Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35975 V - Wijziging begroting Buitenlandse Zaken 2021 (Najaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 01-12-2021
Publicatie­datum 01-12-2021
Nummer KST35975V2
Kenmerk 35975 V, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2021

2022

35 975 V

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer begroting    4

2    Wijzigingen in de omvang van de HGIS    5

3    Beleid    7

3.1    Overzicht belangrijkste uitgaven- en

ontvangstenmutaties    7

4    Beleidsartikelen    10

Artikel 1: Versterkte internationale rechtsorde    10

Artikel 2: Veiligheid en stabiliteit    12

Artikel 3: Effectieve Europese samenwerking    15

Artikel 4: Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden    19

5    Niet-beleidsartikelen    22

Artikel 5: Geheim    22

Artikel 6: Nog onverdeeld    23

Artikel 7: Apparaat    24

  • A. 
    ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:

De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V);

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Buitenlandse Zaken,

H.P.M. Knapen

  • B. 
    BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer begroting

De voorliggende tweede suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2021 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.

In onderdeel 2 wordt een beknopte toelichting gegeven op de wijzigingen die zijn opgetreden binnen het totaal van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).

In onderdeel 3 worden de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht.

Onderdeel 4 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Na deze tabellen wordt een toelichting op de mutaties gegeven. Hierbij worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in onderstaande staffel conform de Rijksbegrotingsvoorschriften toegelicht. De wijzigingen van de verplichtingen worden alleen toegelicht wanneer ze groter zijn dan 10% ten opzichte van de stand in de 1e suppletoire begroting op artikelniveau.

 

Tabel 1 Ondergrenzen

conform RBV

 

Omvang begrotingsartikel (stand Beleidsmatige mutaties ontwerpbegroting) in € miljoen (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1000

5

10

=> 1000

10

20

In onderdeel 5 staan de tabellen van de niet-beleidsmatige artikelen.

2 Wijzigingen in de omvang van de HGIS

In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Voorjaarsnota 2021. Zoals uit de hiernavolgende tabellen blijkt, nemen de uitgaven af met EUR 9,3 miljoen en nemen de ontvangsten af met EUR 35,3 miljoen.

 

Tabel 2 Wijzigingen in HGIS uitgaven vanaf Voorjaarsnota 2021 (bedragen x EUR 1 miljoen)

Uitgaven

Totaal

Wv. ODA

Stand uitgaven VJN 2021

5.973,6

4.370,9

Totaal mutaties

  • 9,3

118,7

Stand uitgaven NJN 2021

5.964,3

4.489,6

De HGIS standen zijn inclusief EU- en asieltoerekening.

De toename is het gevolg van meerdere mutaties op de verschillende begrotingen. In de hiernavolgende tabel zijn deze nader uitgesplitst.

 

Tabel 3 Oorzaken uitgavenmutaties HGIS vanaf Voorjaarsnota 2021 (bedragen x EUR 1 miljoen)

Uitgaven

Totaal

Wv. ODA

Macrobijstellingen BNI (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA)

123,6

112,7

Overboekingen van en naar de HGIS

  • 6,8

0

Desaldering op ontvangsten

  • 32,4

6,0

Kasschuif

0

0

Toevoeging middelenafspraak huisvesting

  • 17,0

0

Eindejaarsmarge (verwachte onderuitputting)

  • 76,8

0

Totaal

  • - 
    9,3

118,7

Toelichting uitgaven:

  • Macrobijstellingen BNI (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA): op basis van de wijzigingen zoals deze zijn opgenomen in de Macro Economische Verkenning voor het Bruto Nationaal Inkomen (ODA) en de prijscomponent van het Bruto Binnenlands Product is de omvang van de HGIS bijgesteld. Hierdoor wordt het ODA-budget met

EUR 112,7 miljoen verhoogd en wordt het non-ODA-budget met EUR 10,9 miljoen verhoogd.

  • Overboekingen van en naar de HGIS: er vindt verder nog een aantal overboekingen van en naar de HGIS plaats, waardoor het niet ODA-deel van het HGIS budget per saldo met EUR 6,8 miljoen afneemt. Het betreft overhevelingen met name op het gebied van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. De grootste mutatie is een overheveling van Buitenlandse Zaken naar FMHaag-landen van EUR 10,9 miljoen. Deze mutatie wordt toegelicht bij artikel

7 Apparaat van Buitenlandse Zaken.

  • Desaldering op ontvangsten: de ontvangsten nemen per saldo af met EUR 32,4 miljoen. Dit is met name het gevolg van een afname in de consulaire ontvangsten van Buitenlandse Zaken als gevolg van COVID-19.
  • Toevoeging middelenafspraak huisvesting: het huisvestingsbeleid van het ministerie van Buitenlandse Zaken is gericht op het moderniseren, verduurzamen en rationaliseren van de vastgoedportefeuille. Om dit te bewerkstelligen is een middelenafspraak huisvesting gemaakt waarbij de opbrengst van de verkopen opnieuw kan worden ingezet in latere jaren. In dit kader wordt EUR 17 miljoen doorgeschoven naar volgend jaar. Vanwege COVID-19 hebben deze uitgaven op het gebied van huisvesting vertraging opgelopen.
  • Eindejaarsmarge (verwachte onderuitputting): binnen de HGIS verwacht een aantal departementen lagere uitgaven dan geraamd. De belangrijkste mutaties zijn opgenomen in de begrotingen van Defensie en Buitenlandse Zaken. Dit wordt via de HGIS-eindejaarsmarge opgevraagd in de volgende jaren.
 

