Betere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs in Europa

Met dank overgenomen van Partij van de Arbeid (PvdA) i, gepubliceerd op donderdag 9 juli 2020.

Vandaag heeft het Europees Parlement groen licht gegeven voor de langverwachte hervorming van het wegvervoer. Het mobiliteitspakket voert strenge regels tegen social dumping in de sector in.

Chauffeurs kunnen eindelijk rekenen op fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. We maken een einde aan de oneerlijke concurrentie zodat chauffeurs weer collega’s kunnen zijn.

Chauffeurs kunnen eindelijk rekenen op fatsoenlijke arbeidsomstandigheden.

Met de nieuwe regels zullen chauffeurs niet langer uitgebuit worden en kunnen zij rekenen op eerlijke salarissen en voorwaarden. De normale weekendrust moeten chauffeurs thuis of in een behoorlijk hotel kunnen doorbrengen. Tijden achtereen in de cabine van een vrachtwagen slapen wordt nu verboden. Chauffeurs zullen daardoor minder vermoeid zijn. Dit draagt dus ook bij aan de wegveiligheid.

Dit pakket zorgt onder andere ook voor meer, betere en veilige parkeerplekken met gendervriendelijk sanitair en goede verlichting op elke parkeerplaats. De Europese Commissie zal hiervoor geld ter beschikking stellen.

We maken een einde aan de oneerlijke concurrentie zodat chauffeurs weer collega’s kunnen zijn.

Een ander behaald resultaat is dat brievenbusfirma’s aangepakt kunnen worden en de handhaving verbeterd wordt door nieuwe technologieën, zoals de slimme tachograaf voor vrachtwagens. Daarmee maken we een einde aan oneerlijke concurrentie tussen vervoersbedrijven in EU. “De tijd waarin de vervoerskosten verder worden gedrukt over de rug van de chauffeurs en de MKB-bedrijven moet nu voorbij zijn. Dit mobiliteitspakket is een cruciale stap voorwaarts in de richting van een meer humane vervoerssector.

Binnen 20 dagen zullen de verordeningen over rij- en rusttijden en cabotage in kracht treden. Voor de richtlijn over detachering van chauffeurs zullen de lidstaten 18 maanden hebben om de nieuwe regels te implementeren.