Meerderheid plan GroenLinks: lagere snelheid, minder doden

Met dank overgenomen van GroenLinks (GL) i, gepubliceerd op dinsdag 27 oktober 2020.

De Tweede Kamer heeft zojuist ingestemd met een voorstel van GroenLinks en SGP om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terug te brengen naar 30 km/u. Met name kinderen, voetgangers als fietsers hebben weinig kans om te overleven bij een botsing bij de huidige maximumsnelheid van 50km/u. Uitzonderingen zijn mogelijk op doorgaande wegen en alleen als het veilig kan. GroenLinks wil hiermee het aantal verkeersdoden naar beneden brengen.

Suzanne Kröger @suzanne_gl

Tweede Kamerlid

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft de huidige maximumsnelheid van 50 km/u aangemerkt als risico bij scholen en de kinderopvang. De steden Oslo en Helsinki hebben de snelheidsverlaging al doorgevoerd en in die twee steden is in 2019 geen enkele fietser of voetganger overleden. Ter vergelijking: in 2019 overleden in heel Nederland meer dan 250 voetgangers en fietsers, zo blijkt uit cijfers van CBS.

Meerdere maatschappelijke organisaties hebben zich ook positief uitgesproken over het GroenLinks voorstel waardoor minder dodelijke verkeersslachtoffers. RAI, Veilig Verkeer Nederland en de Verenigde Naties zijn voorstander van het verlagen van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom. Begin 2020 tekenden 140 landen de Stockholm Declaration waarmee zij aangaven voor de invoering van 30 km/u te zijn.

“ GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: ‘De kans op ongelukken is 3,5 keer kleiner als we iets zachter rijden. Veel veiliger voor voetgangers, fietsers en kinderen.’  ”

Suzanne Kröger