Tabel 4 Wijzigingen in HGIS ontvangsten vanaf Voorjaarsnota 2021 (bedragen x EUR 1 miljoen)

Ontvangsten

Totaal

Wv. ODA

Stand ontvangsten VJN 2021

164,1

29,8

Totaal mutaties

  • 35,3

6,0

Stand ontvangsten NJN 2021

128,7

35,8

Toelichting ontvangsten:

  • De ontvangsten nemen af met EUR 35,3 miljoen. Hiervan wordt EUR 32,4 miljoen gedesaldeerd met de uitgaven.
  • De desaldering betreft met name een verlaging van EUR 38,1 miljoen van de geraamde ontvangsten bij Buitenlandse Zaken en een verhoging van EUR 6 miljoen aan ontvangsten bij Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

3 Beleid

3.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Uitgaven

In dit wetsvoorstel is een aantal begrotingswijzigingen opgenomen dat leidt tot een verhoging van de geraamde uitgaven van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 383,4 miljoen in 2021.

De belangrijkste mutaties ten opzichte van de eerste suppletoire begroting worden onder de tabel toegelicht. Een uitgebreidere toelichting is opgenomen onder de desbetreffende beleidsartikelen.

 

Tabel 5 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

 

Art.

Uitgaven 2021

Vastgestelde begroting 2021

   

11.393.366

Stand 1e suppletoire begroting 2021

   

11.651.130

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Gastlandbeleid internationale organisaties

1.3

 
  • 7.255
  • 2) 
    Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde

2.4

 
  • 20.844
  • 3) 
    Afdrachten aan de Europese Unie

3.1

 

505.832

  • 4) 
    Uitdragen Nederlandse waarden en belangen

4.4

 

3.698

  • 5) 
    Apparaat

7.1

 
  • 82.110
  • 6) 
    Overige mutaties
   
  • 15.974

Stand 2e suppletoire begroting 2021

   

12.034.477

Toelichting

  • 1. 
    Artikel 1.3 Gastlandbeleid internationale organisaties

Het budget voor Gastlandbeleid internationale organisaties neemt per saldo af met EUR 7,3 miljoen. Dit komt voornamelijk doordat de uithuizing van de huurders van het Vredespaleis vertraging heeft opgelopen. Hierdoor worden de middelen in 2021 niet meer uitgegeven.

  • 2. 
    Artikel 2.4 Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband

De uitgaven voor de bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband worden naar beneden bijgesteld. Dit komt met name doordat de Nederlandse contributie aan de VN-crisisbeheersings-operaties lager uitvalt dan geraamd.

  • 3. 
    Artikel 3.1 Afdrachten aan de Europese Unie

De opwaartse bijstelling van de raming van de EU-afdrachten van EUR 505,8 miljoen betreft de optelsom van de verschillende mutaties die zijn toegelicht in de Ontwerpbegroting 2022 (a EUR 383,4 miljoen) en de nieuwe mutaties die met deze 2e suppletoire begroting verwerkt worden (a EUR 122,5 miljoen). Alle mutaties worden hieronder kort en bij artikel 3 in onderdeel 4 Beleidsartikelen nader toegelicht.

Voor Nederland leidt het surplus (het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van de Europese begroting van het jaar 2020) over 2020 tot EUR 101 miljoen lagere afdrachten in 2021. Het totale effect van de Lenteraming en overige inkomsten uit de vierde aanvullende Europese begroting (DAB4) op de afdrachten is een opwaartse bijstelling van EUR 233,6 miljoen. De technische aanpassing voor overheveling van een resterend bedrag voor speciale instrumenten 2020 naar 2021 veroorzaakt een stijging van de verwachte Nederlandse BNI-afdracht van EUR 2,8 miljoen. Aanpassing van het kasritme voor de Brexit Adjustment Reserve (BAR) leidt tot een verhoging van de Nederlandse afdrachten in 2021 met EUR 54 miljoen die in de jaren erna wordt gecompenseerd. Verhoging van het flexibiliteitsinstrument veroorzaakt een verhoging van de BNI-afdracht van circa EUR 9 miljoen. Tevens is er een afdracht onder voorbehoud van EUR 185,4 miljoen aan de Europese Commissie vanwege een geschil met de Commissie over of Nederland in de periode 2012-2019 te weinig douanerechten (Traditionele Eigen Middelen, TEM) heeft geheven en afgedragen over zendingen lage waarde textiel en schoenen uit China.

Tot slot betreft DAB6 een bijstelling van de plasticraming van enkele lidstaten die als effect op het Nederlandse BNI-afdracht een daling van EUR 1,2 miljoen in 2021 als gevolg heeft. Naar aanleiding van een recente controle van de TEM-boekhouding (Traditioneel Eigen Middelen) bij de Douane heeft de Europese Commissie tot slot verzocht om een nabetaling van in totaal EUR 123,6 miljoen die (deels onder voorbehoud) is afgedragen.

  • 4. 
    Artikel 4.4 Uitdragen Nederlandse waarden en belangen

Op artikel 4.4 hebben de belangrijkste mutaties betrekking op Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB). Daar worden meer uitgaven verwacht vanwege de crisis in Afghanistan (EUR 1,7 miljoen), de monitoringsmissie in Irak (EUR 300.000) en noodhulpondersteuning (EUR 2 miljoen non-ODA) ter bestrijding van de gevolgen van COVID-19.

