Lancering Europese “AdsZuck” campagne tegen gepersonaliseerde advertenties

Met dank overgenomen van P.J.G. (Paul) Tang i, gepubliceerd op dinsdag 23 februari 2021, 2:22.

Vandaag lanceert de sociaaldemocratische groep in het Europees Parlement (S&D) een campagne tegen gepersonaliseerde advertenties. Deze AdsZuck-campagne onder aanvoering van PvdA-Europarlementariër Paul Tang is bedoeld om de enorme macht van Google en Facebook in te perken op de digitale advertentiemarkt, ten gunste van uitgevers van nieuwsmedia. Het voorstel van de S&D gaat daarmee een stuk verder in het repareren van de disbalans tussen uitgevers en platforms dan het wetsvoorstel dat Australië op dit moment voorstelt.

Paul Tang: “We willen dat big tech niet langer onze persoonlijke data als product gebruikt! Deze bedrijven maken al veel te lang miljarden winst door alles wat we doen online te volgen en dat aan derden te verkopen. Als Facebook je vraagt: ‘Waar denk je aan?’ - laat je dan niet misleiden. Ze weten het al. En dit moet stoppen!”

Het doel van de AdsZuck-campagne is om het bewustzijn te vergroten over de macht die Big Tech heeft over onze persoonlijke data en het zeer winstgevende bedrijfsmodel van Big Tech aan de kaak stellen dat ten koste gaat van uitgevers en media. De campagne is een oproep aan alle gebruikers van internet op om een ​​petitie te ondertekenen om het gebruik van gepersonaliseerde advertenties te stoppen die de online privacy van mensen schenden. Er moet een alternatief advertentiemodel worden geïmplementeerd.

S&D Vice-President Ismail Ertug: “De berekening van Facebook is eenvoudig: Hoe langer iemand op Facebook blijft, hoe meer advertenties opgedrongen kunnen worden en hoe meer geld gaat naar het Amerikaanse platform zelf. Polariserende inhoud is vooral goed om mensen aan het scherm geplakt te houden. We willen deze cirkel van haat, agitatie en desinformatie doorbreken.”

Europarlementariërs uit alle 27 landen van de Europese Unie zijn aangesloten bij de campagne. Nadat het Europees Parlement afgelopen oktober met een ruime meerderheid opriep tot een verbod op gepersonaliseerde advertenties, is het nu zaak om deze woorden om te zetten in daden. Doel van de campagne is om ondertekenaars te krijgen uit heel Europa en daarmee druk te zetten op collega-Europarlementariërs en de Raad van de Europese Unie om een verbod op gepersonaliseerde advertenties in de Digital Services Act (DSA) op te nemen.

23 februari 2021

Dit bericht delen

TweetShare on Twitter Share on WhatsAppShare on WhatsApp Share on FacebookShare on Facebook Share on LinkedInShare on LinkedIn

Post navigation

PreviousPrevious post:Europese Commissie presenteert DSA en DMA. PvdA-Europarlementariër Paul Tang: “Big Tech wordt aangepakt, maar de Commissie pakt niet door.”NextNext post:Europa zet wereldwijde AI standaard, “te laag” volgens Paul Tang

Gerelateerde berichten

Broad support for strictly regulating tracking ads

16 juni 2021

Eén Europese identiteit maakt het internet veiliger

3 juni 2021

Project S

12 mei 2021

Europees Parlement spreekt zich uit voor internationale belastingplannen Biden

28 april 2021

Aanmelden nieuwsbrief

Vind ons op:

Facebook page opens in new windowTwitter page opens in new windowLinkedin page opens in new windowInstagram page opens in new windowTelegram page opens in new window

De PvdA

Site navigatie

Zoeken

Search:

© 2021 Paul Tang

Privacy en Cookiebeleid

Go to Top

We gebruiken cookies voor analytische en functionele doeleinden. Door akkoord te gaan met onze cookies worden deze in uw browser geplaatst.OkNeePrivacybeleid

Je kunt je toestemming op elk moment intrekken met de knop toestemming intrekken.Toestemming intrekken