Rob Jetten tijdens het Notulendebat: “Meer macht en tegenmacht”

Met dank overgenomen van Democraten 66 (D66) i, gepubliceerd op donderdag 29 april 2021.

De Tweede Kamer debatteerde vandaag over de notulen van de ministerraad waarin werd gesproken over de toeslagenaffaire. Rob Jetten voerde namens D66 het woord. Zijn hele spreektekst lees je hier.

29.04.2021

Voorzitter,

Mijn eerste conclusie na het lezen van de stukken is dat de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag haar werk goed heeft gedaan. Hun conclusies worden grotendeels bevestigd:

  • 1. 
    de omvang en diepte van het toeslagendossier werd pas laat, te laat, duidelijk.
  • 2. 
    de eigen informatiehuishouding bij Financiën en de Belastingdienst is slecht.
  • 3. 
    de informatievoorziening naar de Tweede Kamer was niet op orde.

De gevolgen zijn bekend. Mensenlevens zijn verwoest en de compensatie heeft te lang geduurd. Het kabinet heeft daar terecht de meest vergaande politieke consequentie aan verbonden door haar ontslag aan te bieden.

Maar de openbaring van de notulen legt ook iets anders bloot. Enerzijds zie ik een Tweede Kamer die vraagt, terecht doorvraagt, maar soms wel heel veel vraagt. Anderzijds zie ik een kabinet dat telkens wordt verrast, vervolgens recht probeert te doen aan de ontstane situatie,maar daar te vaak onvoldoende in slaagt.

Je leest tussen de regels door, de onmacht en het onvermogen om dat snel en in één keer goed te doen.

Dat werpt bij mij de vraag op aan de premier en minister van Financiën hoe deze worsteling met informatie hun politieke functioneren heeft belemmerd. En wat zouden ze met de kennis van nu anders doen?

Voorzitter,

Dan over hetgeen dat stof heeft doen opwaaien. Namelijk dat er gesproken is in de Trêveszaal over Kamerleden. Maar: dat was geen nieuws, dat viel namelijk al te lezen in het eindverslag van de POK.

Wat we wél dankzij de openbare notulen weten, is de toon waarop er werd gesproken. Dat had niet gemoeten, dat was onnodig, onwenselijk en ongepast. Dat zeg ik ook tegen de bewindspersonen van mijn eigen partij. Alle bewindspersonen hadden hun ogen op de bal moeten houden, niet op de persoon. Wat was de aanleiding voor deze ontstemde reacties? Was het frustratie over de casus of over de Tweede Kamer? Ik vraag het kabinet om daar uitleg over te geven.

Wat dat betreft voel ik me dan ook meer thuis bij de woorden van Sigrid Kaag in de Ministerraad, die stelde dat het een gezond teken is dat er fel wordt gedebatteerd, ook door leden van coalitiefracties.

Maar, zo vraag ik minister-president Rutte, waarom heeft hij zich niet achter háár woorden geschaard?

Waarom was hij het wel eens met zijn partijgenoot Van Nieuwenhuizen, die vond dat het ‘in geen geval acceptabel te noemen is dat coalitiefracties een scherper standpunt innemen dan oppositiefracties?’

Waarom heeft hij dit gesprek als voorzitter van de ministerraad überhaupt toegestaan, en door het te beamen zelfs aangemoedigd?

Voorzitter,

Kritische Kamerleden, coalitie of oppositie: het hoort erbij. In dat licht is er ook iets positiefs uit de notulen te concluderen: Veel kabinetsleden wilden wellicht minder dualisme, maar coalitiekamerleden waren daar niet gevoelig voor. Laten we die houding blijven aannemen als Kamer.

Voorzitter,

Er is een structurele aanpassing van de politieke cultuur nodig. Meer macht en tegenmacht. Meer oog voor de menselijke maat in beleid, wetgeving en uitvoering. Geen normvervaging tussen rollen. Geen monistische politieke cultuur. Dát was van een vorige periode. Dat geldt ook voor de beperkte uitleg van artikel 68. De notulen van de Ministerraad laten zien waarom het verstandig is dat we dat al hebben aangepast.

Volg de formatie

Op weg naar een nieuw kabinet houden we je graag zo goed mogelijk op de hoogte.

Lees verder

Stel je vraag

Onze plannen voor Nederland

20.09.2020

Vrij zijn begint met onderwijs

We zorgen voor meer aandacht voor kinderen, door kleinere klassen. Voor gratis kinderopvang. Voor meer salaris, vertrouwen en ruimte voor de leraar. Voor een nieuwe studiebeurs voor studenten.

Lees verder

20.09.2020

Voor een radicale verandering van werk en inkomen

Onze arbeidsmarkt, belastingen en sociale zekerheid moeten radicaal veranderen als we willen dat zoveel mogelijk mensen een bestaan kunnen opbouwen en hun eigen leven kunnen inrichten.

Lees verder

20.09.2020

Wonen in een duurzaam Nederland

We halen de doelen van Parijs. Maar daar is meer ambitie voor nodig in Nederland. We bouwen de komende jaren een miljoen huizen. En kiezen voor schoner openbaar vervoer.

Lees verder

20.09.2020

Markten die werken voor iedereen

We hebben een sterke economie en bedrijfsleven nodig voor een bloeiende samenleving. Alleen zo hebben we de middelen om te investeren in onderwijs, zorg en al die andere mooie dingen.

Lees verder

20.09.2020

Bouwen aan een weerbare rechtsstaat, een sterke overheid en een vitale democratie

D66 wil een vrij leven voor iedereen. Een sterke democratische rechtsstaat is voor dat streven onmisbaar.

Lees verder

20.09.2020

Werk maken van gelijkwaardigheid

Voor onze Grondwet is iedereen gelijk. Maar dat principe wordt pas waarheid als we er naar leven, als we gelijke kansen met en voor elkaar organiseren, elke dag weer.

Lees verder

20.09.2020

Hoe vrij zijn wij, als je gezondheid je kansen beperkt?

Wij willen de gezondheidsongelijkheid tussen mensen aanpakken. Daarom willen we ziekte zoveel mogelijk voorkomen. En als je ziek wordt, heb je recht op de beste zorg en hulp.

Lees verder

20.09.2020

Een open blik op de wereld

In deze wereld moeten landen met elkaar samenwerken om te zorgen voor een gezond en veilig klimaat, voor internationale veiligheid en voor het in goede banen leiden van migratie.

Lees verder

20.09.2020

Financiёle paragraaf

Deze tijd vraagt om scherpe keuzes. Keuzes die niet alleen kijken naar korte termijn groei maar juist ook naar ons vermogen op de lange termijn.

Lees verder

1 / X