  • 5. 
    Artikel 7 Apparaat

De uitgaven op apparaat dalen per saldo met EUR 82,1 miljoen. De personele uitgaven dalen per saldo met EUR 12,3 miljoen. De uitgaven worden verlaagd naar aanleiding van de tegenvallende consulaire ontvangsten (artikel 4) middels een desaldering. De materiële uitgaven dalen per saldo met EUR 69,9 miljoen. Dit is het gevolg van een overheveling naar FMHaaglanden (EUR 10,9 miljoen) ten behoeve van de facilitaire dienstverlening op de Rijnstraat 8 en lagere ontvangsten op het gebied van huisvesting (EUR 21 miljoen) en het doorschuiven van middelen voor veiligheid van hoog-risico posten (EUR 18 miljoen). Ook wordt een bedrag van EUR 17 miljoen meegenomen via de middelenafspraak huisvesting naar komende jaren.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn gedurende 2021 per saldo EUR 9,3 miljoen lager uitgevallen. De belangrijkste mutaties worden onder de tabel toegelicht.

 

Tabel 6 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

 

Art.

Ontvangsten 2021

Vastgestelde begroting 2021

 

921.285

Stand 1e suppletoire begroting 2021

 

923.215

Belangrijkste suppletoire mutaties

  • 1) 
    Diverse ontvangsten EU

3.10

29.057

  • 2) 
    Consulaire dienstverlening

4.10 en 4.20

  • 12.300
  • 3) 
    Apparaat

7.10

  • 24.780
  • 4) 
    Overige mutaties
 
  • 1.242

Stand 2e suppletoire begroting 2021

 

913.950

Toelichting

  • 1. 
    Artikel 3.10 Diverse ontvangsten EU

De aanpassing van DAB4 leidt tot lagere EU-ontvangsten (EUR 34,1 miljoen). Daarnaast nemen de ontvangsten met EUR 37,1 miljoen toe vanwege de perceptiekostenvergoeding van 20% voor de inningskosten van de afdracht onder voorbehoud aan de Europese Commissie vanwege een geschil met de Commissie over de vraag of Nederland in de periode 2012-2019 te weinig douanerechten heeft geheven en afgedragen over zendingen lage waarde textiel en schoenen uit China.

Tot slot stijgt de perceptiekostenvergoeding ook nog met EUR 26,1 miljoen. Als gevolg van een recente controle van de TEM-boekhouding (Traditioneel Eigen Middelen) draagt Nederland (naar aanleiding van deze controle) een TEM-hoofdsom af en ontvangt conform de TEM-systematiek deze perceptiekostenvergoeding over de afdracht.

  • 2. 
    Artikel 4.10 en 4.20 Consulaire dienstverlening

De ontvangsten onder deze twee artikelonderdelen nemen per saldo af met EUR 12,3 miljoen. De geraamde EUR 10 mln MVV-vergoedingen (Machtiging Voorlopig Verblijf) wordt waarschijnlijk pas in 2022 ontvangen. Daarnaast blijven de consulaire ontvangsten (EUR 2,3 miljoen) achter op de prognose. Vanwege COVID-19 wordt er minder consulaire dienstverlening aan niet-Nederlanders (zoals visa en legalisaties) gerealiseerd. Deze lagere ontvangsten worden gedesal-deerd op artikel 7 (d.w.z. tevens in mindering gebracht op de uitgaven).

  • 3. 
    Artikel 7 Apparaat

Door vertragingen valt de opbrengst van de verkoop van een aantal panden lager uit. Dit leidt tot EUR 21 miljoen lagere ontvangsten op het gebied van huisvesting. Dit wordt gedesaldeerd met de uitgaven. Daarnaast worden de ontvangsten op de jaarlijkse terugvordering van de loonkosten voor lokaal personeel (EUR 3,7 miljoen) aangepast op basis van de huidige ramingen.

4 Beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterkte Internationale rechtsorde (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Stand ontwerp    Stand 1e    Stand 2e

begroting    suppletoire    suppletoire begroting    Mutaties 2e suppletoire begroting (3)    begroting

Overige mutaties

Mutaties Miljoe- 2e suppletoire nennota    begroting

 
 

2021

2021

2021

2021

2021

 

(1)

(2)

   

(4)=(2+3)

Verplichtingen

105 376

140 787

1 000

  • - 
    23 033

118 754

Uitgaven:

 

Programma-uitgaven totaal

126 449

131 632

1 000

  • - 
    6 872

125 760

waarvan juridisch verplicht

 

76%

   

100%

Goed functionerende internationale

1.1 instellingen met een breed draagvlak    48 945    49 345    1 000    - 422    49 923

 

Subsidies (regelingen)

         

Internationaal recht

3 685

3 685

0

490

4 175

Opdrachten

         

Verenigde Naties

0

0

1 000

0

1 000

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

 

Verenigde Naties

34 525

34 525

0

  • 400

34 125

OESO

7 135

7 535

0

  • 112

7 423

Internationaal Strafhof

3 600

3 600

0

  • 400

3 200

Bescherming en bevordering van

1.2 mensenrechten    63 402    63 502    0    805    64 307

 

Subsidies (regelingen)

         

Mensenrechtenfonds

25 457

19 694

0

  • 1 590

18 104

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

         

Mensenrechtenfonds

30 295

31 658

0

  • 105

31 553

Mensenrechten multilateraal

7 650

12 150

0

2 500

14 650

Gastlandbeleid internationale 1.3 organisaties

14 102    18 785    0    - 7 255    11 530

 

Subsidies (regelingen)

         

Carnegiestichting

4 400

7 894

0

  • 380

7 514

Bijdrage aan agentschappen

         

Vredespaleis

6 829

6 829

0

  • 6 629

200

 

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

     

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties

2e suppletoire begroting

 
 

2021

2021

2021

2021

2021

 

(1)

(2)

   

(4)=(2+3)

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

Internationaal Strafhof

1 012

1 012

0

  • 1

1 011

Speciaal Tribunaal Libanon

1 111

2 000

0

68

2 068

Nederland Gastland

750

1 050

0

  • 313

737

 

Toelichting

Verplichtingen

De afname van het verplichtingenbudget voor artikel 1 Versterkte internationale rechtsorde wordt met name veroorzaakt door het dit jaar niet aangaan van een meerjarige overeenkomst op het gebied van Mensenrechten Multilateraal en doordat de uithuizing van de huurders van het Vredespaleis vertraging heeft opgelopen. Daarnaast zien we een stijging voor het Mensenrechtenfonds als gevolg van diverse nieuwe meerjarige verplichtingen.

