RAAD VAN DE EUROPESE UNIE (Justitie en Binnenlandse Zaken), Brussel

Atomium in Brussel
© Kevin Bergenhenegouwen
datum 3 maart 2022 - 4 maart 2022
plaats Brussel, België
organisatie Raad Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ)1

Raad van de Europese Unie

Brussel, 2 maart 2022 (OR. fr)

6543/22 OJ CONS 9

JAI 240 COMIX 95

VOORLOPIGE AGENDA

RAAD VAN DE EUROPESE UNIE (Justitie en Binnenlandse Zaken)

Europagebouw, Brussel

3 maart 2022 (9.00)

Justus Lipsiusgebouw, Brussel

4 maart 2022 (10.00)

Vergadervorm 1+2 (+1 in de luisterzaal)

DONDERDAG 3 MAART 2022 (9.00 UUR)

BINNENLANDSE ZAKEN

  • 1. 
    Goedkeuring van de agenda
  • 2. 
    Goedkeuring van de "A"-punten a) Niet-wetgeving 6544/22 b) Wetgeving (openbare beraadslaging overeenkomstig 6545/22 artikel 16, lid 8, van het Verdrag betreffende de Europese Unie)

Niet-wetgevingswerkzaamheden

  • 3. 
    Europees antwoord op de situatie in Oekraïne 6719/22 a) Besluit tot toepassing van de tijdelijke bescherming

    conform Richtlijn 2001/55/EG van de Raad van 20 juli 2001 Beginselakkoord over de activering

    • b) 
      Andere punten in verband met de situatie in Oekraïne A NDERE PUNTEN IN VERBAND MET BINNENLANDSE ZAKEN

Niet-wetgevingswerkzaamheden

  • 4. 
    Asiel-migratie: bespreking van de voortgang 1 6264/22

    Voortgangsverslag

    Wetgevingsberaadslagingen (Openbare beraadslaging overeenkomstig artikel 16, lid 8, van het Verdrag betreffende de

Europese Unie)

  • 5. 
    Diversen 6308/22

    Lopende wetgevingsvoorstellen Informatie van het voorzitterschap

Niet-wetgevingswerkzaamheden

P OLITIEKE GOVERNANCE VAN HET S CHENGENGEBIED ("R AAD S CHENGEN ")

  • 6. 
    Algemene toestand van het Schengengebied 2 a) Politieke governance van Schengen
    • b) 
      Situatieverslag 6234/22 + COR 1

    Gedachtewisseling 6408/22

  • 7. 
    Verordening van de Raad betreffende het Schengenmechanisme 6685/22

    voor evaluatie en toezicht Algemene oriëntatie

A NDERE PUNTEN IN VERBAND MET BINNENLANDSE ZAKEN

  • 8. 
    Conclusies over acties op het gebied van civiele bescherming 6528/22 in verband met klimaatverandering

    Goedkeuring

  • 9. 
    Verklaring van de Raad over de rode kennisgevingen van 6217/22

    Interpol Goedkeuring

  • 10. 
    Diversen

1 Bij wijze van uitzondering in aanwezigheid van de met de Schengenruimte geassocieerde landen.

Voor dit punt zijn de Europese agentschappen EUAA en Frontex uitgenodigd. 2 Voor dit punt zijn de Europese agentschappen Frontex, Europol en eu-LISA uitgenodigd. VRIJDAG 4 MAART 2022 (10.00 UUR)

JUSTITIE

Wetgevingsberaadslagingen (Openbare beraadslaging overeenkomstig artikel 16, lid 8, van het Verdrag betreffende

de Europese Unie)

  • 11. 
    Elektronisch bewijsmateriaal a) Verordening betreffende het Europees bevel tot 6322/22 + COR 1 verstrekking en het Europees bevel tot bewaring van elektronisch bewijsmateriaal
    • b) 
      Richtlijn inzake wettelijke vertegenwoordigers ten behoeve van bewijsgaring

    Voortgangsverslag

  • 12. 
    Diversen a) Lopende wetgevingsvoorstellen 6308/22 Informatie van het voorzitterschap
    • b) 
      Richtlijn inzake passende zorgvuldigheid voor ondernemingen ("duurzame corporate governance") c) Gegevensverordening Informatie van de Commissie

