Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (36360-VI-2)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (Kamerstuk 36360-VI-2)
Document­datum 25-05-2023
Publicatie­datum 25-05-2023
Nummer NDS1092444
Kenmerk kenmerk NDS1092444
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

2023D22083 VERSLAG HOUDENDE LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de brief van de Algemene Rekenkamer van 17 mei 2023 inzake het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (Kamerstuk 36 360 VI, nr. 2).

De voorzitter van de commissie,

Kat

De adjunct-griffier van de commissie,

Van Tilburg

Nr    Vraag

1    Wat zijn volgens u de gevolgen voor het functioneren van de agentschappen voor wat de Algemene Rekenkamer bestempelt als «strakke begrotingskaders»?

2    Wat zou het advies van de Algemene Rekenkamer om realistischer te gaan ramen, begroten en toekennen volgens de essentie van het agentschapsmodel, in de praktijk gaan betekenen voor de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) in relatie tot de ICT en huisvesting?

3    Welke maatregelen gaan worden genomen om de nieuwe onvolkomenheid betreffende het risicobeheer forensische zorg op te lossen?

4    Het budget op het Ministerie van Justitie en Veiligheid is toegenomen van 15,333 miljard euro naar 18,727 miljard euro, kunt u uiteenzetten welk deel van de stijging door toedoen is van de inflatie, welk deel door autonome ontwikkelingen zoals asiel, en welk deel door toedoen is van nieuw beleid?

5    Wat is de te verwachten opbrengst van het afpakken van crimineel vermogen voor het jaar 2023? Op welke manier wordt dit binnengekomen geld besteed?

6    Welke maatregelen zijn getroffen om nieuwe inkoop-onrechtmatigheden en slotwetoverschrijdingen te voorkomen bij de uitgaven van artikel 91?

7    Welke lessen trekt u uit het afgelopen jaar met betrekking tot de opvang van ontheemde vluchtelingen?

8    Welke maatregelen neemt u om misbruik met gelden voor de opvang van ontheemde Oekraïners te voorkomen?

9    Verwacht u binnenkort een beheerst proces voor het afpakken van crimineel vermogen op orde te hebben, om zo de ondermijning aan te pakken en criminele verdienmodellen te doorbreken?

10    Welke wettelijke bevoegdheden gaat u gebruiken ten aanzien van het Openbaar Ministerie (OM) om strakker te sturen op de verbetering van de afpakketen en op welke termijn zijn deze bevoegdheden gereed?

11    Welke onvolkomenheden ten aanzien van het afpakken van crimineel vermogen zijn op dit moment aan de orde bij het OM en op welke manier worden deze onvolkomenheden opgelost?

12    Waarom is in 2021 niet geluisterd naar de zorgen van de Audit-dienst Rijk (ADR) over tijdige realisatie van de ICT-aanpassingen voor de invoering van het zorgprestatiemodel bij de DJI?

13    Wat vindt u van de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat het onduidelijk was of forensische zorg aan veroordeelden bijdraagt aan hun herstel en ervoor zorgt dat ze minder vaak recidiveren?

14    Welke concrete maatregelen zijn in 2022 genomen om versnippering van informatie over verschillende IT-systemen tegen te gaan?

15    Leggen deze strakke begrotingskaders ook extra druk op de capaciteit van de agentschappen?

16    Heeft u het idee dat de strakke begrotingskaders voor de agentschappen ook ten koste zou kunnen gaan van de kwaliteit van de geleverde diensten?

17    Wat is het voordeel van het hanteren van strikte begrotingskaders als de begroting bij een tekort wordt verhoogd?

18    Bestaat de op pagina 29 geschetste verhouding (uit 2020) tussen vaste kosten en flexibele financiering bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) nog steeds? Is dat gezien de geleerde lessen van de afgelopen tijd nog logisch en zou een vaste basiscapaciteit (net als recent voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) afgesproken) niet logischer zijn?

19    Voert de DJI overleg over de geconstateerde gebreken bij het inkoopbeheer met andere organisaties die veel ervaring hebben met inkoopbeheer zoals de Politie en Defensie?

20    Waarom zijn de voorschotten die het Ministerie van JenV heeft toegekend te hoog?

21    Voorziet u problemen bij het terugvorderen van de te hoge voorschotten voor de opvang van ontheemde Oekraïners?

22    Hoe zal het autorisatiebeheer in het financieel systeem Leonardo verbeterd worden?

23    Wat zijn de verschillen tussen het oorspronkelijke algoritme voor risicotaxatie (Ritax) in jeugdstrafrecht en Ritax 2.0, dat in 2022 is gelanceerd?

24    Waar is de externe evaluatie van de Ritax uit 2022 gepubliceerd?

25    Zijn er situaties bekend waarbij de inzet van het algoritme voor risicotaxatie in het jeugdstrafrecht heeft geleid tot onjuist gebruik van identiteitsgegevens?

26    Welke lessen trekt u uit de successen die de Algemene Rekenkamer schetst rondom de opvang van Oekraïense ontheemden? Hoe gaat u deze toepassen op de opvang van reguliere asielzoekers?

27    Gezien het feit dat er nog nauwelijks rechtsbijstandszaken zijn afgewikkeld door de moeizame afhandeling van herstelverzoeken bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen, en verzoeken voor aanvullende schadevergoedingen bij de Commissie Werkelijke Schade en bezwaarschriften, is er een verwachting wanneer de eerste zaken afgerond zullen zijn of wanneer zaken sneller behandeld zullen worden?

28    Worden de verbeteringen die de Raad voor de Rechtsbijstand heeft voorgesteld met betrekking tot de regeling voor rechtsbijstand voor gedupeerde ouders doorgevoerd?

29    Welke concrete resultaten heeft het Coördinerend Beraad Afpakketen onder voorzitterschap van de DG Ondermijning bereikt in 2022?

30    Kun u reageren op het advies van de Algemene Rekenkamer dat de ramingen van de productieomvang die ten grondslag liggen aan de ontwerpbegroting zijn gebaseerd op actuele ramingsmodellen en informatie en dat deze op moment van behandelen vaak niet meer actueel zijn?

31    Waarom kiest u voor een passieve rol en niet voor een sturende rol bij de problemen in de afpakketen?

32    Kunt u reageren op de constatering van de Algemene Rekenkamer die vraagt waarom de Minister voor een passieve rol kiest en niet voor een sturende rol wat betreft de afpakketen van crimineel vermogen, nu deze keten veel samenwerking vereist?

3


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.