Uitgaven Artikel 1.1

  • De stijging van de uitgaven binnen het subartikel Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak komt voornamelijk door een opdracht van EUR 1 miljoen voor het adviseren en assisteren van de VN bij de realisatie van een studio voor de organisatie van de Algemene Vergadering van de VN in 2021.

Artikel 1.2

  • De grootste mutatie op Bescherming en bevordering van mensenrechten komt voort uit een overheveling van EUR 2,5 miljoen naar Mensenrechten Multilateraal vanuit het Mensenrechtenfonds. Dit betreft het resterende bedrag van een toezegging tijdens de 2020 World Press Freedom Conference om met een multilaterale aanpak de wereldwijde persvrijheid te ondersteunen.

Artikel 1.3

  • Het budget voor Gastlandbeleid internationale organisaties neemt per saldo af met EUR 7,3 miljoen. Dit komt voornamelijk doordat de uithuizing van de huurders van het Vredespaleis vertraging heeft opgelopen. Hierdoor worden de middelen in 2021 niet meer uitgegeven.

Artikel 2: Veiligheid en stabiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Veiligheid en stabiliteit (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Stand ontwerp    Stand 1e    Stand 2e

begroting    suppletoire    suppletoire begroting    Mutaties 2e suppletoire begroting (3)    begroting

Overige mutaties

Mutaties Miljoe- 2e suppletoire nennota    begroting

 
 

2021

2021

2021

 

2021

2021

 

(1)

(2)

     

(4)=(2+3)

Verplichtingen

267 823

257 857

 

0

  • - 
    1 292

256 565

Uitgaven

 

Programma-uitgaven totaal

283 038

262 363

  • - 
    5
  • - 
    23 891

238 467

waarvan juridisch verplicht

 

86%

   

98%

2.1 Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid    12 791    14 145    - 5    0    14 140

 

Subsidies (regelingen)

         

Atlantische Commissie

556

600

  • 5

0

595

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

NAVO

7 120

8 100

0

  • 100

8 000

WEU

565

590

0

100

690

Programma Ondersteuning Buitenlands

Beleid

2 700

2 700

0

0

2 700

Veiligheidsfonds

1 850

2 155

0

0

2 155

2.2 Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme

13 041

15 070

0

  • - 
    530

14 540

Subsidies (regelingen)

Anti-terrorisme instituut

341

820

0

60

880

Contra-terrorisme

7 420

5 797

0

  • 210

5 587

Cyber security

3 080

3 080

0

  • 690

2 390

Opdrachten

         

Global Forum on Cyber Expertise

0

1 250

0

0

1 250

Bijdrage aan (inter-)nationale

         

organisaties

         

Contra-terrorisme

880

2 803

0

310

3 113

Cyber security

1 320

1 320

0

0

1 320

 

2.3 Wapenbeheersing

10 882

12 544

0

  • - 
    317

12 227

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

         

IAEA

7 317

7 317

0

  • 317

7 000

 

2021

 

2021

 

2021

 

2021

 

2021

 

(i)

 

(2)

         

(4)=(2+3)

OPCW en andere ontwapeningsorganisaties

 

1 645

 

1 707

 

0

 

0

1 707

CTBTO

 

1 920

 

3 520

 

0

 

0

3 520

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Overige mutaties

Mutaties Miljoe- 2e suppletoire nennota    begroting

Stand 2e suppletoire begroting

2.4 Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband    216 502    190 439    0    - 20 844    169 595

 

Subsidies (regelingen)

Nederland Helsinki Comité

28

28

0

0

28

Stabiliteitsfonds

25 000

25 000

0

0

25 000

Training buitenlandse diplomaten

2 500

2 750

0

  • 1 350

1 400

Opdrachten

         

Makandra

880

880

0

  • 295

585

Bijdrage aan agentschappen

         

Makandra

120

120

0

0

120

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

OVSE

6 000

6 000

0

230

6 230

Stabiliteitsfonds

57 150

62 150

0

  • 1 000

61 150

VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties

98 511

93 511

0

  • 18 500

75 011

Overige

1 113

0

0

0

0

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

         

Inzet hoog-risico posten

25 200

0

0

71

71

2.5 Bevordering van transitie in prioritaire gebieden    29 822    30 165    0    - 2 200    27 965

 

Subsidies (regelingen)

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA

11 822

12 722

0

  • 1 200

11 522

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka

9 754

5 342

0

  • 100

5 242

Opdrachten

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka

0

3 458

0

0

3 458

Bijdrage aan agentschappen

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka

0

533

0

0

533

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

 
 

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

 
     

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties

2e suppletoire begroting

   
 

2021

2021

2021

2021

2021

 
 

(i)

(2)

   

(4)=(2+3)

 

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka

8 246

8 110

0

  • 900

7 210

 

Ontvangsten

1 242

1 242

  • - 
    242
  • - 
    1 000
 

0

 

2.10 Doorberekening Defensie diversen

242

242

  • - 
    242

0

 

0

2.40 Restituties programma's

1 000

1 000

0

  • - 
    1 000
 

0

Toelichting

Verplichtingen

Geen toelichting.

