Uniebrede gecoördineerde aanpak om de weerbaarheid van kritieke infrastructuur te versterken 2023/C 20/01

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze aanbeveling is op 20 januari 2023 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Aanbeveling van de Raad van 8 december 2022 betreffende een Uniebrede gecoördineerde aanpak om de weerbaarheid van kritieke infrastructuur te versterken 2023/C 20/01

officiële Engelstalige titel

Council Recommendation of 8 December 2022 on a Union-wide coordinated approach to strengthen the resilience of critical infrastructure 2023/C 20/01
 
Rechtsinstrument Aanbeveling
Regdoc-nummer ST(2022)15623
Origineel voorstel COM(2022)551 NLEN
Celex-nummer i 32023H0120(01)

3.

Key dates

Document 08-12-2022; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 20-01-2023; PB C 20 p. 1-11

4.

Wettekst

20.1.2023   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 20/1

 

AANBEVELING VAN DE RAAD

van 8 december 2022

betreffende een Uniebrede gecoördineerde aanpak om de weerbaarheid van kritieke infrastructuur te versterken

(Voor de EER relevante tekst)

(2023/C 20/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114 en artikel 292, eerste en tweede zin,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Met het oog op de goede werking van de interne markt is het in het belang van alle lidstaten en van de Unie als geheel om kritieke infrastructuur die binnen die markt essentiële diensten levert, duidelijk te identificeren en te beschermen, vooral in sleutelsectoren, zoals energie, digitale infrastructuur, vervoer en ruimtevaart; zulks geldt ook voor kritieke infrastructuur van aanzienlijk grensoverschrijdend belang (1), waarvan de verstoring aanzienlijke gevolgen kan hebben voor andere lidstaten.

 

(2)

Deze aanbeveling, die een niet-bindende handeling is, getuigt van de politieke wil van de lidstaten om samen te werken en van hun engagement voor de aanbevolen maatregelen, benadrukt in een vijfpuntenplan van de voorzitter van de Europese Commissie, en eerbiedigt tevens ten volle de bevoegdheden van de lidstaten. Met deze aanbeveling wordt geen afbreuk gedaan aan de bescherming van de wezenlijke belangen van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of defensie van de lidstaten en van geen enkele lidstaat mag worden verwacht dat hij informatie deelt die die belangen schaadt.

 

(3)

Hoewel de lidstaten en hun exploitanten van kritieke infrastructuur er primair verantwoordelijk voor zijn dat de veiligheid van kritieke infrastructuur is gewaarborgd en dat zij essentiële diensten levert, is meer coördinatie op het niveau van de Unie passend, vooral in het licht van veranderende dreigingen die gevolgen kunnen hebben voor meerdere lidstaten tegelijk, zoals de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne en hybride campagnes tegen lidstaten, of die de weerbaarheid en de goede werking van de economie, de interne markt en de samenleving als geheel van de Unie kunnen aantasten. Bijzondere aandacht zou moeten worden besteed aan kritieke infrastructuur buiten het grondgebied van de lidstaten, zoals kritieke onderzeese infrastructuur en offshore-energie-infrastructuur.

 

(4)

De Europese Raad heeft in zijn conclusies van 20 en 21 oktober 2022 de sabotage van kritieke infrastructuur, zoals de sabotage van de Nord Stream-pijplijnen, krachtig veroordeeld, en er daarbij op gewezen dat de Unie op elke opzettelijke verstoring van kritieke infrastructuur en op elke andere hybride actie eensgezind en vastberaden zal reageren.

 

(5)

In het licht van een snel veranderend dreigingslandschap zou in sleutelsectoren, zoals energie, digitale infrastructuur, vervoer en ruimtevaart, en in andere door de lidstaten als relevant aangemerkte sectoren, voorrang moeten worden gegeven aan weerbaarheidsbevorderende maatregelen. Dergelijke maatregelen moeten de weerbaarheid van kritieke infrastructuur vergroten, rekening houdend met relevante risico’s, met name cascade-effecten, verstoring van de toeleveringsketen, afhankelijkheid, gevolgen van klimaatverandering, onbetrouwbare verkopers en partners, en hybride dreigingen en campagnes, met inbegrip van buitenlandse informatiemanipulatie en inmenging. Daar waar het gaat om nationale kritieke infrastructuur zou, gezien de mogelijke gevolgen, voorrang moeten worden gegeven aan kritieke infrastructuur van aanzienlijk grensoverschrijdend belang. De lidstaten worden aangemoedigd om in voorkomend geval met spoed dergelijke weerbaarheidsbevorderende maatregelen te treffen, met behoud van de aanpak die is opgenomen in het evoluerende rechtskader.

 

(6)

De bescherming...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.