Niet-wetgevingswerkzaamheden

  • 13. 
    Besluit van de Raad over haatzaaiende uitlatingen en 6523/22

    haatmisdrijven Oriënterend debat

  • 14. 
    Grondrechten a) Gedachtewisseling met de directeur van het Bureau van de Europese Unie voor de grondrechten (FRA)
    • b) 
      Conclusies over de bestrijding van racisme en 6406/22 antisemitisme

      Goedkeuring

  • 15. 
    Kwesties in verband met de toegang tot een advocaat 6319/22

    Gedachtewisseling

  • 16. 
    Diversen a) Vermeende ongeoorloofde beïnvloeding b) Vermeend geweld tegen demonstranten tijdens protesten tegen COVID-19-beperkingen
    • c) 
      Vervolging van een Poolse rechter in Belarus Informatie van de Poolse delegatie o

o o

In de marge van de Raad van de Europese Unie:

DONDERDAG 3 MAART 2022 (9.00 UUR)

GEMENGD COMITÉ SCHENGEN

P OLITIEKE GOVERNANCE VAN HET S CHENGENGEBIED

Algemene toestand van het Schengengebied a) Politieke governance van Schengen b) Situatieverslag 6234/22 + COR 1 Gedachtewisseling 6408/22

Verordening van de Raad betreffende het Schengenmechanisme 6685/22

voor evaluatie en toezicht

Oriënterend debat

Diversen 6308/22

Lopende wetgevingsvoorstellen

Informatie van het voorzitterschap

Eerste lezing

Op basis van een Commissievoorstel

Contents

  1. Officiële agenda
  2. Raadsvergadering
  3. Raad Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ)
  4. Meer over...

1.

Officiële agenda

  • Agenda's van de Raad

  • origineel bericht: 'JBZ: Justice and Home Affairs Council, 3-4 maart 2...'
  • origineel bericht: 'JBZ: Justice and Home Affairs Council'
  • origineel bericht: 'JBZ: RAAD VAN DE EUROPESE UNIE (Justitie en Binnen...'

2.

Raadsvergadering

  • Raadsvergadering2

3.

Raad Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ)

De raadsformatie4 Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ) bestaat uit de ministers van justitie en/of binnenlandse zaken. Deze Raad vergadert meestal om de drie maanden, ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Justitie en Veiligheid David van Weel3 (VVD) aan.

De Raad Justitie en Binnenlandse Zaken werkt aan samenwerking en gemeenschappelijk beleid inzake grens­overschrijdende aangelegen­heden om zo een Europese ruimte van vrijheid, veiligheid en recht te creëren.

  • meer informatie

4.

Meer over...

  • Raad van de Europese Unie (Raad)
  • Raad Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ)
  • Raadsvergadering

  • 1. 
    De raadsformatie Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ) bestaat uit de ministers van justitie en/of binnenlandse zaken. Deze Raad vergadert meestal om de drie maanden, ook informele bijeenkomsten zijn mogelijk. Namens Nederland sluit doorgaans minister van Justitie en Veiligheid David van Weel (VVD) aan.
     
  • 2. 
    De Raad van de Europese Unie vergadert in wisselende samenstelling, afhankelijk van het beleidsterrein waarover vergaderd wordt. De Raad bestaat uit één vertegenwoordiger per lidstaat op ministerieel niveau, die gemachtigd is om namens zijn regering bindende afspraken te maken. Niet op alle beleidsterreinen vergadert de Raad even frequent. De Raden voor Algemene zaken, Economische en Financiële zaken en Landbouw vergaderen maandelijks, terwijl de overige formaties twee tot vier keer per jaar bijeenkomen.

    Agenda

    Het voorzitterschap is verantwoordelijk voor het opstellen van de voorlopige agenda. Deze wordt voorbesproken in het Comité van Permanente Vertegenwoordigers (Coreper). De voorlopige agenda wordt de ministers minimaal twee weken van tevoren toegezonden. Ieder agendapunt moet van documentatie zijn vergezeld. Als die documentatie niet klaar is, wordt het punt niet in de voorlopige agenda opgenomen. De agenda wordt aan het begin van elke zitting door de Raad definitief vastgesteld.