Uitgaven

Artikel 2.4

  • De uitgaven voor de bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband worden naar beneden bijgesteld. Dit komt met name doordat de Nederlandse contributie aan de VN-crisisbeheersings-operaties lager uitvalt dan geraamd.

Artikel 2.5

  • Vanwege de COVID-19 pandemie hebben partners gefinancierd uit Matra en Shiraka vertraging opgelopen in de uitvoering en hierdoor een lagere liquiditeitsbehoefte dan voorzien. Een deel hiervan zal worden opgevraagd tijdens de eindejaarsmarge.

Ontvangsten

Geen toelichting.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Effectieve Europese samenwerking (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Stand ontwerp    Stand 1e    Stand 2e

begroting    suppletoire    suppletoire begroting    Mutaties 2e suppletoire begroting (3)    begroting

Overige mutaties

Mutaties Miljoe- 2e suppletoire nennota    begroting

 
 

2021

2021

2021

2021

2021

 

(1)

(2)

   

(4)=(2+3)

Verplichtingen

9 871 674

10 034 842

383 358

121 477

10 539 677

Uitgaven

 

Programma-uitgaven totaal

10 053 535

10 230 672

383 358

109 762

10 723 792

waarvan juridisch verplicht

 

100%

   

100%

3.1 Afdrachten aan de Europese Unie    9 813 920    10 003 763    383 358    122 474    10 509 595

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

BNI-afdrachten

5 352 701

5 538 263

165 531

  • 1 159

5 702 635

BTW-afdrachten

977 344

981 625

71 707

0

1 053 332

Invoerrechten

3 267 875

3 267 875

157 028

123 633

3 548 536

Plastic-grondslag

216 000

216 000

  • 10 908

0

205 092

191 123    191 123    0    - 11 640    179 483

3.2 Europees Ontwikkelingsfonds

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

         

Europees Ontwikkelingsfonds

191 123

191 123

0

  • 11 640

179 483

3.3 Een hechtere Europese waardengemeenschap

10 500    10 500    0    400    10 900

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

         

Raad van Europa

10 500

10 500

0

400

10 900

3.4 Versterkte Nederlandse positie in de

Unie    5 892    6 404    0    - 1 472    4 932

 

Subsidies (regelingen)

         

EIPA

348

348

0

0

348

Opdrachten

Europa College beurzenprogamma

190

380

0

0

380

Programmatische ondersteuning:

Taskforce Verenigd Koninkrijk

1 375

1 697

0

  • 1 572

125

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

         

Benelux bijdrage

3 979

3 979

0

100

4 079

 

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

     

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties

2e suppletoire begroting

 
 

2021

2021

2021

2021

2021

 

(1)

(2)

   

(4)=(2+3)

 

3.5 Europese Vredesfaciliteit

32 100

18 882

0

0

18 882

 

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

Europese Vredesfaciliteit

32 100

18 882

0

0

18 882

 

Ontvangsten

817 219

817 219

2 992

26 065

846 276

 

3.10 Diverse ontvangsten EU

816 969

816 969

2 992

26 120

846 081

Invoerrechten

816 969

816 969

2 992

26 120

846 081

Overige ontvangsten EU

0

0

0

0

0

 

3.30 Restitutie Raad van Europa

250

250

0

  • - 
    55

195

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor artikel 3: Effectieve Europese samenwerking neemt toe. De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven toegelicht.

Uitgaven Artikel 3.1

Mutaties Miljoenennota

De opwaartse bijstelling van de raming van de EU-afdrachten bij de Miljoenennota van EUR 383,4 miljoen betreft de optelsom van de verschillende mutaties die zijn toegelicht in de Ontwerpbegroting 2022. Hieronder staan deze mutaties nogmaals toegelicht.

Surplus

In de derde aanvullende Europese begroting (DAB3) heeft de Europese Commissie het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van de Europese begroting van het jaar 2020 (het surplus) in de Europese begroting voor het jaar 2021 verwerkt. Voor Nederland leidt het surplus tot EUR 101 miljoen lagere afdrachten in 2021.

Vierde aanvullende begroting - Lenteraming en overige inkomsten Als gevolg van DAB4 stijgt de raming voor de Nederlandse BTW-afdracht met EUR 72 miljoen. De plasticraming daalt met EUR 11 miljoen. Om een zo realistisch mogelijke raming te presenteren heeft het kabinet ervoor gekozen om incidenteel af te wijken van de gebruikelijke ramingsmethodiek (aansluiten bij de Commissieraming) en de Nederlandse raming van de invoerrechten eenmalig te corrigeren ten opzichte van de Commissieraming voor het effect van de voorlopige betalingen in de zonnepanelenzaak die eind 2020 hebben plaatsgevonden. De raming van de invoerrechten daalt hierdoor met EUR 28,4 miljoen. De raming van de BNI-afdracht stijgt als gevolg van DAB4 met EUR 229,3 miljoen.

De Commissie actualiseert in DAB4 ook de bijdrage van het Verenigd Koninkrijk aan de Europese begroting 2021 en de overige ontvangsten op de Europese begroting 2021. De overige ontvangsten bestaan voornamelijk uit inkomsten door mededingingsboetes. De stijging van de ontvangsten heeft een neerwaarts effect op de verwachte Nederlandse BNI-afdracht, als sluitpost van de Europese begroting, van EUR 28,2 miljoen.

Het totale effect van DAB4 op de afdrachten is daarmee een opwaartse bijstelling van EUR 233,6 miljoen.

Technische aanpassing

In de door de Europese Commissie gepresenteerde technische aanpassing wordt conform de MFK-verordening een resterend bedrag van EUR 48 miljoen voor speciale instrumenten uit 2020 overgeheveld naar 2021. Dit leidt tot een stijging van de verwachte Nederlandse BNI-afdracht van EUR 2,8 miljoen.

