Europees Jaar van de spoorwegen: de Connecting Europe Express verlaat het station

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op woensdag 1 september 2021.

De “Connecting Europe Express”, een speciale trein in het kader van het Europees Jaar van de spoorwegen 2021, vertrekt op 2 september uit het station van Lissabon. Tijdens zijn vijf weken durende reis stopt de trein in meer dan 100 steden. De trein vertrekt vanuit Lissabon en komt op 7 oktober aan in Parijs. Hij maakt onder meer een tussenstop in Ljubljana, en verbindt zo symbolisch het Portugese, Sloveense en Franse voorzitterschap van de Raad van de EU.

Adina Vălean i, Europees commissaris voor Vervoer: “De trein heeft vorm gegeven aan onze rijke, gemeenschappelijke geschiedenis. Het spoor is echter ook de toekomst van Europa: het helpt ons om de klimaatverandering te beperken en het economisch herstel na de pandemie te stimuleren, en zet ons op weg naar koolstofneutraal vervoer. In de komende weken wordt de Connecting Europe Express een rijdende conferentie, laboratorium en forum voor een publiek debat over de vraag hoe het spoor zowel voor passagiers als ondernemingen de vervoerswijze van hun keuze kan worden. Geef ons een warm onthaal als we stoppen in een station bij u in de buurt.”

Langs de route zijn verschillende evenementen gepland om de trein welkom te heten in stations in heel Europa. Spoorliefhebbers kunnen aan boord ook debatten en conferenties volgen over het infrastructuurbeleid van de EU en de rol van het trans-Europees vervoersnetwerk (TEN-T). Op de website van het evenement kunt u livestreams volgen vanuit Lissabon, Boekarest, Berlijn en Bettembourg. De Connecting Europe Express is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de Europese Commissie en de Gemeenschap van de Europese spoorwegen (CER), Europese spoorwegexploitanten, infrastructuurbeheerders en tal van andere partners op EU- en lokaal niveau.

Andreas Matthä, de voorzitter van de CER en CEO van Oostenrijkse spoorwegen, benadrukt het belang van dit gezamenlijke project: “De Connecting Europe Express bewijst op indrukwekkende wijze dat het Europees Jaar van de spoorwegen een succes is, maar wijst tegelijk ook op de gezamenlijke uitdagingen voor de toekomst. De CER-leden hebben zich vast voorgenomen om van de Green Deal een succes te maken. Een sterke Europese spoorwegsector is van vitaal belang voor de verwezenlijking van de EU-klimaatdoelstellingen. Op dit ogenblik zijn er te veel technische belemmeringen voor grensoverschrijdend spoorvervoer en is het zeer complex om in Europa een trein over nationale grenzen heen te laten rijden. We moeten verder werk maken van de verschuiving van weg naar spoor, pendelaars efficiënt vervoer bieden en voor de langere afstanden het aanbod aan internationale dag- en nachttreinen uitbreiden. Ik ben ervan overtuigd dat de Connecting Europe Express deze uitdagingen onder de aandacht zal brengen. Ik dank alle collega's en partners die dit project mogelijk hebben gemaakt en wens de Connecting Europe Express een goede reis.

Achtergrond

De Connecting Europe Express werd mogelijk gemaakt door de gezamenlijke inspanningen van partners uit de Europese spoorwegsector en instellingen op EU-, nationaal en lokaal niveau. Wegens de verschillen in spoorbreedte in Europa zal de Connecting Europe Express in werkelijkheid uit drie treinen bestaan - de Iberische trein, de standaardtrein en de Baltische trein - die elkaar aflossen op de route. Dit wijst op het gebrek aan interoperabiliteit tussen sommige delen van het Europese spoorwegnet, maar toont ook de uitstekende samenwerking tussen spoorwegmaatschappijen en infrastructuurbeheerders aan.

De rijtuigen zijn ter beschikking gesteld door verschillende Europese spoorwegmaatschappijen. In een van deze rijtuigen, dat door MAV (Hongarije) ter beschikking is gesteld, organiseren het Europees Uitvoerend Agentschap klimaat, infrastructuur en milieu (Cinea) en de Gemeenschappelijke Onderneming Shift2Rail een mobiele tentoonstelling. De tentoonstelling gaat over de vele bestaande technologieën en innovaties die de spoorwegervaring verbeteren, en over de wijze waarop de EU infrastructuurprojecten ondersteunt. Verder bestaat de standaardtrein uit een conferentierijtuig (ter beschikking gesteld door SNCF, Frankrijk), twee standaard zitrijtuigen (DB, Duitsland, en SBB, Zwitserland), een restauratierijtuig (FS, Italië) en een slaaprijtuig (ÖBB, Oostenrijk). De Iberische trein die tussen Portugal en Spanje reist, is ter beschikking gesteld door de Spaanse exploitant Renfe, terwijl de Baltische trein wordt geëxploiteerd door het Litouwse LTG.

Aangezien de pandemie nog steeds aan de gang is, staat veiligheid centraal bij de organisatie van alle activiteiten rond de Connecting Europe Express. Sommige evenementen zullen live worden gestreamd, en treinliefhebbers worden aangemoedigd om de trein welkom te heten in bepaalde stations.

Meer informatie

Route en dienstregeling van de Connecting Europe Express

Vaak gestelde vragen over de Connecting Europe Express

Partners van de Connecting Europe Express

Feiten en cijfers in een oogopslag

Europees Jaar van de Spoorwegen 2021

Persverantwoordelijke: info@connectingeuropeexpress.eu