Problemen met afsluitingen door vrachtwagens nog steeds niet op orde: tunnels elf keer per dag dicht

Met dank overgenomen van R.J. (Remco) Dijkstra i, gepubliceerd op dinsdag 22 september 2020, 2:37.

Schriftelijke vragen van het lid Remco Dijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht: “ Problemen met afsluitingen door vrachtwagens nog steeds niet op orde: tunnels elf keer per dag dicht.”

  • 1. 
    Bent u bekend met het artikel: “Problemen met afsluitingen door vrachtwagens nog steeds niet op orde”?
  • 2. 
    Waardoor worden de afsluitingen van de tunnels, ondanks oplettendheid van chauffeurs, veroorzaakt?
  • 3. 
    Het probleem lijkt zich het meest voor te doen bij de Velsertunnel en de Coentunnel, is hier een verklaring voor?
  • 4. 
    Kan de Minister aangeven hoeveel financiële schade hier jaarlijks aan verbonden is?
  • 5. 
    Hoeveel boetes zijn er het afgelopen jaar uitgeschreven voor het met een te hoge vrachtwagen een tunnel inrijden?
  • 6. 
    Hoeveel vertraging levert dit de automobilist en andere transporteurs gemiddeld op wanneer zij stil komen te staan door het sluiten van een tunnel?
  • 7. 
    Wat wordt er momenteel gedaan door Rijkswaterstaat om de problemen op te lossen, dan wel te verminderen? Ziet de Minister reden om de aanpak van dit probleem te intensiveren? Op welke termijn kan de Minister dit probleem bij de tunnels laten oplossen? Wat valt te leren van de Velsertunnel waar sinds 2017 fotoborden staan?
  • 8. 
    In het artikel wordt er gesproken over het plaatsen van fotoborden. Kan de Minister wat zeggen over de effectiviteit van deze borden? Gaan deze borden ook bij andere tunnels geplaatst gaan worden en is dat dan een oplossing?
  • 9. 
    Kunt u deze schriftelijke vragen beantwoorden ruim voor de behandeling van de begroting van Infrastructuur & Waterstaat?

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/273022/tunnels-nog-altijd-vaak-dicht-vanwege-vrachtwagens-dagelijks-elf-afsluitingen