Waarom opkomen voor minstens 114.000 medewerkers die verbonden zijn aan de luchtvaart?

Met dank overgenomen van R.J. (Remco) Dijkstra i, gepubliceerd op woensdag 30 september 2020, 2:36.

Waarom opkomen voor minstens 114.000 medewerkers die verbonden zijn aan de luchtvaart?

Op Schiphol en in onze luchtvaartsector werken veel mensen. Direct en indirect zijn ze afhankelijk voor hun boterham van werk in deze sector. Ze gaan (of gingen) met plezier naar hun werk. Door de uitbraak van Covid19 is de luchtvaartsector hard geraakt, op een gegeven moment vloog er vrijwel niets meer en later kwam het iets op gang. Doordat landen op slot gingen of een code oranje kregen, daalde het aantal bestemmingen en vooral de frequentie. Momenteel mag je al blij zijn als de 50% van het normale niveau wordt gehaald.

Dat betekent dat er voor veel medewerkers en bedrijven die verbonden zijn aan de luchtvaart geen of onvoldoende werk is. Normaal gesproken zullen deze mensen dan rap hun baan verliezen. Echter, dankzij regelingen van de overheid kon de impact van het verlies aan werkgelegenheid beperkt zijn. Als dit te lang duurt en herstel te traag op gang komt, bestaat de kans dat meer mensen geen perspectief meer zien of bedrijven noodgedwongen hun personeel moeten laten gaan door de economische crisis.

Nederland heeft uitstekende internationale verbindingen. Dat wil de VVD graag zo houden. Ruim 300 directe verbindingen met de rest van de wereld zijn veel waard. Zowel voor onszelf, om op reis te gaan, als voor het vervoer van onze goederen naar alle uithoeken van de wereld. Het aantal reizigers op Schiphol nam van jaar tot jaar toe, dat was een goede ontwikkeling en ging niet vanzelf. Voortdurend moest de concurrentie van andere luchthavens in de gaten gehouden worden er dat zal zeker in de toekomst met herstel zo zijn. Anderen staan klaar om het over te nemen. Want als overstappende passagiers Schiphol links laten liggen, hebben ook wij straks minder direct bestemmingen om uit te kiezen. Het zou Nederland minder aantrekkelijk maken voor vestiging van internationale bedrijven. Het zou banen kosten als de afhandeling van vracht via buitenlandse luchthavens plaatsvindt in plaats van in Nederland.

Wij mogen trots zijn op wat wij in ruim honderd jaar hebben opgebouwd aan verbindingen en wat de luchtvaart heeft bijgedragen aan onze economie. Het is van groot belang dat we deze verbindingen en banen die ermee gemoeid zijn in stand houden. Ze zijn van vitaal economisch belang in een internationale markt. Ze zijn van belang voor al die mensen die nu in twijfel thuis zitten en wachten of zij volgend jaar nog wel hun baan hebben. Voor díe mensen komen de VVD en ik op.