Aanpassing kasritme Brexit Adjustment Reserve Op 17 juni jl. is een akkoord bereikt tussen de Raad en het Europees Parlement over de verdeling van de middelen van de Brexit Adjustment Reserve (BAR). Dit leidt tot een wijziging van het kasritme t.o.v. het uitgangspunt in de Nederlandse begroting. Daarom wordt de raming van de Nederlandse afdrachten in 2021 verhoogd met EUR 54 miljoen, in 2022 en 2023 met EUR 30 miljoen en in 2025 met EUR 19 miljoen. De genoemde verhogingen in de raming worden volledig gecompenseerd door verlagingen van de raming in de jaren 2024, 2026 en 2027.

Flexibiliteitsinstrument

In de onderhandelingen tussen de Raad en het Europees Parlement (EP) over het Meerjarig Financieel Kader (MFK) 2021-2027 is afgesproken om het jaarlijks beschikbare budget voor het flexibiliteitsinstrument (een speciaal instrument voor onvoorziene omstandigheden buiten de MFK-plafonds) met circa EUR 144 miljoen per jaar te verhogen ten opzichte van de eerder bereikte conclusies van de Europese Raad van 21 juli 2020. Voor Nederland leidt dit tot een verhoging van de BNI-afdracht van circa EUR 9 miljoen in 2021 oplopend tot circa EUR 10 miljoen in 2027 (lopende prijzen).

TEM afdracht lage waarde textiel

Tevens wordt een uitgave verwerkt van EUR 185,4 miljoen aan invoerrechten. Het betreft een afdracht onder voorbehoud aan de Europese Commissie vanwege een geschil met de Commissie over of Nederland in de periode 2012-2019 te weinig douanerechten (Traditionele Eigen Middelen, TEM) heeft geheven en afgedragen over zendingen lage waarde textiel en schoenen uit China. Over deze afdracht wordt een perceptiekostenvergoeding van 20%1 ontvangen voor de inningskosten onder artikel 3.10, waardoor de netto verwerking EUR 148,3 miljoen bedraagt.

Mutaties 2e suppletoire begroting

In de zesde aanvullende Europese begroting (Draft Amending Budget 6, DAB6) wordt een update van de raming van de plasticafdracht voor een aantal lidstaten gepresenteerd, waardoor de totale opbrengst van de plasticafdracht op EU-niveau in 2021 EUR 20 miljoen hoger uitvalt dan eerder verwacht. Dit betekent dat de BNI-afdrachten op EU-niveau, het sluitstuk van de EU-begroting, met hetzelfde bedrag afnemen. Het effect hiervan op de Nederlandse BNI-afdracht is een daling van EUR 1,2 miljoen in 2021. De raming van de Nederlandse plastic-afdracht is niet gewijzigd.

De invoerrechten stijgen met EUR 123,6 miljoen. Naar aanleiding van een recente controle van de TEM-boekhouding (Traditioneel Eigen Middelen) bij de Douane heeft de Europese Commissie verzocht om een nabetaling van in totaal EUR 123,6 miljoen. Nederland aanvaardt aansprakelijkheid voor een bedrag van EUR 12,7 miljoen aan TEM. De rest van de claim (EUR 110,9 miljoen) stelt Nederland onder voorbehoud ter beschikking aan de EU om de oploop van de vertragingsrente te stoppen. Over TEM-afdrachten ontvangt Nederland een perceptiekostenvergoeding (EUR 26,1 miljoen), waardoor de nettobetaling EUR 97,5 miljoen bedraagt. Dit bedrag betreft enkel de hoofdsom en bevat dus geen vertragingsrente.

Artikel 3.2

  • De Nederlandse bijdrage aan het Europees Ontwikkelingsfonds (EOF) voor 2021 valt lager uit wegens verrekening van een terugbetaling van resterende middelen uit het 8ste en 9de EOF met de huidige bijdrage.

Artikel 3.4

  • De Taskforce Verenigd Koninkrijk (voorheen Taskforce Brexit) is in de zomer van 2021 opgeheven, waardoor het budget naar beneden is bijgesteld. Wel zal er nog een externe onafhankelijke evaluatie van de Rijksbrede Nederlandse Brexit-inzet en binnenlandse voorbereidingen 2016-2021 worden uitgevoerd, conform een toezegging aan de Eerste Kamer (Handelingen I 2018-2019, nr. 22, item 3).

Ontvangsten Artikel 3.10

  • De mutatie van EUR 3 miljoen bij de Miljoennenota is een optelsom van twee mutaties. De aanpassing van DAB4 leidt tot lagere ontvangsten (EUR 34,1 miljoen). Daarnaast nemen de ontvangsten met

EUR 37,1 miljoen toe vanwege de perceptiekostenvergoeding van 20% voor de inningskosten van de afdracht onder voorbehoud aan de Europese Commissie vanwege een geschil met de Commissie over of Nederland in de periode 2012-2019 te weinig douanerechten heeft geheven en afgedragen over zendingen lage waarde textiel en schoenen uit China.

