Verordening 2022/312 - Wijziging van Verordening (EU) 2020/1429 wat betreft de duur van de referentieperiode voor de toepassing van tijdelijke maatregelen inzake heffingen voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening is op 1 januari 2022 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) 2022/312 van het Europees Parlement en de Raad van 24 februari 2022 tot wijziging van Verordening (EU) 2020/1429 wat betreft de duur van de referentieperiode voor de toepassing van tijdelijke maatregelen inzake heffingen voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) 2022/312 of the European Parliament and of the Council of 24 February 2022 amending Regulation (EU) 2020/1429 as regards the duration of the reference period for the application of temporary measures concerning the levying of charges for the use of railway infrastructure
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2022/312
Origineel voorstel COM(2021)832 EN
Celex-nummer i 32022R0312

3.

Key dates

Document 24-02-2022; datum van ondertekening
Ondertekening 24-02-2022
Inwerkingtreding 01-01-2022; Toepassing zie art 2
28-02-2022; in werking datum publicatie zie art 2
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

28.2.2022   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 55/1

 

VERORDENING (EU) 2022/312 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 24 februari 2022

tot wijziging van Verordening (EU) 2020/1429 wat betreft de duur van de referentieperiode voor de toepassing van tijdelijke maatregelen inzake heffingen voor het gebruik van de spoorweginfrastructuur

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De COVID-19-pandemie heeft geleid tot een scherpe daling van het spoorverkeer, die op haar beurt het gevolg was van een sterke daling van de vraag. Dit had ernstige gevolgen voor spoorwegondernemingen.

 

(2)

Op die omstandigheden hebben de spoorwegondernemingen, die blijvend geconfronteerd worden met aanzienlijke liquiditeitsproblemen en grote verliezen en in sommige gevallen failliet dreigen te gaan, geen vat.

 

(3)

Om de negatieve economische gevolgen van de COVID-19-pandemie op te vangen en spoorwegondernemingen te ondersteunen, bood Verordening (EU) 2020/1429 van het Europees Parlement en de Raad (3) de lidstaten de mogelijkheid om infrastructuurbeheerders toe te staan de heffingen voor de toegang tot spoorweginfrastructuur te verlagen, kwijt te schelden of uit te stellen. Die mogelijkheid werd verleend voor een referentieperiode van 1 maart 2020 tot en met 31 december 2020 en is bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/1061 van de Commissie (4) verlengd tot en met 31 december 2021.

 

(4)

Het voortduren van de COVID-19-pandemie en de opkomst van zeer besmettelijke en onvoorspelbare varianten, zoals de omikronvariant, betekenen dat het noodzakelijk kan zijn om nieuwe beperkende maatregelen te nemen.

 

(5)

De negatieve gevolgen van de COVID-19-pandemie voor het spoorverkeer zijn nog niet voorbij en de kans bestaat dat spoorwegondernemingen daar ook in de toekomst nog de gevolgen van zullen ondervinden. Om in te spelen op de dringende behoeften van de sector moet de in Verordening (EU) 2020/1429 bepaalde referentieperiode verder worden verlengd tot en met 30 juni 2022.

 

(6)

De onvoorspelbare ontwikkeling van de COVID-19-pandemie, de plotse opkomst van nieuwe varianten en de noodzaak om de gevolgen daarvan voor de spoorwegsector te beoordelen, vereisen een snelle en flexibele regelgevende respons. Om een breuk in de respons op de huidige situatie te vermijden, is het van wezenlijk belang te waarborgen dat de regels na 31 december 2021 verder worden toegepast. Gelet op de aard van de bij Verordening (EU) 2020/1429 vastgestelde maatregelen, resulteert de verlenging met terugwerkende kracht van de referentieperiode niet in een schending van het gewettigd vertrouwen van de betrokkenen.

 

(7)

De Commissie moet de economische gevolgen van de COVID-19-pandemie voor de spoorwegsector voortdurend analyseren en de Unie moet, indien de ongunstige omstandigheden aanhouden, in staat zijn de toepassingstermijn van de in Verordening (EU) 2020/1429 bepaalde maatregelen zonder onnodige vertraging kunnen verlengen.

 

(8)

Teneinde de geldigheid van de bij Verordening (EU) 2020/1429 bepaalde regels indien nodig en gerechtvaardigd te verlengen, moet aan de Commissie de bevoegdheid worden verleend om overeenkomstig artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie handelingen vast te stellen om de referentieperiode waarin de bij Verordening (EU) 2020/1429 vastgestelde...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.