de leden Beckerman en Stultiens een amendement1 ingediend over het opnemen van een wettelijk evaluatiemoment binnen twee jaar na invoering van het wetsvoorstel Leeruitkomsten hoger onderwijs. Op 11 maart heeft daarnaast het lid Hertzberger haar (eerder ingediende) subamendement op dit wetsvoorstel gewijzigd in een zelfstandig amendement2 ten behoeve van het behoud van de propedeutische fase voor studenten in voltijdsopleidingen met een substantiële praktijkcomponent in het hoger beroepsonderwijs, die geheel bestaan uit eenheden van leeruitkomsten. Beiden amendementen zijn ingediend in verband met de plenaire behandeling van het wetsvoorstel op 7 maart 2024.

Ik laat het oordeel over het amendement Becker/Stultiens aan uw Kamer. Het is belangrijk om via een evaluatie goed inzicht op te bouwen over de werking van de regelgeving in de praktijk. Voor de volledigheid merk ik op dat de evaluatie binnen twee jaar ook is te beschouwen als een invoe-ringstoets op de werking van de nieuwe regelgeving. Dit stelt mij in staat om signalen vanuit de studenten en de instellingen over de werking mee te nemen en te bezien of, en zo ja, welke bijstelling nodig is.

Ook het oordeel over het herziene amendement van het lid Hertzberger laat ik aan uw Kamer. Het amendement beperkt de mogelijkheid voor instellingen om af te zien van het instellen van een propedeutische fase tot alleen deeltijdse en duale opleidingen in het hoger beroepsonderwijs. Hiermee blijft de functie van de propedeutische fase behouden voor

1    Kamerstuk 36 136, nr. 19

2    Kamerstuk 36 136, nr. 20

kst-36136-22 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024

studenten in voltijdsopleidingen die geheel bestaan uit eenheden van leeruitkomsten, ten behoeve van de doorstroom naar het wetenschappelijk onderwijs.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

R.H. Dijkgraaf

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 136, nr. 22 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.