Regio verdient meer aandacht bij OV, spoor en wegen!

Met dank overgenomen van BoerBurgerBeweging (BBB) i, Tweede Kamerfractie BoerBurgerBeweging (BBB) i, gepubliceerd op woensdag 30 november 2022.

Maandag 28 november was het debat over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Het MIRT gaat over bereikbaarheid in alle regio’s in Nederland, denk hierbij aan wegen en openbaar vervoer. Ook projecten waarbij de rijksoverheid betrokken is als subsidieverlener aan gemeenten, provincies en waterschappen zijn opgenomen in het MIRT.

Ook hier vist de regio weer hard achter het net. Een aantal provincies blijven berooid achter in vergelijken met andere gebieden in ons land. In het MIRT worden infrastructurele projecten gekoppeld aan grote bouwprojecten. Hoe meer woningen er gebouwd worden, hoe meer er geïnvesteerd wordt in infrastructuur. Veel van deze grootschalige bouwlocaties zitten in de Randstad, waardoor zij miljarden aan extra geld krijgen terwijl het platteland al achterloopt met infrastructuur.

Het OV en bredere mobiliteit hebben een groot sociaal belang. Dit moet dan ook zwaarder meewegen bij de keuzes waar wordt geïnvesteerd in infrastructuur en hoeveel er geïnvesteerd wordt in infrastructuur. Ook de Randstad heeft goede infrastructuur nodig, maar niet ten koste van de infrastructuur van het platteland.

Denk als voorbeeld aan de flessenhals op het spoor Meppel-Zwolle. Elke dag reizen zo’n 75.000 mensen eroverheen. Dit is de enige verbinding die het noorden met de rest van Nederland verbindt. Gemiddeld is het noorden 9 uur per week, per spoor, onbereikbaar door storingen. De bereikbaarheid van Noord-Nederland is hierdoor enorm kwetsbaar met de flessenhals Zwolle-Meppel.

BBB is voorstander van het aanleggen van de Nedersaksenlijn. Deze lijn heeft de potentie om 2 landen, drie provincies, 26 gemeenten en 1.3 miljoen mensen te verbinden. Deze lijn zorgt ervoor dat 4 economische regio´s, 650.000 banen en 8 innovatiehubs verbonden kunnen worden. Het zal zorgen voor nieuwe treinstations en daarmee betere toegang tot het OV.

Er gaat dus disproportioneel veel geld naar de projecten in en rondom de Randstad. BBB vindt het belangrijk voor de nationale ontsluiting dat er wel projecten gebeuren in de Randstad, maar op deze manier blijven er gebieden achter die al een achterstand hadden. Deze gebieden hebben juist deze extra aandacht nodig.

Deel dit artikel