  • Bij 2e suppletoire begroting stijgt de perceptiekostenvergoeding met EUR 26,1 miljoen. Nederland draagt naar aanleiding van een onderzoek door de Europese Commissie een TEM-hoofdsom van

EUR 123,6 miljoen af, waarvan EUR 110,9 miljoen onder voorbehoud. Conform de TEM-systematiek ontvangt Nederland een perceptiekostenvergoeding over deze afdracht. De perceptiekostenvergoeding bedraagt EUR 26,1 miljoen. Hierdoor bedraagt de betaling netto EUR 97,5 miljoen.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Stand ontwerp    Stand 1e    Stand 2e

begroting    suppletoire    suppletoire begroting    Mutaties 2e suppletoire begroting (3)    begroting

Overige mutaties

Mutaties Miljoe- 2e suppletoire nennota    begroting

 
 

2021

2021

2021

2021

2021

 

(1)

(2)

   

(4)=(2+3)

Verplichtingen

51 200

71 349

3 180

6 683

81 212

Uitgaven

 

Programma-uitgaven totaal

53 810

72 460

3 180

  • - 
    105

75 535

waarvan juridisch verplicht

 

86%

   

99%

4.1 Consulaire dienstverlening

Nederlanders in het buitenland    10 657    17 941    2 500    - 2 500    17 941

 

Subsidies (regelingen)

         

Gedetineerdenbegeleiding

1 560

1 560

0

0

1 560

inkomensoverdrachten

         

Gedetineerdenbegeleiding

540

540

0

0

540

Opdrachten

Consulaire bijstand

409

309

2 500

600

3 409

Reisdocumenten en verkiezingen

2 550

2 550

0

  • 900

1 650

Consulaire opleidingen

400

400

0

  • 300

100

Consulaire informatiesystemen

5 198

4 298

0

  • 1 000

3 298

Loket buitenland

0

8 284

0

  • 900

7 384

4.2 Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren    15 397    21 862    1 130    - 1 200    21 792

 

Opdrachten

Ambtsberichtenonderzoek

150

150

0

0

150

Visumverlening

3 058

3 058

0

  • 1 600

1 458

Legalisatie en verificatie

80

80

0

0

80

Consulaire informatiesystemen

11 081

17 471

1 130

400

19 001

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

         

Asiel en migratie

1 028

1 103

0

0

1 103

4.3 Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur    8 875    7 771    0    - 553    7 218

Subsidies (regelingen)

Internationaal Cultuurbeleid    6 650    5 251    0    - 390    4 861

 
 

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

     

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties

2e suppletoire begroting

 
 

2021

2021

2021

2021

2021

 

(1)

(2)

   

(4)=(2+3)

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

Internationaal cultuurbeleid

2 225

2 520

0

  • 163

2 357

4.4 Uitdragen Nederlandse waarden en belangen    18 881    24 886    - 450    4 148    28 584

 

Subsidies (regelingen)

Instituut Clingendael

420

800

0

0

800

Programma ondersteuning buitenlands beleid

3 808

3 808

  • 100

2 479

6 187

Internationale manifestaties en diverse bijdragen

99

99

0

  • 50

49

Publieksdiplomatie

2 264

2 224

  • 25
  • 60

2 139

Onderzoeksprogramma

50

50

0

202

252

Opdrachten

Adviesraad Internationale vraagstukken

525

525

0

0

525

Instituut Clingendael

2 000

2 225

603

139

2 967

Bezoeken VIPS en uitgaven CD en

Internationale organisaties

1 000

1 000

  • 300
  • 400

300

Algemene voorlichting

590

590

0

975

1 565

Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten

2 000

2 000

0

0

2 000

China-strategie

550

550

  • 403
  • 100

47

Onderzoeksprogramma

220

220

0

  • 7

213

Programma Ondersteuning Buitenlands

Beleid

0

3 000

0

2 000

5 000

Kennisplatform Oost-Europa

0

200

  • 200

0

0

Bijdrage aan agentschappen

Algemene voorlichting

2 400

2 400

0

  • 1 000

1 400

Verkeersnotificaties

0

0

400

  • 80

320

Bijdrage aan ZBO's/RWT’s

         

Verkeersnotificaties

400

400

  • 400

0

0

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

Europese bewustwording

250

450

0

  • 10

440

Publieksdiplomatie

2 305

2 345

  • 25

60

2 380

Programma Ondersteuning Buitenlands

Beleid

0

2 000

0

0

2 000

 

Ontvangsten

71 074

30 574

0

  • - 
    12 300

18 274

 

4.10 Consulaire dienstverlening

Nederlanders in het buitenland

7 000

9 200

0

  • - 
    1 000

8 200

 

4.20 Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen

63 000

21 100

0

  • - 
    11 300

9 800

 

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

 

2021

(1)

2021

(2)

Mutaties Miljoenennota

2021

Overige mutaties

2e suppletoire begroting

2021

2021

(4)=(2+3)

 

4.40 Doorberekening Defensie diversen

874

74

0

0

74

 

4.41 Ontvangsten verkeersnotificaties

200

200

0

0

200

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor artikel 4: Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden neemt toe. De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven toegelicht. Een deel van de verplichtingen leidt tot uitgaven in 2022 en wordt als Eindejaarsmarge (EUR 5,8 miljoen) opgevraagd.

Uitgaven Artikel 4.1

  • Voor het budget voor consulaire dienstverlening werd EUR 3,1 miljoen ontvangen van lenW voor het contract met SOS-internationaal om als helpdesk te werken voor ondersteuning voor de aanvragen van een DCC (Digitaal Corona Centificaat) door Nederlanders in het buitenland (en buitenlandse toeristen). Daarnaast is er nog sprake van EUR 3,1 miljoen eindejaarsmarge, onder andere voor een digitaliseringsprogramma consulaire systemen en vertraagde werkzaamheden van Loket Buitenland.

Artikel 4.4

  • Op Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB) worden meer uitgaven verwacht vanwege de crisis in Afghanistan (EUR 1,7 miljoen), de monitoringsmissie in Irak (EUR 300.000) en noodhulpondersteuning (EUR 2 miljoen non-ODA) ter bestrijding van de gevolgen van COVID-19.

