Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het jaar 2022 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake personele inzet voor crisisopvang) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36177 - Tweede incidentele suppletoire begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2022 (personele inzet voor crisisopvang).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het jaar 2022 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake personele inzet voor crisisopvang); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-07-2022 |
Publicatiedatum | 28-07-2022 |
Nummer | KST361772 |
Kenmerk | 36177, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 177
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het jaar 2022 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake personele inzet voor crisisopvang)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien de personele inzet in de crisisopvang die in deze tweede incidentele suppletoire begroting 2022 is opgenomen in het belang van het Rijk is, en niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten- Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregel starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze tweede incidentele suppletoire begroting is uw Kamer op 26 juli 2022 geïnformeerd middels de Kamerbrief «Beroep op CW Artikel 2.27 ten behoeve van de personele inzet voor de crisisopvang van asielzoekers».
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.G.J. Bruins Slot
kst-36177-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2022
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties togelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2022
Artikel |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 5 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln. Ontvangsten: 10 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
2.1 Artikel 7 Werkgevers- en bedrijfsvoeringbeleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid tweede incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl NvW |
Stand 1e suppletoire begroting1 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting |
Stand Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie incidentele 2023 2024 2025 2026 suppletoire begroting |
|
Verplichtingen |
193.597 |
77.105 |
33.100 |
110.205 |
Uitgaven |
193.597 |
79.605 |
33.100 |
112.705 |
7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbe- |
||||
leid |
186.759 |
72.767 |
33.100 |
105.867 |
Subsidies (regelingen) Diverse subsidies |
662 |
1.249 |
1.249 |
|
Veilige Publieke Taak |
0 |
0 |
0 |
|
Overlegstelsel |
2.901 |
2.401 |
2.401 |
|
POK - Ambtelijk Vakmanschap |
0 |
250 |
250 |
|
Bedrijfsvoeringsbeleid |
205 |
743 |
743 |
Stand ontwerpbegroting 2022 incl NvW |
Stand 1e suppletoire begroting1 |
Mutaties incidentele suppletoire begroting |
Stand Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie incidentele 2023 2024 2025 2026 suppletoire begroting |
|
Kwaliteit management rijksdienst |
26 |
26 |
26 |
|
Ondersteuning koepels implementatie Woo |
0 |
840 |
840 |
|
Compensatie Waterschappen Woo (structureel) |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten Bedrijfsvoeringsbeleid |
8.396 |
11.010 |
11.010 |
|
Kwaliteit management rijksdienst |
2.778 |
3.060 |
3.060 |
|
Werkgeversbeleid |
1.858 |
1.454 |
1.454 |
|
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening |
93 |
1.203 |
1.203 |
|
Informatiehuishouding |
148.000 |
17.654 |
17.654 |
|
POK - Ambtelijk Vakmanschap |
4.786 |
2.203 |
2.203 |
|
POK - Staat van de Uitvoering |
2.600 |
50 |
50 |
|
POK - Leiderschap, diversiteit en inclusie |
1.725 |
1.189 |
1.189 |
|
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat |
874 |
874 |
874 |
|
POK - Ondersteuning van melders van misstanden |
626 |
626 |
626 |
|
Open Overheid |
0 |
710 |
710 |
|
Personele inzet crisisopvang |
0 |
0 |
33.100 |
33.100 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's Bedrijfsvoeringsbeleid |
0 |
180 |
180 |
|
Werkgeversbeleid |
1.700 |
1.700 |
1.700 |
|
POK - Staat van de Uitvoering |
0 |
2.550 |
2.550 |
|
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat |
267 |
0 |
0 |
|
POK - Ondersteuning van melders van misstanden |
828 |
0 |
0 |
|
Diverse bijdragen |
0 |
200 |
200 |
|
Bijdrage aan medeoverheden Compensatie Waterschappen Woo (incidenteel) |
0 |
1.084 |
1.084 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties Werkgeversbeleid |
37 |
47 |
47 |
|
Bijdrage aan agentschappen POK - Ambtelijk Vakmanschap |
0 |
1.127 |
1.127 |
|
UBR (arbeidsmarkt communicatie) |
5.441 |
7.335 |
7.335 |
|
Werkgeversbeleid |
1.006 |
2.476 |
2.476 |
|
Bedrijfsvoeringsbeleid |
1.725 |
2.462 |
2.462 |
|
POK - Leiderschap, diversiteit en inclusie |
0 |
139 |
139 |
|
KOOP |
0 |
7.700 |
7.700 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken Bedrijfsvoeringsbeleid |
225 |
225 |
225 |
|
7.2 Pensioenen en uitkeringen |
6.838 |
6.838 |
6.838 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's Stichting Administratie Indonesische Pensioenen |
6.838 |
6.838 |
6.838 |
|
Ontvangsten |
64 |
142 |
142 |
1 Incl. NvW op de eerste suppletoire begroting (Kamerstukken II 2021/22,36120 VII, nr. 3).
Toelichting
Opdrachten
Personele inzet crisisopvang
Er worden middelen ter hoogte van € 33,1 mln. toegevoegd voor de personele inzet voor de crisisopvang van asielzoekers met als doel om te garanderen dat er voldoende opvangplekken zijn voor asielzoekers. Het kabinet heeft 1 juli 2022 besloten de veiligheidsregio's capaciteit toe te zeggen in de vorm van maximaal 30 medewerkers, 7 dagen per week, per veiligheidsregio, voor maximaal drie maanden. De medewerkers bieden ondersteuning bij de opvang van asielzoekers in crisisopvanglocaties. Namens het kabinet zal het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties dit faciliteren.
Hiervoor worden opdrachten verleend aan uitzendbureaus voor extra personele inzet in de vorm van uitzendkrachten aan veiligheidsregio's, in het kader van ondersteuning bij opvang van asielzoekers.
2.2 Artikel 13 Nog onverdeeld
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid tweede incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde Stand 1e Mutaties Stand Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie begroting suppletoire incidentele incidentele 2023 2024 2025 2026
2022 begroting suppletoire suppletoire begroting begroting
Verplichtingen |
0 |
165.369 |
|
132.269 |
Uitgaven |
0 |
165.369 |
|
132.269 |
Nog te verdelen |
||||
Loonbijstelling |
0 |
30.944 |
0 |
30.944 |
Prijsbijstelling |
0 |
134.425 |
0 |
134.425 |
Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nog te verdelen |
0 |
0 |
|
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting Nog te verdelen
Nog te verdelen
Ten behoeve van de personele inzet voor de crisisopvang van asielzoekers zijn middelen toegevoegd aan artikel 7 op het instrument «personele inzet crisisopvang». Het kabinet heeft op 1 juli 2022 afgesproken dat de middelen hiervoor middels een verdeelsleutel worden opgehaald bij alle departementen. De bijdragen worden middels overboekingen verwerkt bij de tweede suppletoire begroting 2022.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 177, nr. 2 4
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.