Uitvoeringsbesluit 2021/359 - 22 februari 2021 Machtiging van Nederland om een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die wordt geleverd aan laadpalen voor elektrische voertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit uitvoeringsbesluit is geldig van 1 januari 2021 tot 1 januari 2025 en moest uiterlijk op 25 februari 2021 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsbesluit (EU) 2021/359 van de Raad van 22 februari 2021 waarbij Nederland wordt gemachtigd om een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die wordt geleverd aan laadpalen voor elektrische voertuigen

officiële Engelstalige titel

Council Implementing Decision (EU) 2021/359 of 22 February 2021 authorising the Netherlands to apply a reduced rate of taxation to electricity supplied to charging stations for electric vehicles
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsbesluit
Wetgevingsnummer Uitvoeringsbesluit 2021/359
Origineel voorstel COM(2021)23 NLEN
Celex-nummer i 32021D0359

3.

Key dates

Document 22-02-2021; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 26-02-2021; PB L 69 p. 6-8
Inwerkingtreding 01-01-2021; Toepassing zie art 3
25-02-2021; van kracht datum kennisgeving
Einde geldigheid 01-01-2025; zie art. 3
Kennisgeving 25-02-2021

4.

Wettekst

26.2.2021   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 69/6

 

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2021/359 VAN DE RAAD

van 22 februari 2021

waarbij Nederland wordt gemachtigd om een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die wordt geleverd aan laadpalen voor elektrische voertuigen

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit (1), en met name artikel 19,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/2266 van de Raad (2) was Nederland in overeenstemming met artikel 19 van Richtlijn 2003/96/EG gemachtigd om tot en met 31 december 2020 een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die wordt geleverd aan laadpalen waar elektrische voertuigen rechtstreeks worden opgeladen.

 

(2)

Op 30 maart 2020 heeft Nederland verzocht om machtiging om een verlaagd belastingtarief voor aan laadpalen voor elektrische voertuigen geleverde elektriciteit te blijven toepassen van 1 januari 2021 tot 1 januari 2025. Op verzoek van de Commissie heeft Nederland op 20 november 2020 aanvullende informatie in verband met zijn aanvraag verstrekt.

 

(3)

Het verlaagde belastingtarief strekt ertoe het gebruik van elektrische voertuigen verder te bevorderen door de kosten voor de elektriciteit waarmee deze voertuigen worden aangedreven, te verlagen.

 

(4)

Het gebruik van elektrische voertuigen leidt niet tot de emissie van luchtverontreinigende stoffen die het gevolg zijn van de verbranding van benzine en diesel of andere fossiele brandstoffen, en draagt zo bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit in steden. Het gebruik van elektrische voertuigen kan bovendien CO2-emissies verminderen, met name wanneer de gebruikte elektriciteit wordt opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen. Er wordt bijgevolg verwacht dat de toepassing van een verlaagd belastingtarief voor aan laadpalen voor elektrische voertuigen geleverde elektriciteit zal bijdragen aan de doelstellingen van het milieu-, gezondheids- en klimaatbeleid van de Unie.

 

(5)

Nederland heeft benadrukt dat het verlaagde belastingtarief geldt voor de levering van elektriciteit aan laadpalen voor elektrische voertuigen met een rechtstreekse aansluiting op het elektriciteitsnet, daaronder begrepen publieke laadpalen en een aantal private of semipublieke laadpalen.

 

(6)

Nederland heeft verzocht om het verlaagde belastingtarief voor elektriciteit alleen toepassing te laten vinden op laadpalen waar de elektriciteit wordt gebruikt om rechtstreeks elektrische voertuigen op te laden, en niet op elektriciteit die wordt geleverd via accuwisselstations.

 

(7)

Een verlaagd belastingtarief voor elektriciteit die via laadpalen aan elektrische voertuigen wordt geleverd, zal de businesscase voor publiek toegankelijke laadpalen in Nederland verbeteren, wat het gebruik van elektrische auto’s aantrekkelijker zal maken en de luchtkwaliteit ten goede zal komen.

 

(8)

Gelet op het relatief beperkte aantal elektrische voertuigen en het feit dat de belasting op elektriciteit die via laadpalen aan elektrische voertuigen wordt geleverd voor zakelijk gebruik, boven het in artikel 10 van Richtlijn 2003/96/EG vastgestelde minimumbelastingniveau zal liggen, zal het verlaagde belastingtarief gedurende de gevraagde machtigingsperiode waarschijnlijk niet tot verstoringen van de mededinging leiden en derhalve geen negatieve gevolgen hebben voor de goede werking van de interne markt.

 

(9)

Het belastingniveau voor elektriciteit die via laadpalen aan elektrische voertuigen wordt geleverd voor niet-zakelijk gebruik...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.