Ontvangsten

De ontvangsten nemen per saldo af met EUR 12,3 miljoen. De geraamde EUR 10 mln MVV-vergoedingen (Machtiging Voorlopig Verblijf) wordt waarschijnlijk pas in 2022 ontvangen. Daarnaast blijven de consulaire ontvangsten achter op de prognose. Vanwege COVID-19 wordt er minder consulaire dienstverlening aan niet-Nederlanders (zoals visa en legalisaties) gerealiseerd. Dit betreft minus EUR 2,3 miljoen. Deze lagere ontvangsten worden gedesaldeerd op artikel 7

5 Niet-beleidsartikelen

Artikel 5: Geheim

Tabel 11 Niet-beleidsartikel 5 Geheim (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)

Stand ontwerp    Stand 1e    Stand 2e

begroting    suppletoire    suppletoire begroting    Mutaties 2e suppletoire begroting (3)    begroting

Overige mutaties

Mutaties Miljoe- 2e suppletoire nennota    begroting

 
 

2021

(1)

2021

(2)

 

2021

 

2021

 

2021

(4)=(2+3)

 

Verplichtingen

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Uitgaven

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

Ontvangsten

0

 

0

 

0

 

0

 

0

 

5.10 Geheim

0

 

0

 

0

 

0

 

0

Toelichting

Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten Geen toelichting.

Artikel 6: Nog onverdeeld

 

Tabel 12 Niet-beleidsartikel 6 Nog onverdeeld (Tweede suppletoire

begroting) (Bedragen x € 1.000)

 

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties

2e suppletoire begroting

 

2021

2021

2021

2021

2021

(1)

(2)

   

(4)=(2+3)

Verplichtingen    4 255

970

10 778

  • - 
    11 748

0

Uitgaven

4 255    970    10 778    - 11 748    0

Uitgaven totaal

6.1 Nog onverdeeld (HGIS)

4 255    970    10 778    - 11 748    0

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Als gevolg van de prijsontwikkeling van het Bruto Binnenlands Product is het HGIS-budget afgelopen najaar gestegen met EUR 10,8 miljoen. Aan het eind van dit jaar valt het bedrag op artikel 6 vrij binnen de HGIS en wordt het via de eindejaarsmarge van de HGIS meegenomen naar de volgende jaren.

Artikel 7: Apparaat

 

Tabel 13 Niet-beleidsartikel 7 Apparaat (Tweede suppleto

ire begroting) (Bedragen x € 1.000)

 
   

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

       

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties

2e suppletoire begroting

 
   

2021

2021

2021

2021

2021

   

(1)

(2)

   

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

872 279

953 033

  • - 
    11 071
  • - 
    71 039

870 923

 

Uitgaven

 

872 279

953 033

  • - 
    11 071
  • - 
    71 039

870 923

 

7.1.13

Personele uitgaven

566 317

575 300

158

  • - 
    12 851

562 607

7.1.13.1

Eigen personeel

554 317

563 300

158

  • 12 851

550 607

7.1.13.2

Inhuur extern

12 000

12 000

0

0

12 000

7.1.13.3

overige personeel

0

0

0

0

0

7.1.14

Materiele uitgaven

305 962

377 733

  • - 
    11 229
  • - 
    58 188

308 316

7.1.14.1

ICT

59 931

65 277

  • 315

948

65 910

7.1.14.2

Bijdragen aan SSO's

60 391

60 391

  • 10 930

0

49 461

7.1.14.3

Overige materieel

185 640

252 065

16

  • 59 136

192 945

7.2

Koersverschillen

0

0

0

0

0

Ontvangsten

 

31 750

74 180

0

  • - 
    24 780

49 400

 

7.10

Diverse ontvangsten

31 750

74 180

0

  • 24 780

49 400

 

7.11

Koersverschillen

0

0

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen

Binnen het apparaatsartikel zijn de verplichtingen gelijk aan de uitgaven.

Uitgaven

7.1.13 Personele uitgaven

Eigen personeel:

  • De personele uitgaven dalen met EUR 12,9 miljoen. Dit komt voornamelijk door een desaldering van de tegenvallende consulaire ontvangsten (beleidsartikel 4) als gevolg van de pandemie.

71.14 Materiële uitgaven

Bijdragen aan SSO's:

  • Er wordt een bedrag van EUR 10,9 miljoen overgeheveld aan FMHaag-landen voor de centrale bekostiging van de dienstverlening op Rijnstraat 8.

Overig materieel:

  • De overige materiële uitgaven vallen lager uit. Dit komt onder meer door de desaldering van de lagere opbrengsten van EUR 21 miljoen.
  • Daarnaast wordt een bedrag van ongeveer EUR 21,1 miljoen via de HGIS-eindejaarsmarge opgevraagd in de komende jaren. Dit betreft grotendeels uitgaven met betrekking tot veiligheid op hoog-risico posten, waar door de crisis in Kaboel vertragingen optreden in de uitgaven.
  • Tot slot wordt een bedrag van EUR 17 miljoen meegenomen via de middelenafspraak huisvesting naar komende jaren ten behoeve van het moderniseren, verduurzamen en rationaliseren van de vastgoedpor-tefeuille.

Ontvangsten

  • Door vertragingen valt de opbrengst van de verkoop van een aantal panden lager uit. Dit leidt tot EUR 21 miljoen lagere ontvangsten op het gebied van huisvesting. Dit wordt gedesaldeerd met de uitgaven. Daarnaast worden de ontvangsten op de jaarlijkse terugvordering van de loonkosten voor lokaal personeel (EUR 3,7 miljoen) naar beneden bijgesteld op basis van de huidige ramingen.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 975 V, nr. 2 25

1

Perceptiekostenvergoedingspercentage over de betreffende periode.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.