Uitvoeringsbesluit 2021/513 - Toekenning van tijdelijke steun aan Estland om het risico op werkloosheid door de COVID-19-uitbraak te beperken

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit uitvoeringsbesluit is op 24 maart 2021 gepubliceerd en moest uiterlijk op dezelfde dag zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsbesluit (EU) 2021/513 van de Raad van 22 maart 2021 tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan de Republiek Estland om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperken

officiële Engelstalige titel

Council Implementing Decision (EU) 2021/513 of 22 March 2021 granting temporary support under Regulation (EU) 2020/672 to the Republic of Estonia to mitigate unemployment risks in the emergency following the COVID-19 outbreak
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsbesluit
Wetgevingsnummer Uitvoeringsbesluit 2021/513
Origineel voorstel COM(2021)104 NLEN
Celex-nummer i 32021D0513

3.

Key dates

Document 22-03-2021; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 24-03-2021; PB L 103 p. 6-9
Inwerkingtreding 24-03-2021; van kracht datum kennisgeving zie art 4
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 04-03-2021; {titleAndReference.draft.disclaimer.new|http://publications.europa.eu/resource/authority/fd_365/titleAndReference.draft.disclaimer.new}

4.

Wettekst

24.3.2021   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 103/6

 

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2021/513 VAN DE RAAD

van 22 maart 2021

tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan de Republiek Estland om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperken

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2020/672 van de Raad van 19 mei 2020 betreffende de instelling van een Europees instrument voor tijdelijke steun om het risico op werkloosheid te beperken in een noodtoestand (SURE) als gevolg van de COVID-19-uitbraak (1), en met name artikel 6, lid 1,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 4 februari 2021 heeft Estland de Unie om financiële bijstand verzocht als aanvulling op zijn nationale inspanningen om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de COVID-19-uitbraak en aan de sociaal-economische gevolgen daarvan voor werknemers en zelfstandigen.

 

(2)

De COVID-19-uitbraak en de buitengewone maatregelen die Estland heeft getroffen om de uitbraak en de sociaal-economische en gezondheidseffecten daarvan in te perken, zullen naar verwachting een dramatisch effect op de overheidsfinanciën hebben. Volgens de najaarsprognose 2020 van de Commissie zou Estland tegen het einde van 2020 een overheidstekort van 5,9 % van het bruto binnenlands product (bbp) en een schuld van 17,2 % van het bbp hebben. Volgens de tussentijdse winterprognose 2021 van de Commissie zou het bbp van Estland in 2020 met 2,9 % zijn gekrompen.

 

(3)

Door de COVID-19-uitbraak is een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking in Estland inactief geworden. Dat heeft geleid tot een plotse en sterke stijging van de overheidsuitgaven van Estland ten behoeve van werktijdverkortingsregelingen en soortgelijke maatregelen, en tot maatregelen op gezondheidsgebied in verband met de COVID-19-uitbraak, zoals uiteengezet in de overwegingen 4 tot en met 9.

 

(4)

Bij Regeringsverordening nr. 130 “Tööhõiveprogramm 2017-2020” van 17 november 2016, zoals gewijzigd in 2020 (2), dat aangehaald wordt in het verzoek van Estland van 4 februari 2021, werd een werktijdverkortingsregeling voor behoud van banen ingevoerd (de regeling is van kracht vanaf 23 maart 2020). Het doel daarvan was steun te verlenen aan werknemers van de particuliere sector van wie de salarissen of arbeidstijden aanzienlijk waren gedaald vanwege de zware gevolgen van de noodsituatie, door de werknemers tot 70 % van hun gemiddelde maandelijkse loon of salaris te bieden, met een maximum van 1 000 EUR per werknemer per maand. Het was een tijdelijke regeling voor de duur van de noodsituatie van maart tot mei 2020. Gelet op de aanhoudende impact van de noodsituatie werd Verordening nr. 130 opnieuw gewijzigd (3) en toegepast, zoals gewijzigd, tot eind juni 2020. De voorwaarden voor de werkloosheidsregeling werden aangepast zodat de overheidssteun voor werknemers beperkt werd tot 50 % van het gemiddelde maandelijkse salaris of loon, met een maximum van 800 EUR per werknemer. Om de overheidssteun voor werknemers te krijgen moesten ondernemingen ten minste 150 EUR (bruto) per werknemer per maand betalen, zodat elke werknemer een inkomen van ten minste 584 EUR per maand zou ontvangen, hetgeen overeenstemt met het minimumloon.

 

(5)

Bij Regeringsverordening nr. 26 “Erivajadusega valvanema toetuse saamise ja maksmise tingimused ning toetuse arvutamise alused” van 9 april 2020 (4), aangehaald in het verzoek van Estland van 4 februari 2021, werd een uitkering voor inkomensbehoud ingevoerd voor ouders die tijdens de noodsituatie hun werk moesten onderbreken om voor hun kinderen met speciale onderwijsbehoeften te zorgen. Het was een tijdelijke maatregel voor de duur van de noodsituatie van 12 maart tot en met...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.