    De agenda wordt verdeeld in een deel A en een deel B. Onder deel A worden de punten opgenomen die de Raad zonder debat kan goedkeuren (A-punten), onder deel B staan punten waarover discussie kan worden gevoerd (B-punten). Het is zowel bij A- als B-punten mogelijk om verklaringen van een lidstaat in de notulen te laten opnemen. Indien een standpuntbepaling over een A-punt aanleiding kan geven tot een nieuw debat of indien een lid van de Raad of van de Commissie hierom verzoekt, wordt dit punt van de agenda afgevoerd. De punten waarover kan worden gestemd, worden met een sterretje aangeduid.

    Agendapunten op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken kunnen alleen op de agenda worden geplaatst als de parlementen uit de lidstaten zes weken eerder zijn ingelicht.

    Deelnemers

    Tijdens plenaire vergaderingen van de Raad worden de in aanmerking komende vakministers bijgestaan door soms uitgebreide ambtelijke delegaties. Iedere vakminister kan zich in de zaal laten vergezellen door twee ambtenaren die achter hem of haar kunnen plaatsnemen. Vooraf kunnen voorbesprekingen plaatsvinden. Van de delegaties kunnen ook vertegenwoordigers van andere betrokken ministers deel uitmaken, bijvoorbeeld van Buitenlandse Zaken. De Europese Commissie wordt uitgenodigd ook deel te nemen aan de zittingen. De Raad kan echter beslissen zonder de Commissie te vergaderen.

    Vergaderdata

    De Raad wordt door het voorzitterschap bijeengeroepen. Het voorzitterschap deelt zeven maanden vóór het begin van zijn werkzaamheden de geplande data voor de zittingen mee.

    Vergaderlocatie

    De Raad van de Europese Unie vergadert in Brussel, behalve in april, juni en oktober; dan worden de vergaderingen in Luxemburg gehouden.
    De Raad of het Coreper kan met eenparigheid van stemmen besluiten dat een zitting op een andere plaats wordt gehouden.

    Stemprocedure

    Voordat tot stemming wordt overgegaan, moet worden nagegaan of er een quorum is. Het quorum is bereikt als de meerderheid van de leden aanwezig is.

    De meest gebruikelijke stemprocedure over voorstellen is de stemming met gekwalificeerde meerderheid. Op bepaalde gevoelige terreinen zoals het Gemeenschappelijk Buitenlands- en Veiligheidsbeleid en belastingen moeten de beslissingen met eenparigheid van stemmen worden genomen. Met andere woorden, elke lidstaat heeft het vetorecht op deze terreinen. Over dringende aangelegenheden kan de Raad bij schriftelijke stemming besluiten nemen.

    De Raad gaat tot stemming over op initiatief van zijn voorzitter. Die is verplicht een stemming te laten plaatsvinden op voorstel van een lid van de Raad of van de Commissie, voor zover de meerderheid van de leden hiermee instemt. De stemming gebeurt in de volgorde die door de Raad met eenparigheid van stemmen is vastgesteld, te beginnen met het lid dat in die volgorde volgt op het lid dat het voorzitterschap uitoefent.

    Indien de Raad niet tot overeenstemming kan komen, komt het voor dat zaken worden doorgesluisd naar het intensievere overleg van de Europese Raad.

    Openbaarheid van vergaderingen

    De vergaderingen van de Raad zijn in principe niet openbaar, maar soms is een deel van de vergadering dat wel. Dat geldt bijvoorbeeld bij besluiten die volgens de medebeslissingsprocedure worden aangenomen in de volgende gevallen:

    - de Europese Commissie stelt haar voornaamste wetgevingsvoorstellen voor en daar volgt een debat in de Raad uit
    - de laatste beraadslagingen van de Raad die tot de stemming leiden (ook de stemming en de stemverklaringen die ermee gepaard gaan, zijn openbaar)

    Daarnaast houdt de RAZEB, bijeen in de zitting Algemene Zaken, ten minste eenmaal per jaar een openbaar debat over het operationele jaarprogramma van de Raad of het jaarlijkse werkprogramma van de Commissie. Deze openbare beraadslagingen worden tevens uitgezonden. De Raad houdt verder ten minste één keer per jaar een openbaar debat over belangrijke nieuwe wetgevingsvoorstellen.

