Brief Van de minister voor Rechtsbescherming over de Taskforce Veiligheid en Kwaliteit in de forensische zorg - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020

Deze brief is onder nr. BG toegevoegd aan wetsvoorstel 35300 VI - Vaststelling begroting Justitie en Veiligheid 2020 i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020; Brief Van de minister voor Rechtsbescherming over de Taskforce Veiligheid en Kwaliteit in de forensische zorg
Document­datum 25-02-2021
Publicatie­datum 25-02-2021
Nummer KST35300VIBG
Kenmerk 35300 VI, nr. BG
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Eerste Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2020-

2021

35 300 VI

Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2020

BG

BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 19 februari 2021

Op 10 maart 2020 heb ik tijdens het debat over de Staat van de rechtsstaat, naar aanleiding van een vraag van het lid Janssen (SP) over maatregelen als reactie op incidenten, toegezegd de Taskforce Veiligheid en Kwaliteit te vragen om specifiek bij De Rooyse Wissel te inventariseren welke maatregelen als onevenredige last ervaren worden. Met deze brief informeer ik u over de ondernomen acties.1

De Taskforce is in oktober 2018 opgericht door mijn ministerie en de forensische zorgsector om de afspraken uit de Meerjarenovereenkomst Forensische Zorg 2018-2021 ten uitvoer te brengen.2 Het terugdringen van de administratieve lasten is één van de hoofddoelstellingen van de Taskforce. De Taskforce voert dan ook veelvuldig overleg met forensische zorgaanbieders, waaronder de Rooyse Wissel. De door de Rooyse Wissel ervaren lasten zijn gedeeld met de Taskforce.

Zo noemde de Rooyse Wissel bijvoorbeeld de maatregel «één jaar geen verlof» als last. Zoals ik in mijn brief van 14 oktober 2020 heb aangegeven ben ik voornemens deze maatregel af te schaffen.3 Dit is naar verwachting dit voorjaar gerealiseerd.

Partijen zijn het erover eens dat veiligheid voorop staat, maar dat er tegelijkertijd bij nieuwe regels en protocollen altijd aandacht moet zijn voor de administratieve lasten die daarvan het gevolg kunnen zijn. Onnodige toename van deze lasten en regeldruk moet worden voorkomen.

1    Kamerstukken 12020, Toezegging nr. T03036

2    Kamerstukken II2017/2018, 33 628, nr. 34

3    Kamerstukken II2020/2021, 29 452, nr. 239

kst-35300-VI-BG ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021

Daarom is in de bestuurlijke agenda die op 2 november jl. met de sector is gesloten opgenomen dat ook na afloop van de Taskforce het zaak is te blijven bezien waar administratieve belasting verminderd kan worden en dat partijen elkaar daarop blijven aanspreken.4

De Minister voor Rechtsbescherming,

  • S. 
    Dekker

4 Bestuurlijke agenda, bijlage bij visie op de forensische zorg, Kamerstukken II2019/2020, 33 628, nr.77

Eerste Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 300 VI, BG 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.