    Openbaarheid van stemmingen, stemverklaringen en besluiten

    De uitslag van de stemmingen, de stemverklaringen van de leden en verklaringen van de Raad worden openbaar gemaakt als ze gaan over:
    - Europese wetgeving
    - aanneming van gemeenschappelijke standpunten
    - de vergadering van een bemiddelingscomité
    - de vaststelling van een overeenkomst op het gebied van politiële en justitiële samenwerking in strafzaken

    Daarentegen wordt slechts de uitslag van de stemmingen openbaar gemaakt in de volgende gevallen:
    - als de Raad optreedt in het kader van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB), en de Raad of het Coreper daartoe bij eenparigheid beslissen
    - als de Raad een gemeenschappelijk standpunt vaststelt op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken en de Raad of het Coreper daartoe bij eenparigheid beslissen
    - in de andere gevallen als de Raad of het Coreper daartoe beslissen

    Niet alle besluiten van de Raad zijn openbaar. In het Publicatieblad worden bekendgemaakt:
    - verordeningen, richtlijnen en besluiten
    - gemeenschappelijke standpunten van de Raad en hun motivering
    - kaderbesluiten en besluiten die met eenparigheid zijn genomen op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
    - overeenkomsten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken waarvan de Raad de aanneming door de lidstaten overeenkomstig hun grondwettelijke bepalingen aanbeveelt. In het Publicatieblad wordt melding gemaakt van hun inwerkingtreding
    - tussen lidstaten gesloten overeenkomsten
    - door de Gemeenschap gesloten internationale overeenkomsten. In het Publicatieblad wordt melding gemaakt van hun inwerkingtreding
    - internationale overeenkomsten die gesloten zijn op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB), met vermelding van hun inwerkingtreding

    Onder voorbehoud van de Raad of het Coreper, worden in het publicatieblad tevens bekendgemaakt:
    - door een lidstaat bij de raad ingediende initiatieven op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
    - gemeenschappelijke standpunten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken
    - richtlijnen en besluiten die niet volgens de medebeslissingsprocedure zijn aangenomen; aanbevelingen en adviezen

    Er wordt per geval met eenparigheid van stemmen beslist door de Raad of het Coreper over de bekendmaking van:
    - gemeenschappelijke strategieën, gemeenschappelijke optredens en gemeenschappelijke standpunten op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB)
    - maatregelen ter uitvoering van de gemeenschappelijke optredens op het gebied van het GBVB;
    - gemeenschappelijke optredens, gemeenschappelijke standpunten of andere besluiten die op basis van een gemeenschappelijke strategie zijn aangenomen (GBVB);
    - eventuele maatregelen ter uitvoering van de besluiten en overeenkomsten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken;
    - overige besluiten van de Raad, zoals besluiten sui generis of resoluties.

    Van besluiten die niet in het Publicatieblad worden bekendgemaakt, wordt door de secretaris-generaal of plaatsvervangend secretaris-generaal kennisgegeven aan de geadresseerden. Het gaat daarbij om:
    - aanbevelingen;
    - gemeenschappelijke strategieën, optredens en standpunten op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB);
    - gemeenschappelijke standpunten op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken;
    - maatregelen ter uitvoering van de besluiten op het gebied van het GBVB en van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken.
     
  • 3. 
    David van Weel (1976) is sinds 2 juli 2024 namens de VVD minister van Justitie en Veiligheid in het kabinet-Schoof. Hij was daarvoor sinds 1 november 2020 assistent-secretaris-generaal van de NAVO, belast met acute veiligheidsdreigingen. Daarvoor was hij onder andere raadadviseur buitenlandse Zaken en defensie op het ministerie van Algemene Zaken en directeur Internationale Aangelegenheden en Operaties en hoofd van het Bureau secretaris-generaal bij het ministerie van Defensie.
     
  • 4. 
    Er bestaat maar één Raad van de Europese Unie. Afhankelijk van de behandelde onderwerpen komt de Raad echter bijeen in verschillende samenstellingen (formaties) waaraan wordt deel­genomen door de ministers van de lidstaten en de eurocommissarissen die bevoegd zijn voor de behandelde onderwerpen.